Spoštovane poslanke in spoštovani poslanci.
Ta predlog direktive povezuje dve področji v pristojnosti našega ministrstva. Eno je seveda notranji trg in prizadevanje, da uveljavljamo skupna učinkovita pravila, ki veljajo na notranjem trgu Evropske unije, na drugi strani pa seveda turizem, saj se po vsebini nanaša na organizacijo potovanj. V letu 2015 je bila sprejeta direktiva o paketnih potovanjih in povezanih potovalnih aranžmajih. Z uvedbo visoke in enotne ravni varstva potrošnikov na področju pogodb v zvezi s turističnimi paketi in povezanimi potovalnimi aranžmaji. S časom so se pokazale pomanjkljivosti veljavne ureditve predvsem v izrednih razmerah; tipičen primer takšnih izrednih razmer je pandemija COVID-19, ko se je razkrilo ob uporabi same direktive, da ta ne izpolnjuje v celoti nekaterih potreb potrošnikov, zato so bili potrebni nadaljnji ukrepi. Izpostavljene so bile pri tem tri ključne glavne težave pri izvajanju direktive. Prvič, izzivi pri povračilih za odpovedane potovalne pakete zlasti v obdobju večjih kriz, vprašanje predplačil, ki jih plačajo potniki za potovanja, saj ta očitno niso dovolj zaščitena pred morebitnimi insolventnostmi organizatorjev, ob tem pa se urejenost tega varstva med državami članicami razlikuje in druge težave kot so nejasnost nekaterih določb, zaznane vrzeli pri izvajanju ali prevelike kompleksnosti samih določb in s tem povezano kompleksnostjo izvrševanja. Tako da revizija direktive vključuje omejitev predplačil na 25 %, razen če so višja predplačila upravičena z nizom in verigo teh predplačil, pravila o prostovoljnih dobropisih torej v primeru odpovedi, govorimo torej o turističnih vavčerjih v primeru neizvedbe potovanj, pravico do povračila med podjetji v primeru odpovedi storitev. Tako, da revizija sama krepi varstvo potrošnikov v primeru insolventnosti z vključitvijo v varstvo dobropisov in zahtevkov za povračila ter z določitvijo nekaterih parametrov za učinkovito varstvo v primeru insolventnosti kot je možnost držav članic, da zahtevajo rezervni sklad za varstvo v primeru insolventnosti in možnost ustanovitve kriznega sklada za zagotavljanje hitrih povračil torej potrošnikom. Prav tako sama revizija pojasnjuje, da je treba pri pravici do odstopa do turističnega paketa zaradi neizogibnih in izrednih okoliščin upoštevati okoliščine v državi prebivališča ali odhoda potnika, kot se je izkazalo za pomembno v primeru lanskoletnih poplav, ali v državi potovanja ter da so opozorila pristojnih organov glede potovanj, na primer Ministrstva za zunanje in evropske zadeve, ko to odsvetuje potovanje v določeno državo, pomemben vidik, ki ga je potrebno upoštevati tudi v tem okviru.
Vlada Republike Slovenije predlaga, da Republika Slovenija podpre cilje, ki jih zasleduje predlog revizije navedene direktive. Menimo, da so te spremembe dobrodošle in potrebne. Odprava ugotovljenih pomanjkljivosti bo tako koristna za pripravo na prihodnje krize. Pa tudi višji standard varovanja pravic potrošnikov in večjo učinkovitost tega varstva. Ob tem pa opozarjamo, da je potrebno nove določbe natančno preučiti in zagotoviti sorazmernost predlaganih ukrepov s cilji ter njihovo usklajenost s pravnim redom Republike Slovenije. Ključna premisa pri tem je, da ne zmanjšujemo obstoječo raven varstva potrošnikov. Predlagamo torej Odboru za zadeve Evropske unije, da takšen predlog stališča Republike Slovenije podpre. Če bodo morebiti kakšna vprašanja, bom zaradi specifične strokovne narave prosil za odgovore Katjo Zajc iz našega Direktorata za notranji trg. Hvala.