Govor

Hvala za besedo.

Lep pozdrav vsem skupaj!

Če gremo iz uvoda, zakaj sploh posvetovalni referendum oziroma zakaj referendum o tej tematiki. To je tematika, ki je v slovenskem političnem prostoru že 20 let ali več aktualna politika, slovenska, se pa vrti v krogu različnih vprašanj za urejanje rabe konoplje v slovenskem prostoru. Imamo delno, parcialno urejene določene stvari v Uredbi o drogah pa v določenih področnih zakonih, vendar celostno zakonsko ni urejena. Vprašanje o tem, ali naj se konoplja uporablja v medicinske namene in naj se to uredi zakonsko in kasneje v sklopu z amandmaji. Bom še povedal, kakšna je končna opcija vprašanja, ki se bo na referendumu ponudilo ljudem.

Prepoved konoplje ovira in stigmatizira zdravnike, raziskovalce, druge strokovnjake, da bi se s to zdravilno rastlino več ukvarjali, ker je v nekem delu prepoznana zgolj kot droga. V praksi imamo tudi veliko argumentov, različnih, tako naravnih sestavin napram sintetiki. Droga kot taka ni prav, da je konoplja enostransko prepoznana, ampak ima na stotine izolatov, raznolikih, ki so lahko tudi v zdravstvene in medicinske namene uporabni, v obliki kapljic, smole, mazil, tudi vršičkov. Različne sestavine konoplje, THC, CVD, CBG in vsi ostali izvlečki iz konoplje, imajo seveda različne učinkovine. Ne pomagajo v vseh primerih in ne vsem ljudem enako. Dokazano pa pomagajo, dokaz temu so tudi razni zdravniki, ki so že dajali pobude skupaj s civilno iniciativo, raziskovalnimi institucijami za deklaracijo za rabo konoplje v slovenskem prostoru pred šestimi leti. Delno se pa uporablja v medicini, vendar v zelo ozkem obsegu, prvič zato, ker je pač konoplja kot taka na črni listi rastlin, in zato, ker je tudi neka negativna konotacija vedno pri uporabi konoplje, na tak ali drugačen način, zato se je tudi zdravniki ne lotevajo. Hkrati nimamo izobraževanja, raziskovanja dovolj razvitega na tem področju, čeprav je veliko raziskovalnih inštitucij že raziskovalo zdravilne učinkovine konoplje. Pred kratkim je bil tudi v Državnem svetu posvet, štiriurni, z zelo različnih zornih kotov predstavljeno, kako in kaj bi bilo potrebno še na področju konoplje urediti v Sloveniji. Poleg zdravljenja ljudi, živali, rastlin, imamo tudi druge rabe te rastline. Bila je to svoj čas zelo uporabna rastlina, je ena najbolj uporabnih. Že preko 20 tisoč let nazaj se je govorilo o uporabi konoplje, tudi pred našim štetjem, 2 tisoč let, so že prvi zapisi o uporabi konoplje v zdravstvene namene. Potem smo imeli veliko let uporabo tudi znotraj kitajske medicine, predvsem seveda pa je potem neko obdobje v 19., 20. stoletju, ko je v delnem obsegu ta konoplja bila prepovedana, se je začela izvajati prohibicija in zaradi tega se je pač zadeva ustavila. Raziskovanje, razvoj in učenje so pogoj in predpogoj za uporabo v medicini. Seveda pa menimo, da je tudi legalizacija uporabe, predvsem pa gojenja in pridelave v Sloveniji potrebna, ker sedaj še tisto uporabo, ki jo imamo, to je nekje 20 do 30 kilogramov izdelkov CBD, se iz tujine nabavlja, večina iz Makedonije, Češke, Združenega kraljestva. Konoplja kot droga ima psihoaktivne snovi, zaradi tega je na listi drog, ampak psihoaktivna aktivna snov je zgolj THC, vse ostalo je pa potrebno urejati zakonodajno, tudi pri odgovorni rabi te rastline in seveda vseh izvlečkov. Poznamo endokanabinoidni sistem v človeku, ki sam proizvaja in ima kanabinoidne receptorje in encime, ki predelujejo sestavine. Seveda pa je zadeva potrebna širše obravnave v Sloveniji, ker je to tabu tema. Velikokrat tik pred zdajci, pred sprejetjem v Državnem zboru, tako zakona kot deklaracije se je zadeva ustavila. Jaz menim, da je prav, da damo ljudem možnost, da o tem odločijo.

Omenjeni so bili amandmaji. Tudi glede na mnenje ZPS iz prvotnega besedila sprašujemo sedaj pri točki ena: "Odlok o razpisu posvetovalnega referenduma o pridelavi, predelavi v prometu in uporabi konoplje v medicinske namene" se nadomesti z besedilom "Odlok o razpisu posvetovalnega referenduma o gojenju in predelovanju konoplje v medicinske namene ter o gojenju in posedovanju konoplje za omejeno osebno rabo." Torej, dve vprašanji, prvo, "ali ste za to, da bi bila v Republiki Sloveniji pridelava, predelava in promet in uporaba konoplje za medicinske namene dovoljena," se spremeni v "ali naj Republika Slovenija na svojem ozemlju dopusti gojenje in predelavo konoplje v medicinske namene," ter drugo: "Ali naj Republika Slovenija na svojem ozemlju dopusti gojenje in posedovanje konoplje za omejeno osebno rabo?" Amandmaji so vloženi s strani poslanskih skupin Levica in Svoboda in ste jih prejeli.

O dekriminalizaciji, ki pri nas ni popolna, in rabi konoplje v osebne namene, lahko preverimo tudi v drugih državah situacijo. Nemčija je pred kratkim sprostila to področje, s 1. aprilom je bila pri njih uvedena zakonodajno raba konoplje tudi v osebne namene, omejeno gojenje konoplje na tri sadike, tudi posest določena. Z vsemi temi vprašanji, če jih uredimo, uredimo tudi prenormiranost, ki jo imamo, in procesiranost, ki se v Sloveniji izvaja velikokrat tudi nepoučeno, včasih z vidika Kazenskega zakonika, v časih ZPPPD, odvisno, in potem smo priče temu, da ti postopki padajo tudi na Vrhovnem sodišču. Konec koncev pa tudi ljudje, ki so jim določene stvari zasegli, predvsem posekali tudi konopljo, industrijsko, ki so jo imeli nasajeno, so potem dobili velike odškodnine s strani države. Enostavno menimo, da je potrebno tudi v celotnem sistemu ljudi ozavestiti, izobraziti. In seveda šele potem, ko bo referendum povedal svoje, bomo sprejeli zakonodajo, ki bo te stvari uredila. In če bodo zadeve smiselno urejene, bo potem takih anomalij tudi manj.

Toliko za iztočnico. Mislim, da je to dovolj.