Govor

mag. Dejan Židan

Hvala, gospa predsednica. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani ostali prisotni, vsi lepo pozdravljeni.

Pred vami je eden najlepših zakonov, ki jih imamo v državi Sloveniji. V prejšnjem sklicu Državnega zbora ste poslanke in poslanci sprejeli zakon, ki daje na razpolago slovenskemu športnemu prostoru dodatnih 150 milijonov evrov za nujno potrebne investicije. Sam zakon, ki je bil sprejet, je pač takšen, da te 150 milijonov je bilo razdeljeno v 30 milijonov. Zakon bi se moral začeti izvajati že prejšnje leto, kar tudi se je. Mi smo kot pristojno ministrstvo postali pristojni za ta zakon s 1. aprilom. Takoj smo videli v bistvu, da je ta zakon na razpolago - in še enkrat najlepša hvala - in takoj smo začeli tudi odstranjevati ovire, ki so bile pred nami. Namreč ta zakon zahteva časovnico, takšno kot mora biti, tudi sprejet vladni program za konkretno leto, to smo takoj začeli pripravljati. Vmes smo naleteli na eno težavo, ki je danes že razrešena, ampak smo rabili čas do aprila letošnjega leta, in to je, da nimamo, nismo imeli na razpolago sploh uradnega in popolnega seznama registra, razvida, kje v Sloveniji v resnici imamo športne objekte, kar je pa seveda osnova. Mi moramo vedeti, kje so športni objekti in v kakšnem stanju so, da lahko damo na razpolago nov denar, da se obstoječi obnovijo, manjkajoči pa zgradijo. To ni krivda občin, to moram povedati, ker se je ugotovilo, da so poslane neodprte vloge bile v predalih tam, kjer ne bi smele biti, ampak to je sedaj urejeno. Lani, ko smo pričeli izvajati zakon, preden smo ga začeli izvajati, smo se seveda takoj srečali z lokalnimi skupnostmi, povabili smo vse tri asociacije lokalnih skupnosti in tudi upravljavce javne infrastrukture na razgovor. Vsa občinska infrastruktura je preko javnih zavodov, edini javni zavod, ki ni občinski, javni zavod Planica, ki je državni, ker smo se hoteli posvetovati, kaj je tisto, kar je nujno potrebno. Na podlagi teh razgovorov, je nastal razpis za lansko leto, kjer je bilo podprto, mislim da 82 projektov, ampak, tako kot zakon nalaga, poročilo bo prišlo v Državni zbor. Zdaj je v internem usklajevanju, Vlada vam ga pošlje, da ga potem tudi predstavi vam poslankam in poslancem. Ugotovilo se pa je, da absorpcijska moč občin je relativno majhna. Tudi lani, ko je bilo razpisano manj denarja, kot zakon nalaga, je bilo izkoriščeno samo dobrih 7 milijonov evrov. Namreč, mi smo izhajali iz tega, da bomo nadaljevali razpise, kakršne lokalne skupnosti poznajo. Ker pač poznajo, kako odreagirati, po drugi strani pa smo izhajali iz tega, da obstoječi razpisi so bili že preverjeni in ni potrebno izumljati toplo vodo tam, kjer je že na razpolago. Same projekte smo mi virtualno razdelili v dve skupini. Ena velika skupina, projekti, ki so seveda podpora lokalnim skupnostim. Zakaj toliko govorimo o lokalnim skupnostim? Zato, ker večina slovenskega športa se izvaja v lokalnih skupnostih in v objektih v lasti lokalnih skupnosti. Tudi če mi pogledamo financiranje, kako se iz javnih sredstev šport financira, ugotovimo, da kolikorkoli, da država preko pristojnega ministrstva, lokalne skupnosti dajo tri do štirikrat več denarja, To govorim samo za to, da razumemo kje so tudi objekti in kje so dejavnosti.

Ugotovili smo tudi, da nimamo več v resnici na razpolago nekega programa razvoja športne infrastrukture, kar ga moramo imeti, če gre v bistvu za resne projekte, da ga nimamo na razpolago, ker je stari nacionalni pram športa v bistvu se je iztekel. Nismo niti dobili evalvacije novega, tako da v tem trenutku potekata dve pomembni aktivnosti. Poteka dokončevanje nacionalnega programa športa za obdobje desetih let in dovolite, da uporabim izraz, to je neka oblika Svetega pisma. Za razvoj športa v Sloveniji, kot priloga tega bo pa tudi priložen tudi program razvoja športne infrastrukture za daljše obdobje. Tisto kar je pa pomembno, to ni program, ki ga sprejema ministrstvo, tudi to ni program, ki ga sprejema Vlada. To je program, ki ga sprejemate poslanke in poslanci. Načrtujemo torej, da bo v jeseni gradivo prišlo v poslanske skupine, v poslanske klopi in potem bo nadaljnje ukrepe izvajati lažje. Naš predlog je, da se obdobje konkretnega izvajanja zakona podaljša na 8 let, torej da se podaljša do konca leta 2030. Moram povedati, čeprav je to nastajalo v času, ko je država iskala dodaten denar za tista področja v Sloveniji, ki so bila obremenjena zaradi hude naravne katastrofe, je od zadaj pa tudi še en vsebinski razlog. To je, da ni strokovnih podlag dovolj, kot drugo pa tudi absorpcijska sposobnost slovenskih občin in drugih morebitnih investitorjev. Mi smo se zato s predlogom, preden smo nadaljevali pripravo zakona, smo se usedli s predstavniki vseh treh asociacij, predstavili razloge in smo naleteli na razumevanje. Ta naš predlog smo predstavili tudi vrhu Olimpijskega komiteja Slovenije in smo tudi tam naleteli na razumevanje. In ta predlog konkretni smo predstavili tudi Svetu za šport Republike Slovenije, organu, ki je najbolj pomemben in tudi tam naleteli na razumevanje. In šele takrat smo nadaljevali s spremembo zakona.

Torej, današnja sprememba zakona je dosti enostavna. Predlagamo, da se spremeni naslov, ker pač zakon poseže do leta 2030. Predlagamo, da se tako razvleče tudi financiranje. Na tem mestu se zahvaljujem tudi predstavnicam Zakonodajno-pravne službe parlamenta na vaše pripombe in možnost, da smo z vašim mnenjem uskladili amandma, kako izpeljati to prerazporeditev. Osnova pa je, da na letni ravni financiramo, 20 milijonov seveda pa, ker linearno financiranje nikoli ni možno, včasih se prijavi manj prijaviteljev, nekateri prijavitelji niti ne izkoristijo podpisanih pogodb. Je potem možno tudi denar prenašati med leti. V kolikor nam boste dali možnost, da ta zakon izvajamo do leta 2030 bo izvajanje bolj strokovno, bolj usklajeno s potrebami, bolj usklajeno s potrebami lokalnega, regionalnega in državnega nivoja. In končam na ta način, če dovolite, jaz svojim sodelavcem podobno tudi minister ves čas razlagamo, pri tem zakonu moramo res pokazati, da ga izvajamo dobro in koristno za slovenski športni prostor. Se bo to potem oni končni argument, ko bo katerakoli bo vlada ali katerakoli bo sestava parlamenta, prišla verjetno v parlament z novim zakonom, da potem, ko se ta zakon preneha izvajati, ker izteče, da bodo za športni prostor ponovno zaprosili izvajanje verjetno do leta 2030. Hvala za pozornost.