Govor

Peter Dermol

Ja, hvala lepa, predsedujoči, za besedo.

Zdaj osebno se mi seveda zdijo te razprave v tem trenutku na tem mestu nepotrebne in odvečne in glede na to, da ste že tudi na Komisiji za peticije seveda obravnavali to tematiko. Ampak kljub temu, danes se mi je zdelo pomembno predvsem, da pridem sem, in da povem svoje stališče, svoje mnenje, predvsem z vidika politične korektnosti, ki jo pričakujem od vseh razpravljavcev. Konec koncev župani lokalnih skupnosti seveda smo župani vseh občank in občanov, ne glede na to kakšna je politična pripadnost in tako se tudi obnašamo. In navajeni smo, da tudi v politični debati seveda imamo politično korekten odnos. Glede na današnjo razpravo, kolikor sem seveda imel slišati gospoda Reberšaka, lahko rečem, da je bila ta razprava danes veliko bolj korektna kot nazadnje, ko se nekdo spušča seveda na osebni nivo diskreditacije in njega ni prisotnega, potem je to neke vrste politična nekorektnost, ki sem jo tako tudi razumel. In to je pravzaprav tudi razlog, da sem danes tukaj prisoten.

Prvo vprašanje, ki je seveda, zakaj župana Občine Šoštanj ni tukaj oziroma zakaj ni bil povabljen? Tudi on je soustanovitelj Komunalnega podjetja Velenje in seveda tudi toplotna energija z isto ceno, z istimi parametri, z istimi izhodišči seveda poteka tudi po območju Občine Šoštanj.

Zdaj, kar se tiče samega toplotnega ogrevanja, bom naštel oziroma navedel najprej nekaj dejstev. Cena toplotne energije v Sloveniji je najnižja in to ste ali pa so govorili predvsem politiki tukaj v Državnem zboru vedno znova, ko sem tudi sam apeliral z različnimi dopisi, prošnjami, pobudami, da se cel dva kuponi izločijo iz cene toplotne energije in podobnih stvari. Vedno znova je bil odgovor, bom rekel, pa ne opredeljujem zdaj se niti na eno vlado, druge vlade, pri vseh vladah pravzaprav na kaj se vi bunite, tako ali tako ste v Šaleški dolini najcenejši. Danes imamo pa seveda obratno situacijo, ko na nek način opozarjate na to, da kljub temu, da je cena toplotne energije še vedno najcenejša, da kako enormne podražitve so se zgodile. To, da je cena v Velenju najcenejša, seveda pomeni, da katerikoli objekt v Mestni občini Velenje vzamemo in ga prestavimo v katerokoli drugo mesto v Sloveniji z istim načinom porabe, z isto energetsko sliko samega objekta bo tam cena na položnicah samo še višja. To je izhodišče. Ali pa če obrnemo, kdorkoli izmed vas, spoštovani prisotni, seveda, ki ima ceno toplotne energije višjo kot je v Velenju in to je večina tukaj prisotnih in vaš objekt prestavite v Velenje, boste plačevali nižje položnice. In to je to izhodišče, o čemer sem želel seveda v tem trenutku tudi poudariti.

Komunalno podjetje Velenje Zelo težko sicer rečem, da z nobenim ravnanjem v zadnjih sedmih letih ni negativno vplivalo na poslovanje oziroma na cene toplotne energije. Je pa dejstvo, da razlogi za dvig cene toplotne energije v zadnjih sedmih letih niso nastajali znotraj Komunalnega podjetja Velenje, fiksni del se v teh letih nikoli in nikdar ni spreminjal, spreminjali so se pa parametri, na katere ima Komunalno podjetje Velenje ali pa tudi meni, kot je bilo očitano, glede na prejšnjo razpravo na Komisiji za peticije, da sem seveda odgovoren za to, nismo ali ne moremo imeti vpliva. Cene CO2 na trgu verjetno ne določa župan Mestne občine Velenje, niti ne predsednik vlade katerekoli, ampak to določa trg. Cene električne energije na trgu ne določa župan Mestne občine Velenje ali direktor Komunalnega podjetja Velenje.

