Govor

Hvala lepa, spoštovana gospa predsednica, spoštovani gostje, kolegice in kolegi!

Najprej naj povem, da bom danes glasoval za to novelo Zakona o pomoči gospodarstvu in omilitev posledic energetske krize, bom pa v nadaljevanju kritičen glede pristopa Vlade v zvezi s pomočjo gospodarstvu. Res je, temeljni zakon, osnovni zakon, je Državni zbor obravnaval 16. decembra 2022. Istega dne, - istega dne - je bila na domu gospodarstva, torej na Gospodarski zbornici, odmevna tiskovna konferenca, kjer je gospodarstvo oziroma reprezentativne organizacije gospodarstva so izrazile protest nad pristopom Vlade v zvezi s sistemom ukrepov, ukrepi, ki bi naj omilili posledice energetske krize.

Takratnega zakona mi nismo podprli in smo upoštevali in smo in smo in smo problematizirali ta birokratski proces vnašanja vlog, procesiranja vlog in tako naprej in opozarjali, da praktično ne bo mogoče v roku, kot je bil v zakonu predpisan, vse te vloge tudi sprocesirati. Rekli smo, da se Vlada loteva pomoči gospodarstvu neresno oziroma pišmeuhovsko, ampak zdaj smo tu, kjer smo. Pravilno je povedal gospod državni sekretar, da so takrat snovalci zakona, torej tistega osnovnega, nekako pisali, ob tem, da so veliko presedeli z reprezentativnimi organizacijami gospodarstva, vendar gospodarstvo ni bilo slišano.

Moje prvo vprašanje je, ali ste ob noveliranju tega zakona, ob tej noveli, ki je zdaj na mizi, imeli kakšne pogovore tudi z reprezentativnimi organizacijami gospodarstva ali ne? Iz gradiva, ki ga imamo, izhaja, da tega ni bilo, ampak bi prosil pojasnila, zakaj ne, če to drži? Zdaj, sprememba zakona pravzaprav, bodimo, bodimo jasni in resni. Sprememba zakona ne temelji na argumentih, ki bi zahtevali spremembo, saj je, v bistvu gre za posledico nepravočasnega posredovanja sistemskih podatkov o upravičencih in pravočasnega pregleda in ocene posredovanih podatkov, ki so bili posredovani preko spletne aplikacije. Gospodarstvo ne more trpeti škode, na nek način, v svojem poslovanju, če za to mehanizmi niso pripravljeni. Zavezanci, ki so upravičeni do izplačila preostanka pomoči, so namreč svoje zakonske obveznosti izpolnili do roka, do roka, torej so upoštevali predvidene terminske omejitve, ne morejo pa odgovarjati za neustrezno IT rešitev oziroma podporo sistemu, ki omogoča pravilno in natančno obdelavo podatkov. Zdaj, če se mi postavimo v vlogo nekega menedžerja, nekega podjetja, gospodarske družbe, ki dela tudi finančni načrt poslovanja, potem se v ta finančni načrt, jasno, mora vgraditi tudi pričakovana ta državna pomoč.

Naj spomnim, da so nekatera podjetja tudi po desetkrat več elektrike plačala, kot leto pred krizo, kot leto 2021. Takrat sem v stališču omenil direktorja večje gospodarske družbe, ki je v letu 2021 plačala elektrike, 10 milijonov zdaj, po krizi, 100 milijonov, povprečno nekje so podjetja plačevala tri do štirikrat več za elektriko in najbrž za to niso kriva. Skratka, zdaj če grem na finančno načrtovanje, to zdaj dejansko pade v vodo, ker se zdaj ta zamik naredi za, koliko, za šest mesecev, torej gremo iz 28. februarja 2024 do, po tej noveli na 31. avgust in tukaj se zdaj meni pojavlja vprašanje, ker sem ravno pred meseci postavil pisno poslansko vprašanje ministru za finance v zvezi z določitvijo višine zamudnih obresti. A veste kakšna je zdaj stopnja zamudnih obresti? 12 pa pol procentov, 12 pa pol. In se čisto logično postavlja vprašanje, ali bodo podjetja, ki zdaj dobijo sicer to državno pomoč, ki bi jim naj omilila posledice energetske krize, ali bodo ta podjetja, vem da ne bodo, ampak logično bi bilo, pošteno bi bilo tako bom rekel, bi bilo pošteno, da bi ta podjetja dobila tudi zamudne obresti od 21. februarja letos naprej do dneva izplačila.

Drugače kar se tiče 49. člena, res je, gre pravzaprav za nomotehnični popravek in je prav, da so tukaj tudi, kako bi rekel, finančne posledice zakona zelo jasne, to je 10 milijonov več dobi gospodarstvo. Mi smo to sicer ves čas tako tudi razumeli, ampak prav je, da se zdaj to tako zapiše, da bodo razumeli še ostali, ki bodo izplačevalci. Kot rečeno, moral sem te kritične in logične misli izraziti, bom pa seveda zakon podprl, enako tudi moji kolegi na plenarnem zasedanju. Hvala lepa.