Govor

mag. Dejan Židan

Hvala, gospa predsednica. Spoštovana, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci in lep pozdrav tudi ostalim prisotnim.

Evropa z različnimi pravnimi akti ščiti svoje potrošnike, torej v Evropski uniji. Eden od pravnih aktov, ki velja od leta 2015 je direktiva, ki ščiti potrošnike na paketnih potovanjih in na povezanih potovalnih aranžmajih. Kar se tiče te direktive, še vedno se ugotavlja, da je koristna, je pa recimo zlasti čas covida pokazal, da pa ima nekatere pomanjkljivosti in na podlagi tega se je Evropska komisija odločila, da je pripravila v bistvu predlog spremembe direktive. Ta predlog spremembe direktive je bil preveden tudi v slovenščino januarja letos in od februarja se enkrat mesečno o tej direktivi v osnutku pogovarjajo na delovni skupini za varstvo in informiranost potrošnikov tako, da imeli so že prvo srečanje v februarju, drugo v marcu. Sklicane so še tri, aprila, maja in junija, potem pa sedanje predsedstvo zaključi delo in zdaj čaka novo predsedstvo, da neke termine določi naprej. Torej gre za dokument, ki je še zelo v neki, če dovolite izrazu, surovi fazi, ko pa bo direktiva znotraj delovne skupine usklajena, potrebno je povedati, da je v resnici zelo dosti odprtih vprašanj, tako da na vsakem srečanju se nova odpro in iščejo razjasnitve, ko pa bo usklajena in potem, ko bo šla v trialog, recimo splošni pristop, in ko bo sprejeta, bomo imeli v Sloveniji, kakor tudi v vseh ostalih državah Evropske unije časa 24 mesecev, da jo prenesemo pri nas v Zakon o varstvu potrošnikov, pa spremenili bomo tudi eno uredbo pa en pravilnik. Mogoče samo, da takoj pojasnim, kaj pomenijo izrazi. Turistični paket je takrat, kadar v bistvu potrošnik kupi kombinacijo, torej, da kupi mogoče nastanitev in prevoz potnikov ali pa najem motornih vozil, motornih koles in podobno. Povezan potovalni aranžma je pa takrat, kadar pri različnih prodajalcih kupi nekatere stvari, ampak v kratkem obdobju in potem prav tako tudi to področje ta direktiva obravnava.

Kaj so v tem trenutku bistvene predlagane spremembe, ki jih komisija predlaga? Prvo je omejitev predplačila na 25 odstotkov. Do sedaj ni bilo omejitve in to področje ni bilo regulirano. Ta omejitev velja do 28 dni pred koriščenjem paketa ali aranžmaja, po predlogu trenutnem. Obstajajo pa tudi argumenti, da se lahko to tudi spremeni, ampak je področje po mnenju komisije potrebno regulirati.

Drugo je zelo jasen zapis, da kadar pride do odpovedi, upravičene odpovedi, da ne more biti kot prva možnost dobropis, kar se je v resnici v nekaterih primerih, zlasti covida, kazalo. Potrošnik ima vedno prvo pravico, da dobi denar. Lahko se odloči tudi za drugo možnost, ampak njegova pravica je, da dobi denar.

Potem sama direktiva krepi tudi varnost v primeru insolventnosti, s pojasnili, da so dobropisi, zahtevki za povračilo del sodnega varstva. Do sedaj so različne države pa tudi različna sodišča to obravnavala različno. V tem osnutku, torej predlogu spremembe, pa je tudi možnost, da države se odločijo, da zahtevajo, da agencije ustvarijo rezervni sklad za primer insolventnosti ali celo krizni sklad.

Še nekaj je tisto, kar mislim, da je zelo pomembno. Kot upravičen razlog velja po novem, ko bo to sprejeto, tudi katastrofa na lokaciji potrošnika. Do sedaj je, seveda, veljajo neki nepredvideni dogodki v destinaciji, recimo, že primer naših poplav je pokazal, da če konkretnemu potrošniku, ki je kupil turistični aranžma, je polovica hiše pod vodo. To mora biti upravičen razlog za odpoved in povračilo denarja.

To je nekaj mogoče glavnih sprememb, ki jih komisija predlaga. Je zelo dosti nejasnosti, tako da predlog stališča, ki predlagam, da ga ta spoštovani odbor tudi podpre, naslednji, da je potrebno nadgraditi v varstvo potrošnika pri turističnih paketih in povezanih aranžmajih, da je smer nadgradnje dobra, ampak v vsakem primeru je potrebno razčistiti nerazčiščene podrobnosti. Hvala, gospa predsednica.