Dober dan. Hvala za besedo. ZPS je k predlogu za razpis posvetovalnega referenduma podala pisno mnenje, v njem je uvodoma pojasnila ureditev in pravno naravo posvetovalnega referenduma kot sredstva za testiranje javnega mnenja in za ugotavljanje smeri reševanja določenega vprašanja. Posvetovalni referendum je lahko le predhoden. Razpiše se o vprašanjih iz pristojnosti državnega zbora, o katerih z še ni dokončno odločil, Mnenje volivcev na referendumu pa Državnega zbora pravno ne zavezuje. ZPS je ugotovila, da je obravnavani predlog vložen pisno je obrazložen in vsebuje vprašanje, ki naj bo predmet referenduma. Je pa ZPS v mnenju posebej opozorila na zahtevo po jasnosti vprašanja ta zahteva je odraz pravice volivca, da je njegov glas za ali proti vprašanju pravilen odraz njegove svobodne volje. Bistvo referenduma je namreč izrekanje o jasno opredeljeni vsebini, s katero morajo biti volivci natančno seznanjeni. Le na ta način lahko Državni zbor omogoči jasen referendumski izid in ga v zakonu ali drugem aktu, ki ga sprejema, tudi upošteva. Predlagano referendumsko vprašanje, kot je bilo povzeto, je sestavljeno iz dveh delov. Prvi del se nanaša na sprejetje predloga zakona o uresničevanju kulturnih pravic pripadnikov narodnih skupnosti narodov nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji. V zvezi s tem delom ZPS pojasnjuje, da namen posvetovalnega referenduma ni izrekanje o sprejetju nekega pravnega akta, ki je v zakonodajnem postopku, temveč izrekanje o posameznem vprašanju iz pristojnosti Državnega zbora. Vprašanju mora biti za to podana jasna, enoznačna in objektivno povzeta vsebina, o kateri naj bi se volivci na posvetovalnem referendumu izrekali. V drugem delu predlaganega referendumskega vprašanja, ki se nanaša na izrekanje o siceršnjem priznavanju posebnih kulturnih pravic pripadnikom narodnih skupnosti nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, so posebej izpostavljene pravica do uporabe maternega jezika in pisave, pravica do učenja maternega jezika in kulture v osnovnih in srednjih šolah ter pravica do financiranja delovanja nevladnih organizacij. V zvezi z načinom na katerega je vprašanje oblikovano, ZPS tukaj pojasnjuje, da je treba v primerih kadar posvetovalni referendum obsega več vsebin, oblikovati več ločenih vprašanj. Kot bistveno pa v zvezi s tem delom referendumskega vprašanja ZPS izpostavlja, da se to ne nanaša na vsebino, ki naj bi jo Državni zbor z zakonom šele uredil, temveč na izrekanje o pravicah do enakosti pred zakonom 14. člen Ustave je to, do izražanja narodne pripadnosti tu gre za 61. člen ustave ter do uporabe svojega jezika in pisave tu je pomemben 62. člen ustave. Te pravice so vsakomur, tudi pripadnikom narodnih skupnosti narodov nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji na individualni ravni zagotovljene že z Ustavo, zato bi upoštevaje navedeno lahko predlagano referendumsko vprašanje poseglo v njihove pravice. ZPS opozarja tudi na nekatere dodatne vsebinske poudarke s katerimi je vprašanje vključena tudi interpretacija predlagateljev. Ta v referendumsko vprašanje že sama po sebi ne spada, poleg tega pa je tudi vsaj deloma zavajajoča in tudi sugestivna, pa tudi neskladna z vsebino predloga zakona, na katerega se predlog za razpis posvetovalnega referenduma izrecno navezuje. To smo podrobneje zapisali v pisnem mnenju, hvala.