Govor

Rajko Fajt

Spoštovana gospa predsednica, hvala za besedo.

Spoštovane gospe in gospodje!

Komisija za državno ureditev v Državnem svetu je resolucijo obravnavala na svoji 17. seji, 27. 3. 2024, in se seveda z njo seznanila. V razpravi je pa bil izpostavljen pomen preventivnega delovanja in preprečevanja kriminalitete v vseh pojavnih oblikah od medvrstičnega nasilja, spletnega nasilja, sovražnega govora, nasilja v družini, nad ženskami. Pa vse do organiziranega kriminala in kriminalnih združb ter terorizma. Komisija je menila, da določene vrste nasilja oziroma kriminalitete v resoluciji niso izpostavljene v zadostni meri, tako na primer trgovina z ljudmi v povezavi z migrantsko problematiko, prisotnost antisemitizma v družbi in na spletnih omrežjih in ozaveščanje o različnih oblikah totalitarizmov. V razpravi je bila omenjena tudi romska tematika, ki ni posebej opredeljena, čeprav je v mnogih lokalnih skupnostih to precej izpostavljena tema. Sicer je bilo komisiji pojasnjeno, da četudi tema ni poimensko navedena, je zastopana v različnih poglavjih resolucije. Prav tako je na seji tekla beseda o razlikah med resolucijo, ki se je iztekla konec 2023, in besedilom nove resolucije, katera področja so v novi resoluciji posebej izpostavljena. Prav tako v nadaljevanju je bilo izpostavljeno, ali je bila opravljena analiza učinkov iztekajoče resolucije in kakšni so rezultati ter kateri ukrepi so bili izpolnjeni, kateri ne in zakaj ne in ali se bodo torej zajeli v novi resoluciji. Komisiji je bilo pojasnjeno, da je Ministrstvo za notranje zadeve poslalo poziv vsem deležnikom o realiziranih ukrepih in pričakujejo njihove odgovore. Ponovno je bilo opozorjeno tudi na nujnost večje uporabe digitalne tehnologije v policiji. Da bi morala imeti, ne vem, recimo policijska vozila nameščene kamere oziroma policisti v svoji opremi, vemo, da nekaj že imajo. To bi seveda omogočilo večjo transparentnost njihovega dela, hkrati pa zaščito njih samih ter občanov, s katerimi stopajo v stik. Prav tako je komisija izrazila zadovoljstvo zaradi napovedi v poglavju o varnosti v lokalnem okolju, da naj bi se povečala vloga policijskih okolišev in policistov, ki bodo delovali kot rajonski policisti, saj bo to okrepilo varnost v lokalnem okolju. Prav tako je bilo pozdravljeno, da je končno v proceduri tudi nova resolucija o nacionalnem programu preprečevanja nasilja v družini in nasilja nad ženskami za obdobje 2024-2029 in predstavnica Ministrstva za notranje zadeve je komisiji potrdila, da sta dokumenta med seboj usklajena. Govora je bilo tudi o spletnem nasilju, predvsem med otroci in mladostniki, ter to nasilje, ugotavljamo, da je v močnem porastu. Prav tako pa ni zanemarljiv problem spletnih prevar, kjer so žrtve starejše osebe, ki niso vešči spletnega poslovanja. V celoti gledano je pri vseh uporabnikih spleta in družbenih omrežij premalo zavedanja o nevarnosti in možnosti zlorab, zato komisija poudarja, da je nujno vzpostaviti še več programov oziroma ozaveščanja na tem področju.

Zdaj morda kot dopolnilo temu, kar se je dogajalo oziroma kar je napovedano za danes. Torej, ocenjujem, da bi bilo smiselno v resoluciji opredeliti oziroma predvideti tudi, kdo bo poskrbel oziroma izvedel ozaveščanje, izobraževanje kadrov recimo v vrtcih, šolah, fakultetah, v primeru spletnih groženj oziroma to, kar se je zgodilo. Zdaj, če ste imeli priložnost prebrati okrožnico, ki jo je poslalo Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, če mi zna kdo odgovoriti, kaj lahko s tem začnejo ravnatelji, učitelji, vzgojitelji, predavatelji na fakultetah, potem res ne vem. In mislim, da bi tu bilo potrebno narediti en korak naprej. Okej, resolucija je zapisana, vendar bi bilo potrebno bodisi na zakonodajnem področju bodisi, ne vem, ali tudi v sami resoluciji opredeliti, ne samo torej opredeliti nekaj, ampak tudi izvedbeni del. Čisto lahko, tudi kot ravnatelj z 28-letnimi izkušnjami, vam povem primer in tu mislim, spoštovane poslanke in poslanci, da bi bilo primerno tudi sprožiti, da se spremeni zakonodaja oziroma pooblastila policije, tako kot je gospod minister rekel, da so omejeni. Ko jim je bila nakazana možnost posedovanja droge v srednji šoli, sem poklical seveda policijsko postajo, zaprosil za pomoč in prvi odgovor je bil, da imajo zavezane roke. Ko sem sam sprožil postopek in sta, recimo, dva dijaka priznala v pisarni, postavila na mizo drogo, ki sta jo posedovala, takrat je prišla policija, zapisnik, prevzem droge, sprožili so se postopki. Tisti, ki delamo v šolah, moramo biti tisti, ki dobesedno v lisicah nekoga pripeljemo in mislim, da bi tu policija morala imeti večja pooblastila, kajti odgovor je bil, samo če dobijo sodni nalog, lahko posegajo, sicer posegati ne morejo. Morda bi še tu samo dodal, da je predstavnica ministrstva je poudarila tudi, da so ukrepi na področju tega spletnega nasilja in tako dalje, urejeni v poglavju informacijska varnost in kibernetska kriminaliteta. Pristojni se pa zavedajo, da gre seveda za velik problem. In v Državnem svetu je bil tudi posvet na temo usposabljanja kadrov za predvsem tole kibernetsko varnost in kriminaliteto in seveda zaključki so pokazali, da niti nimamo inštitucij, ki bi kadre izobraževale, in teh kadrov je seveda občutno premalo. Mislim, da kot smo na komisiji zaključili, da bi tudi na tem področju bilo potrebno več narediti, ali nameniti več sredstev za tovrstno izobraževanje ali poklicati tudi, ne vem, strokovnjake iz tujine. Kajti, lahko govorimo in zapišemo v resolucijah o kibernetski varnosti stotine in stotine strani, če ne bo na izvedbeni ravni nekaj narejeno, potem nam vse skupaj nič ne pomaga. Hvala.