Govor

Hvala za besedo. Vsem prav lep pozdrav.

V Sloveniji imamo lokalno samoupravo, kot določa slovenska Ustava. Področje lokalne samouprave ureja tudi več evropskih listin, na čelu z evropsko listino o lokalni samoupravi. Iz vseh teh aktov izhaja, da ko se posega na območje neke lokalne skupnosti, mora imeti ta lokalna skupnost priložnost, da se o tem izreče in da enakopravno sodeluje v postopku. Na žalost se je pred kratkim zgodilo, da je bil ta postopek izveden bistveno drugače in v tem se je tudi razlikovala sedanja politika od politike minulih vlad, kajti vsi, ki so sodelovali pri iskanju rešitev v času tako imenovanega velikega vala migrantov, v času, ko je vodil Vlado doktor Miro Cerar, so vedeli povedati, da se je takrat vedno iskalo soglasje in pa konsenz z lokalnimi skupnostmi. Tokrat je vlada ravnala povsem drugače in je sprejela dokončno odločitev, ne da bi kdorkoli v lokalnih skupnostih o tem sploh kaj vedel in se je šele kasneje o tem obveščala javnost, pa še pri tem se je šlo na način, da ti sklepi bodo uveljavljeni za vsako ceno, ne glede na to, ali se kdo z njimi strinja na lokalni ravni ali ne. To seveda pomeni konec vsake lokalne samouprave. Je v očitnem nasprotju z načeli slovenske Ustave in pa tudi z evropsko listino o lokalni samoupravi. Iz evropske listine o lokalni samoupravi izhaja, da mora biti lokalna samouprava organizirana tako in imeti take pristojnosti, da je hkrati tudi zaščita pred samovoljo državne oblasti.

Vse to je razlog, zaradi katerega smo predlagali spremembo zakona, in sicer tako, da bi v takih primerih, se pravi, ko bi šlo za naselitev migrantov oziroma azilantov za širitev kapacitet, za spreminjanje kapacitet, pač dograjevanje, skratka karkoli iz tega področja kot enakopraven partner morala sodelovati tudi lokalna skupnost, in sicer, da bi lokalna skupnost v tem primeru imela pravico soglasja. To seveda pomeni, da je s tako spremembo zakona omogočeno, da se pri katerikoli tovrstni zadevi išče konsenz, da se spoštuje interese obeh strani in da se torej z zakonodajo uredi tisto, kar bi moralo v neki demokratični družbi biti samoumevno. To se pravi, ko se posega na neko področje, na področje neke občine, se pravi na področje lokalne samouprave in to zadeva samo eno lokalno skupnost ali morda nekaj lokalnih skupnosti skupaj, da morajo biti one v vsakem primeru takrat tudi enakopraven partner. Tak predlog zakona je torej utemeljen na evropski listini o lokalni samoupravi in je z njo tudi edino skladen. S tem se bistveno izboljšuje sedanja ureditev in pa je seveda neposredno utemeljen tudi na slovenski Ustavi. Ob tem pa naj dodam še, da ko gre za tovrstne širitve kapacitet in podobno večkrat slišimo, da smo dolžni to storiti. V Sloveniji smo dolžni spoštovati celotno zakonodajo in prva je seveda to dolžna storiti Vlada. To pomeni, da bi bilo treba veje braniti, ne pa širiti tovrstne kapacitete, zaradi česar se spreminja varnostni, socialni in siceršnji položaj v vseh okoljih, kjer do tega pride in zaradi tega je seveda razumljivo, da so tam ljudje upravičeno vznemirjeni. Iz vseh teh razlogov je še toliko bolj utemeljeno, da se taka sprememba zakona sprejme in je tudi skladna s pobudami in zahtevami, ki so na tem področju prišle s področja lokalne samouprave. Zato seveda tak predlog podpirata tudi obe skupnosti slovenskih občin. Gre za to, da se vzpostavi enakopravno partnerstvo, da ima še vedno seveda potem Vlada zadnjo besedo, saj sprejme dokončen sklep, vendar mora predhodno pridobiti soglasje, s čimer ima tudi lokalna skupnost možnost, da uveljavi svoje dejanske interese in da ne pride do posega na način, ki pač odraža zgolj voljo ene strani na račun druge. Sama lokalna skupnost pa se potem sooči s posledicami in jih rešuje na način kot ve in zna. To ni lokalna samouprava več, to je potem kaj drugega. Zaradi tega je sprejem tega zakona nujen, da se v celoti uveljavi določila slovenske ustave, da se uveljavi načelo, da se spoštuje tudi volja lokalne skupnosti, torej občine in da je spoštovana v celoti Evropska listina o lokalni samoupravi, skupaj z ostalimi mednarodnimi akti, ki v Evropski uniji urejajo pač področje lokalne samouprave in zavezujejo tudi državo Slovenijo. Vse to je razlog, da je predlog zakona, ki je pred nami, s tem utemeljen.