Govor

Danijel Kastelic

Hvala lepa za besedo, spoštovana predsednica. Poslanke in poslanci, gospa ministrica in ostali prisotni.

Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide je predlog zakona obravnavala na 11. seji 15. aprila. Komisija ugotavlja, da je predlog zakona istega predlagatelja in z enako vsebino že obravnavala, in sicer na 18. seji v novembru 2023. Komisija je takratnemu predlogu zakona izrekla podporo, prav tako ga je izrekla tudi tokratni različici. Izpostavljamo, da bi bilo treba akutno stanje s čakalnimi dobami v zdravstvu opraviti čim prej, saj se ne glede na sredstva, vložena v rešitev te problematike (v zadnjih treh letih več kot milijon evrov), slednje zgolj še poslabšuje. Tako kot na 18. seji v letu 2023 so tudi na tokratni seji komisije njeni člani v razpravi do predlaganih zakonskih rešitev zavzeli različna stališča. Del članov komisije je predlagane rešitve podprl, ker jih ocenjuje kot ustrezno rešitev, saj je bilo treba čakalne dobe nujno skrajšati predvsem v primeru tistih storitev, kjer je predolgo čakanje na poseg lahko za pacienta tudi usodno oziroma mu lahko resno poslabša kakovost življenja. Pri tem je bilo ocenjeno, da je pacientom večinoma vseeno, kdo jih jim izvede storitev - izvajalec iz javnega ali zasebnega dela zdravstva -, le da je pravočasna in kakovostna. Tudi zdaj se pacienti obračajo na zasebni del zdravstva, le da plačujejo storitve iz svojega žepa, kar je na dolgi rok nevzdržno predvsem za tiste, ki imajo slabši socialno-ekonomski status. Ocenjeno je bilo tudi, da zadnja dva vladina interventna zakona, ki naj bi doprinesla k skrajšanju čakalnih dob, očitno nista dosegla želenega učinka, zato je treba iskati nove rešitve, slednje pa se lahko po naši oceni najde le tako, da se najprej temeljito preuči, kakšni so bili učinki dosedanjih ukrepov in kaj smo se naučili storjenih napak. Rešitve bi po oceni, po oceni komisije morale biti strokovne in podprte s podrobnimi analizami in izračuni predvidenih posledic. Ocenili smo tudi, da je v sistemu še vedno dovolj manevrskega prostora tudi pri spremembi upravljanja javnih zdravstvenih zavodov, obenem pa se zavedamo, da zgolj dodatni finančni vložki v zdravstveni sistem ne bodo rešili vseh nakopičenih težav. Zato pozivamo k reorganizaciji zdravstva v celoti, v kar pa je treba aktivno vključiti vse skupine zdravstvenih delavcev in sodelavcev ne zgolj zdravnike. Tisti člani komisije, ki so podvomili v ustreznost predlaganih rešitev, so se postavili v bran dobro obstoječemu vsem dostopnemu javnemu zdravstvenemu sistemu. Opozorili so tudi na to, da se izven javne zdravstvene mreže izvaja zlasti tiste zdravstvene posege, ki terjajo manj finančnega vložka in podpornih storitev, vse najzahtevnejše posege pa se praviloma še vedno izvajajo v okviru javne zdravstvene mreže; to se je jasno pokazalo tudi ob enem prvih zakonskih poskusov skrajševanja čakalnih dob, v katere se je vključilo tudi zasebne izvajalce zdravstvene dejavnosti. So pa bila hkrati izražena pričakovanja, da vlada čim prej najde rešitev za odprto vprašanje v zdravstvu, tudi za zdravniško stavko, v zvezi s katero smo izrazili obžalovanje, da še vedno traja. Kot že večkrat smo izrazili tudi pričakovanje, da se bo zagotovilo bolj usklajene, predvsem pa točne podatke o dejanskih čakalnih dobah, saj slednje predstavlja enega od temeljev za sprejemanje odločitev v zvezi s problematiko čakalnih dob. Že v zvezi z učinki trenutne zdravniške stavke se pojavljajo različne informacije o dejanskem vplivu te stavke na podaljševanje čakalnih dob, kar ni dobro z vidika zaupanja javnosti v zdravstveni sistem. Prav tako smo ugotavljali, da je bilo vsem prisotnim na seji komisije v interesu, da se čim prej najde ustrezna, četudi zgolj začasna rešitev za skrajševanje čakalnih dob v zdravstvu. Zato smo v svojem mnenju pozvali predlagatelja in seveda tudi Vlado, da naj skušata do današnje seje vašega odbora uskladiti svoja stališča in prilagoditi predlagane zakonske rešitve na način, da bodo lahko zavarovanci, ki potrebujejo zdravstvene storitve do slednjih prišli čim prej. Veseli bi bili, če bi vam to uspelo in pa hvala za pozornost.