Kakšna je cena premoga v Premogovniku Velenje seveda ne določa župan mestne občine Velenje. Če bi bil zakon o zapiranju Premogovnika Velenje že sprejet, tako kot je bilo v strategiji za izstop iz premoga tudi določeno pod prejšnjo vlado, da bo v šestih mesecih zakon sprejet, bi danes že lahko del stroškov zapiranja Premogovnika Velenje nosil državni proračun, tako pa so tudi te obveznosti v ceni toplotnega ogrevanja tudi v oziroma v ceni premoga tudi v ceni toplotnega ogrevanja. In na zunanje dejavnike, kot rečeno, nimam vpliva. Glede na to pa, da vem, da je to pravzaprav politična debata, pa bom tudi zelo iskreno povedal. V zadnjih sedmih letih, kako se je cena na strani TEŠ spreminjala v odnosu do Komunalnega podjetja Velenje pod različnimi vladami. Pod gospodom Gašperšičem je bil dvig 56,83 %, pod gospodom, pod gospo Alenko Bratušek 22,67 %, pod gospodom Vrtovcem 88,47 %, pod sedanjim ministrom 21,31 % in to je kronologija dviga cene toplotne energije, ki se je v zadnjih sedmih letih dogajala. Posledično se je seveda spreminjala tudi cena na strani Komunalnega podjetja Velenje. Dejstvo je, da so izgube v slovenskem prostoru med najvišjimi, lahko rečemo, ja, skorajda verjetno najvišje, nimam zdaj dejanskega pregleda. Ampak, razlogi za to, jih je že navedel gospod Reberšak, kolikor sem prej slišal in je tudi zelo korektno povedano, najstarejši je sistem, razvejan sistem, manjša poraba, kot na primer v Ljubljani in Mariboru oziroma gostota prebivalstva in to so dejstva. Ampak drugo dejstvo pa je, če bi z lastnimi sredstvi mi zmanjševali izgube, pa da bi rekli, če so danes 29 % ali pa 30 %, za lažje razumevanje, in da bi z lastnimi sredstvi zmanjšali izgube na 25 %, 24 %, kar je tudi naš cilj v naslednjih treh do štirih letih, pomeni, da bi se seveda amortizacija dvignila. Po vseh izračunih, ki smo jih naredili, to ne pomeni, da bi bile položnice danes cenejše, ampak položnice bi bile še višje. Za primer vam lahko povem tudi omrežnino. Na vodooskrbi Šaleške doline, ko smo imeli leta 2014, 2015 najbolj ugodno omrežnino v Sloveniji. Za celovito obnovo vodovodnega sistema 42 kilometrov vodovoda, novih vodovodnih postaj in vsega ostalega je omrežnina je iz 4,5 narasla mislim da na 12,4 nekaj podobnega in smo danes v slovenskem prostoru pravzaprav med dražjimi po sami omrežnini. Skratka, tukaj je potrebno pri teh seveda dejstvih, ki jih nekateri izpostavljate biti zelo previden, kaj pomeni seveda učinek tudi na koncu na končnega uporabnika. In zato delamo zeleno preobrazbo, zato imamo prvo fazo daljinskega ogrevanja, zato smo si že na nek način priborili 20 milijonov evrov nepovratnih sredstev, ki jih bomo vložili v zmanjšanje izgub v naslednjih treh do štirih letih in to ne bo šlo v amortizacijo, ker to ni potrebno, ker imamo tudi zagotovilo oziroma mnenje finančnega ministrstva, da to ni potrebno in se pravi, da tega ne bodo, ne bomo prenašali potem na končne uporabnike. Tisto, kar je mene v januarskih mesecih najbolj presenetilo in to je dejstvo in to sem že večkrat povedal, pa je ta raznolika višina položnic v enem bloku, kjer lahko ima nekdo položnico 50 evrov, njegov sosed pa 250 evrov. Ampak, ko smo delali analizo, da vam povem, tisti, ki je imel zdaj visoko položnico ali višjo, kot sosed, je imel višjo položnico že tudi lansko leto in predlansko leto. Skratka, mi lahko toplotno energijo, ceno znižujemo ali pa dvigujemo, nesorazmerja ostajajo. In zato je ključen namen in pomen tega, da ugotovimo kje so vzroki za te razlike in te vzroke seveda pomagamo odpraviti, pa to ni v domeni ali pristojnosti župana mestne občine, niti ne Komunalnega podjetja Velenje, ker ve kje se meja konča, je to v privatni meni, ampak tudi tukaj bomo na osnovi teh spoznanj, ki smo jih zdaj seveda dosegli, tudi priskočili na pomoč