Govor

Andreja Kokalj

Spoštovana predsednica, hvala lepa za besedo.

Spoštovani poslanke in poslanci!

Skupina poslank in poslancev je v obravnavo predložila priporočila Vladi za transparentno delovanje institucij in ohranitev suverenosti Slovenije. V razlogih za sklic te seje beremo obširno informacijo glede obiska podpredsednice Evropske komisije Vere Jourove v Republiki Sloveniji s poudarkom na njenem srečanju s predsednikom Ustavnega sodišča Republike Slovenije. Vlada je predlog temeljito preučila in podala svoj izziv in odziv. V pristojnosti podpredsednice Jourove, ki je hkrati komisarka za vrednote in preglednost, sodi tudi oblikovanje letnih poročil o stanju vladavine prava v državah članicah EU. Ta poročila so zelo cenjena v Sloveniji in drugih državah članicah. Obiski komisije v državah članicah so običajna metoda za pripravo priporočil, ki prispeva k njihovi večji objektivnosti, osredotočeni pa so na glavna tematska področja; delovanja pravosodnih sistemov, boj proti korupciji, splošne institucionalne zadeve, svoboda in pluralizem medijev. Vlada poudarja pomembnost odprtega in transparentnega delovanja javnega sektorja, zlasti njegovega oblastnega dela, kamor sodi tudi tretja veja oblasti. Skladno z Zakonom o dostopu do informacij javnega značaja nenehno delujemo za ohranjanje ravni transparentnosti delovanja javnega sektorja. Preglednost je tudi eno ključnih načel EU in v primeru, ki ga navaja skupina poslancev, gre za zahtevo po razkritju dokumentov EU institucije komisija, Evropska komisija je v konkretnem primeru podala odgovore, vključen je bil evropski varuh človekovih pravic, ki se je prav tako odzval, komur je bil dostop zavrnjen ima možnost vložiti pravna sredstva pred sodiščem EU in namera za to je že bila izražena kot lahko beremo v gradivu k tej točki. Morebitni nadaljnji postopki bodo potekali v skladu s pristojnostmi vsake od institucij, skladno s pravom EU. Sodišče EU, ki je edino pristojno za razlago in presojo prava EU, pa bo dalo jasen odgovor glede konkretnega vprašanja dostopa do dokumentov komisije. Predstavniki Vlade se nismo soudeležili sestanka podpredsednice Jourove in predsednika Ustavnega sodišča niti nismo zaprosili za zabeležko. Drugačno ravnanje Vlade bi lahko dalo vtis poskusa vmešavanja v delo ustavnega sodišča ter vplivanja na njegovo neodvisnost in nepristranskost. V razmerju do drugih državnih organov je Ustavno sodišče samostojen in neodvisen državni organ in vsako takšno zaprosilo bi lahko dalo vtis nezaupanja v njegovo delo. Predsednika Ustavnega sodišča izvolijo sodniki in sodnice izmed sebe. Ukrepanje izvršilne oblasti kot je zapisano v predlogu priporočila bi pomenilo poseg v svobodno voljo neodvisnih sodnic in sodnikov. Poseg izvršilne oblasti proti predsedniku Ustavnega sodišča bi pomenil očitno vmešavanje v postopek konkretne ustavnosodne presoje. Skrb za suverenost Republike Slovenije izhaja iz spoštovanja temeljnih ustavnih načel delovanja države in vsakršno drugačno delovanje nosilcev oblasti bi tem načelom nasprotovalo. Vlada pri svojem delovanju spoštuje in upošteva Ustavo in zakonske predpise ter pravni red EU. Izpostavljamo predvsem Zakon o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah EU. Glede na vse povedano Vlada nasprotuje sprejetemu predlogu priporočila Vladi za transparentno delovanje institucij in ohranitev suverenosti Slovenije, saj bi to vodilo v kršitev načel vladavine prava.

Hvala lepa.