Ja, še enkrat lep pozdrav.
Zdaj, najprej glede tega, kar pravi pravna stroka v Državnem zboru, Zakonodajno-pravna služba. Ta poziv, ne, je pač mogoče brati malo drugače kot je napisan. Mislim pa, da smo mi imeli že v preteklosti, ne vem, če je na tem odboru, ampak na Odboru za zdravje gotovo enako dikcijo že nekajkrat. Je pa tu, v bistvu Državni zbor izraža v tem primeru pričakovanje, da bo Vlada to naredila in jaz mislim, da je tudi minister akceptiral to naše pričakovanje. Nismo skupaj samo glede roka, do katerega naj bi se to zgodilo, ker mi menimo, da bi bilo potrebno te spremembe poleg tega zakona, ki ga je omenil, da prihaja na novo, čim prej uresničiti. Zdaj glede obrazložitve sklepa, kjer je bila pripomba, da ni bil dovolj podrobno obrazložen, jaz mislim, da sem uvodoma ta sklep dokaj podrobno obrazložil. Mislim, da v drugem delu sem polovico časa, ki mi je bil na voljo, porabil za to, da sem ta sklep dodatno obrazložil.
Zdaj, kar se pa tiče pripombe oziroma tega, kar je povedal minister, kjer govori o predvolilnem času. Glejte, minister, če bi ta zakon tekel tako kot je bil sprejet in tako kot je bil napisan, se mi danes o tem gotovo ne bi pogovarjali. Ne vidim nobenega razloga za to, da bi tukaj sedeli in bi se pogovarjali o tem, da prva izmed pravic, ki bi se morala začeti izvajati pred slabega pol leta, se ne izvaja. Tako da to pripombo morate sebi pripisati; vi ste za to odgovorni, ne opozicija. Opozicija je pa na to, da zakon ne gre tako kot je bil sprejet, sem povedal, opozarjala že zelo, zelo nazaj. Prvi mesec po začetku izvajanja te določbe in do aprila meseca se praktično, do konca aprila meseca se praktično ni zgodilo ničesar. Mimogrede, vi ste v izvajanju nekje dejal, da so vse prevedbene odločbe izdane, pol v zadnjem delu ste pa rekel, da se izdajajo. Zdaj ne vem ali je bil to lapsus ali ... / oglašanje iz dvorane/ Ja. Tako, da, če prav razumem, so se te privedbene pol do konca aprila izdajale ali do kdaj? Ker gre pač za neko administrativno opravilo, glede katerega moram reči, da res je nerazumljivo, zakaj je toliko, zakaj je toliko časa trajalo.
Zdaj glede novih upravičenj, ki jih je zakon prinesel, imate pa vi v odgovoru Vlade napisano: "26. aprila letos, 2024, je modul v podporo odločanju o pravici do oskrbovalca družinskega člana na podlagi novih vlog začel delovati". 26. aprila 2024 je začel šele delovati - po štirih mesecih od datuma, ko bi morali upravičenci pač že pridobivati te pravice. V nadaljevanju pišete: "Zaposleni na centrih za socialno delo so posledično lahko začeli z vnašanjem vlog oziroma s tako imenovano zavedbo ugotovitvenega postopka v informacijski sistem in z odločanjem o pravici do oskrbovalca družinskega člana. Po podatkih centrov za socialno delo je novih vlog okrog 1300, v sistemu je zabeleženih 41. Centri za socialno delo so 13. 5. začeli z izdajanjem odločb na podlagi vlog vlagateljev, ki v letu 2023 niso bili upravičeni do družinskega pomočnika.", se pravi novih vlog. Torej od 1300 vlog, piše tukaj v odgovoru Vlade, jih je ne izdanih, ampak v sistemu zabeleženih 41. Zdaj odgovor, koliko odločb je pravzaprav do zdaj izdanih od teh 1300 novih? Ena, nobena? Ampak odločba ni dovolj, ne, kot vemo, odločbi mora slediti še kar nekaj aktivnosti za to, da se do tega upravičenja pride, ne. Začasni osebni načrt je tisti, ki terja nek osebni pristop in nekaj časa verjetno. Torej, če jaz poenostavim, glejte, jaz mislim, da se ta zakon, tako kot smo trdili, ne izvaja, oprostite, pa smo maja meseca 2024 , oziroma se je začel izvajati na administrativnem nivoju konec aprila 2024. Na administrativnem nivoju. In za to, glejte, ni nobenega opravičila, to breme tega fiaska pač morate prevzeti nase, ste le minister. Zdaj, za naprej, ne, bi bilo dobro dobiti odgovor, koliko časa bo potrebno, da bo teh 1300 vlog obdelanih. Ker pravite, da imate 18 ljudi na centrih za socialno delo, ki naj bi to obdelali. 18 ljudi, in ti ljudje so tisti, ki naj bi s posameznikom se usedli, naredili osebni, začasni osebni načrt. 18 ljudi za 1300 vlog. Koliko časa? Pol leta, Eno leto?