samo za ukrepe, kaj smo naredili že v preteklih letih. Subvencioniramo vseskozi komunalne storitve, vsako leto smo preko 6000 tisoč evrov dajali v subvencije komunalnih storitev. Jaz se spomnim na Brdu pri Kranju, pa ne bom govoril, katera vlada, kateri ministri, ko smo sedeli, ko smo opozarjali na financiranje mestnih občin, je eden izmed ministrov rekel, ja, saj subvencionirate občane - zato pa nimate sredstev za investicije. Ampak če ne subvencioniraš, potem seveda ljudem ne moreš pomagati in mi to subvencioniranje izvajamo že kar nekaj let - brezplačna socialna košarica, brezplačni obroki, brezplačna pravna pomoč, plačevanje položnic brez provizij, zastonj avtobus, vse to izvajamo že leta in leta. Socialno košarico smo dvignili iz enega milijona na 1,7 milijona evrov. Ko je spet ena vlada v preteklosti začela brezplačno oziroma subvencionirati prevoze, avtobusne prevoze mestne občinam, smo v Velenju izostali. Obrazložitev, ki smo jo dobili: saj vi že tako ali tako dajete brezplačne prevoze, vi že tako ali tako imate to urejeno, treba je pa spodbujati tisti, tiste, ki seveda tega ne izvajajo. In v letošnjem letu v proračunu, 70-milijonskem proračunu, 13,7 milijona evrov dajemo za pomoč občankam in občanom za brezplačne storitve, za subvencije, za različne oblike pomoči. Na osnovi tega, kar se je zgodilo v mesecu januarju, kar je v neki meri tudi mene osebno, bom rekel, presenetilo, kot sem prej povedal, predvsem ta raznolikost položnic, smo pa seveda sprejeli tudi dodatne ukrepe. Dodatno smo sprejeli rebalans proračuna, en milijon evrov sredstev, zagotovili, dali smo toplotni dodatek ranljivim skupinam ljudi, 40 % toplotne energije smo pokrili iz občinskega proračuna. Vsi občanke in občani imajo subvencionirano toplotno energijo v višini 10 evrov na megavatno uro za januar in februar, v višini 5 evrov na megavatno uro za marec in april, pa kljub temu, da smo, še enkrat grem na začetek, najcenejši. Lahko vi vidite v vaših krajih, koliko subvencij dobite s strani občin. Da smo se odločili, da bomo subvencionirali in pridemo do tiste točke vzroke oziroma ukrepe, s katerimi bomo zmanjšali ali pomagali zmanjšati porabo toplotne energije pri končnih uporabnikih, ker ključni razlog za te visoke položnice so na koncu seveda visoka poraba in tukaj kot skupnost smo bili mogoče premalo pripravljeni ali pa se vsi seveda tega izziva nismo zavedali in tukaj je prav gotovo, bom rekel, en del kritike na vseh nas. Ampak v preteklosti enostavno zaradi zelo ugodne cene toplotne energije, nihče ni imel interesa energetsko sanirati javnih in zasebnih objektov. Tudi v Mestni občini Velenje, kadarkoli smo delali ekonomsko analizo nikoli ni bilo smotrno vlagati v energetsko sanacijo, ker se investicija ne bi povrnila niti ne v 45 letih, ne. Danes se situacija obrača in zato bo tudi verjetno privat kapital na razpolago zato, da bomo lahko v okviru javno-zasebnih partnerstev seveda te stvari tudi ustrezno reševali. Tisti, ki ni prišel v cenzus notri za toplotni dodatek, ki je za 30 % prekoračeval minimalne standarde kot ranljiva skupina ljudi, smo jih avtomatsko preusmerili na Odbor za pomoč občankam in občanom. To je odbor, ki deluje že, odkar je Vegrad šel v stečaj in vsako leto seveda pomaga odbor vsem tistim ljudem, ki zaidejo v pomoč, v težave. Poleg enkratne denarne pomoči. In če danes pogledate posameznika, ki je prejel 200 evrov visoke položnico kot primer in sodi v ranljivo skupino ljudi, pomeni, da je 40, 40 % toplotne energije imel subvencionirano, pomeni, da je 5 ali pa 10 evrov na megavatno uro imel dodatne subvencije oziroma toplotnega dodatka in še pripadal mu je izredni, izredna denarna pomoč od 232 do 400 evrov. Pa si izračunajte, koliko sredstev smo ranljivim skupinam ljudi v tem, v tem času, v tem času namenjali.

