Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, vsi ostali prisotni, lepo pozdravljeni tudi z moje strani. Najprej bi se vam zahvalil za povabilo na današnjo sejo, za možnost, da predstavimo pogled Banke Slovenije na trenutno ureditev glede poslovanja z gotovino v Sloveniji in tudi naše stališče do morebitne, morebitne spremembe te ureditve.
V Sloveniji lahko v tem trenutku enako kot v vseh ostalih članicah evrskega območja plačujemo tako z gotovino kot negotovinsko, torej z ostalimi oblikami denarja. Kot pa ste seznanjeni, v okviru ECB pripravljamo tudi možnost izdaje digitalnega evra, torej naslednje različice denarja. Različne oblike denarja se pri tem ne izključujejo, ampak so komplementarne, kar pomeni, da državljani sami izbiramo, s katero obliko denarja bomo opravili določeno plačilo, in pri tem bi še posebej poudaril, da ima gotovina v tem pogledu pravzaprav že sedaj celo nekoliko poseben status. Namreč s prevzemom evra je Slovenija prevzela tudi pravni okvir, ki ureja pravico do uporabe evra; tukaj gre za pogodbo o delovanju Evropske unije, nadalje gre za statut evropskega sistema centralnih bank oziroma Evropske centralne banke in na drugi strani imamo na ravni slovenske zakonodaje predpise, ki implementirajo te akte. Omenjeni, torej trenutno veljavni pravni okvir v Sloveniji tako določa, da je potrošnikom zagotovljena splošna pravica, da lahko nakupe izvajajo z evrsko gotovino. Slovenski Zakon o uvedbi evra, ki je danes že bil omenjen, tako določa, da imamo potrošniki, razen v izjemnih primerih, ko to ni smiselno, pravico vsak nakup opraviti z gotovino, in zapis istega načela je predviden tudi v uredbo o evro bankovcih in evro kovancih kot zakonitem plačilnem sredstvu, ki je v tem trenutku v postopku sprejemanja na ravni Evropske unije. Zdaj, kot rečeno, so potrošnikom na razpolago tudi druge oblike plačevanja, vendar za razliko od gotovine zanje ne velja obveza, da jih morajo trgovci omogočati in na enak način, enak način ureditve se predvideva tudi ob uvedbi digitalnega evra. Namreč vse aktivnosti, ki v tem trenutku potekajo na strokovni ravni, torej v okviru sistema centralnih bank oziroma Evropske centralne banke kot tudi na politični ravni, torej na ravni Evropske unije oziroma Evropske komisije, predvidevajo, da bo digitalni evro pravzaprav dodatna možnost plačevanja in ne zamenjava za že obstoječe oblike denarja. Potrošniki bodo torej imeli na izbiro dodatno možnost negotovinskega poslovanja, ki jo bodo lahko uporabili, če se bodo seveda tako odločili, na noben način pa ne posegamo v pravico do uporabe že obstoječih oblik denarja, torej tudi, tudi gotovine.
Zdaj, če na kratko povzamem naše stališče, obstajata dva vsebinska razloga, ki se nam zdita pomembna pri obravnavi današnjega vprašanja. Prvi je, da imamo v tem trenutku tako v Sloveniji kot na ravni celotnega evrskega območja Evropske unije veljavno zakonodajo, ki nedvomno določa, da je plačevanje z gotovino legitimna možnost. Prav tako vse aktivnosti kot drugi razlog, ki potekajo na ravni Evropske centralne banke nikakor ne nameravajo posegati v obstoječe oblike denarja, ampak pomenijo nadgradnjo sedanjih možnosti plačevanja. Torej morebitna uvedba digitalnega evra, ki jo v tem trenutku še proučujemo, bi pomenila dodatno obliko denarja in na noben način ne bi nadomestila plačevanja z gotovino. Potem pa obstaja še bolj tehnični oziroma pravni razlog, ki je tudi že bil predstavljen danes, to pa je, da bi morebitne spremembe tega, kako ravnamo oziroma kako dostopna je gotovina, ki bi jo sprejeli na nacionalni ravni pomenile nesprejemljivo prakso, nesprejemljiv zakonodajni poseg z vidika ureditve, ki v tem trenutku velja na ravni evrskega območja in s tem tudi v Sloveniji. Hvala lepa.