Torej to so razlogi, zaradi katerih smo mi predlagali sklic te seje in predlagali, da se k tej zadevi pristopi resneje, ker ljudje imajo na zakonu neko pravico, ki jim naj bi bila dana z veljavnostjo od 1. januarja letos, ki pa zaradi teh administrativnih pogojev, ki terjajo pač te postopke uveljavitve, jim to pravico zakon odmika ne samo v letošnje, celo v naslednje leto. Rekli ste: centri za socialno delo, ne, to je pa bistvena novost našega zakona, ne bo več Zavod za zdravstveno zavarovanje, ki je več profesionalnega kadra tam zaposlenega kot je bilo prej, v prejšnjem zakonu, ampak zdaj bodo centri vstopna točka, to je pa bistvena novost in bistvena pridobitev. Jaz mislim, da ste se tukaj ustrelili v koleno in da bo tu glavni problem šele nastal s 1. januarjem, ko naj bi CSD postali te vstopne točke po vašem zakonu in da enostavno bo sistem, ko bo potrebno odločati o uveljavljanju vseh ostalih pravic, s takim pristopom kolapsiral. Verjetno bi bilo lažje v okviru neke hrbtenice, ki ima več kadra in več usposobljenega kadra, kot je bilo to zasnovano prej, ampak vi ste se pač tako odločili. In tudi teh 128 dodatnih zaposlitev, ki jih nameravate tam uvesti, ne bo bistveno, ne bo bistveno rešilo teh težav, predvsem pa ti zaposleni v centrih za socialno delo ne bodo rešili težav, ki nastajajo pri oskrbi starejših. Ker tukaj gre le za administrativno osebje. Problemi, ki nastajajo pri oskrbi starejših, so v institucijah pa doma. Tam, kjer so občine v preteklih letih dajale večjo pozornost storitvam oskrbe na domu - vemo, da v nekaterih občinah imamo zelo dobro vpeljan sistem in zelo dobro teče -, bodo težave manjše, ampak informacije iz zadnjega obdobja govorijo o tem, da tudi tam, kjer je bil dobro utečen sistem, se ta sistem zelo, zelo krha in da ljudje čakajo po več mesecev na to, ker ni kadra, da jim je pravica do pomoči na domu odobrena že zdaj. Da ne govorimo seveda o oskrbi v institucionalnem varstvu in tako naprej. Tako da to, kar ste navedli v povezavi z novim zakonom glede odprave problemov na kadrovskem področju, glejte, se bojim, da te, vse stvari, ki ste jih našteli, verjamem, da tudi dobronamerno delate in želite sistem izboljšati, se bojim, da ne bodo dale ustreznih rezultatov. Mi smo pred časom poslušali nekaj podobnega na področju zdravstva in spomnite se, ti zakoni, ki so bili sprejeti, štipendije, pa še dodatna štipendija pa vse mogoče je bilo sprejeto, ampak na razpis za specializante družinske medicine, zadnji razpis po vseh teh ukrepih na nacionalnem nivoju za 72 mest se je prijavilo 22 interesentov. In se bojim, da je nekaj podobnega je tudi na tem področju in da ti ukrepi so premili in preblagi in da ne bodo dali ustreznih učinkov. Ampak vsaj nekaj se pripravlja. Mislim, da je to vseeno pozitivno, da se tega problema zavedate, mislim pa, da boste morali ukrepe bolj intenzivirati.
Zdaj glede tega, glede priznavanja te pravice, kjer se je zalomilo že na prvi točki, na prvem koraku, in to na administrativnem nivoju, moram reči, da pa človek dobi zelo slab občutek, kaj se bo dogajalo pri tistih pravicah, ki so vsebinsko bolj zahtevne. Zdaj, če dam primerjavo, no, nekateri se boste zmrdovali, ampak glejte, v času covida je naša vlada uvedla tako imenovane turistične bone. 1100 upravičencev je bilo upravičenih do teh turističnih bonov. Ali ste kje slišali, da je bil kakšen problem z informacijskim sistemom, z dostopnostjo, z z nezmožnostjo uveljavitve? Vse je v dveh tednih funkcioniralo, v dveh tednih, ne tako kakor zdaj vi počnete tole. Glejte, se bojim, da če bi vi bili takrat na oblasti, bi šele zdaj upravičenci prišli do teh turističnih bonov po dveh letih. Tako da to je resen problem in tukaj bi prosil za odgovore, no, kako nameravate teh 1300 vlog, od katere očitno niti ena ni do konca, bi rekel, sprocesirana oziroma ni upravičenec pridobil tega soglasja za ta osebni načrt, ki je osnova za izvajanje te storitve oziroma priznanje te storitve oskrbovalca družinskega člana, v kakšnem času in, in kaj boste storili potem za naprej, no, da te pravice, ki so predvidene v letu 2025, ne bodo ostale samo mrtva črka na papirju.