Preden zaključim, je seveda dejstvo, še enkrat bom povedal, da ne želim potencirati kakršnekoli stvari, da ko se usedeš z občankami in občani na temo toplotnega ogrevanja, pravzaprav hitro vidiš, kje tiči problem. Problem je to, da pač je način ali pa standard življenja v Sloveniji zelo drag, da se vse stvari dražijo in nekateri ljudje so resnično v stiskah. Pa ne glede na to ali je položnica toplotnega ogrevanja 30 evrov ali pa 90, 200 evrov, tudi tisti, ki imajo 30 evrov položnice visoke, seveda imajo težave pri plačevanju. In zato je bilo tudi naslovljeno kar nekaj pobud tako z naše strani, tudi z moje strani kot državnega svetnika, tudi minister Kumer je pozitivno se odzval v nekaterih delih, verjamem, da bo tako tudi Ministrstvo za solidarno prihodnost. Skratka so tudi nekateri ukrepi, ki se spreminjajo, ki gredo v boljše življenje in bolj kakovostno življenje ali pa predvsem lažje življenje občank in občanov oziroma državljank in državljanov. Zdaj letnico izstopa 2033, veste, kaj to pomeni. Gospod bivši minister seveda dobro ve. Moram tudi povedati, da sva zelo korektno sodelovala in da ga s tega vidika tudi zelo, zelo spoštujem, ampak zdaj imamo deset let do tega, da mi pridemo skozi zeleno preobrazbo daljinskega ogrevanja, to, kar je že tudi gospod direktor Termoelektrarne Šoštanj izpostavljal in tukaj nas čakajo izrazito veliki izzivi. In ne glede na to, katera vlada v katerem obdobju bo na vladi, vsako politiko bomo potrebovali za to, da bomo seveda v tem zelo kratkem času uspešno prebrodili skozi to zeleno preobrazbo. Cilj zelene preobrazbe je tudi to, da zmanjšamo izgube, da energetsko saniramo objekte, da pridemo na zelene vire, da ne glede na to, da konec koncev velja, veljamo v Velenju, da imamo čisto okolje, da bomo okolje imeli še bolj čisto in pa tudi bolj zdravo. In že tukaj danes vse akterje seveda tudi prijazno prosim za aktivno sodelovanje.

Za konec pa mogoče samega predlagatelja, ne, V Šaleški dolini vemo, kakšna je cena toplotnega ogrevanja. Dobro bi bilo, da preden obsojate župane, v tem primeru tudi mene in mi javno seveda sodite, je dobro, da pogledate v svoj kraj, da preverite, kakšno imate ceno ogrevanja v svojem kraju in da seveda najprej počistite pred svojim pragom. Ker v nasprotnem primeru predlagam, da tudi skličete novo sejo, na primer o ogrevanju v vaših krajih, seveda povabite tudi vaše župane pa lahko o tem tukaj razpravljate. Hvala lepa.