Hvala, predsedujoča. Spoštovane kolegice, cenjeni kolegi.
1. člen Zakona o parlamentarni preiskavi določa, da se ta opravi za ugotavljanje in ocenjevanje dejanskega stanja, na podlagi česar lahko Državni zbor sklepa o politični odgovornosti nosilcev javnih funkcij. Povedano drugače, Državni zbor s tem postopkom oceni ali in kakšno politično odgovornost nosijo posamezniki za dejanja ali njihovo opustitev. Na podlagi parlamentarne preiskave lahko presodi tudi o morebitni potrebi po spremembi veljavnih predpisov. Politična odgovornost ni enaka kazenski in krivdi ali krivdni odgovornosti; ta se ugotavlja v ločenih postopkih, v katere se Državni zbor ne sme vmešavati. Danes pa je pred nami predlog Državnega sveta za odreditev parlamentarne preiskave, ki se bere bolj kot naznanitev suma kaznivih dejanj, pri tem pa seveda preskoči prvo fazo ocenjevanja ali so se ta res zgodila in takoj preide na zahtevo po oceni politične odgovornosti zanje - sklepanje o njej bi bilo smiselno, če bi imeli pred seboj potrditev teh sumov v obliki uradnih postopkov pristojnih organov. Kazniva dejanja, ki jih omenja predlog za preiskavo, so namreč zelo resna: od finančnega izčrpavanja in oškodovanja državnega premoženja podjetja, nezakonito financiranje politične stranke, zlorabo uradnih položajev, davčnih prekrškov in nenazadnje do vpletanja v uradne postopke. Zelo, zelo resne obtožbe.
Pomembno pri vsem tem pa je, da gre sicer za glasne in dolgotrajne obtožbe, ki pa jih uradni postopki pristojnih organov doslej niso potrdili. Zato bo Državni zbor z odreditvijo te preiskave, znova poudarjam, znova prevzel nase vlogo odkrivanja kaznivih dejanj, kar pa ni in ne sme biti njegova vloga. Socialni demokrati pričakujemo, da tako resne sume kaznivih dejanj preiščejo in zaključijo organi odkrivanja in pregona, da o kazenski in krivdni odgovornosti za storjena kazniva dejanja presojajo sodišča. Edino vprašanje, s katerim bi se bilo morda smiselno ukvarjati, je, zakaj taki postopki ne stečejo oziroma se ne zaključijo; tega vprašanja pa predlagatelj ni vključil v svoj predlog, ki ga noče dopolniti niti z mnenjem Zakonodajno-pravne službe. Vse to jasno kaže, da namen preiskave ni tak kot ga določa zakon. Prvič bi za oceno politične odgovornosti morali potrditi vsaj, da so se očitana dejanja res zgodila, drugič pa tako zastavljena preiskava ne more privesti do smiselnih dognanj, ki bi jih lahko uporabili kot podlago za spremembo zakonodaje. Vse, kar ostane, spoštovane in spoštovani, je torej zloraba, je le še en parlamentarni postopek, ki bo namesto svojem uradnem mnenju namen služil politični diskreditaciji, lansiranju obtožb, ustvarjanju dimnih zavez, pri vsem tem pa bo ustvaril dodatna tveganja, da ogrozi in okuži uradne postopke, ki morda potekajo v zvezi z zapisanimi obtožbami.
V Poslanski skupini Socialnih demokratov se nimamo namena opredeljevati do zapisanih očitkov niti obtoževati ali braniti konkretnih oseb - to slednje je predvsem odgovornost vsakega posameznika -, bomo pa stalno opozarjali na okvir parlamentarne preiskave, ki se jih ne sme preseči in na poskuse zlorab postopkov, za katere žal, žal verjamemo, da se bodo dogajali. Spoštovane kolegice in kolegi. Parlamentarna preiskava, ki pripelje do smiselnih in uporabnih zaključkov, je zahtevno, dolgotrajno in težaško delo. To lahko potrdijo vodje in člani tistih nekaj komisij, ki jih je res samo nekaj, ki so svoje delo dejansko uspešno opravili do konca. Prav zaradi tega pričakujemo, da se predlagatelji in izvajalci zavedajo svoje odgovornosti. Izkušnje namreč tudi tu kažejo, da slabo in površno izvedena parlamentarna preiskava naredi več škode kot koristi. Upamo, da boste vsaj pri njeni izvedbi prevladala modrost in bistvo parlamentarne preiskave, to je javna korist.
Hvala.