Govor

Leopold Pogačar

Hvala za besedo. Lep pozdrav vsem prisotnim! Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj je podprla vladni predlog Energetskega zakona. Ob njegovi obravnavi se je seznanila s pisnimi stališči reprezentativnih združenj občin, posameznih občin ter kmetijskih in gospodarskih interesnih združenj, ki so bila posredovana Državnemu zboru. Na sami seji pa sta stališča dodatno pojasnila predstavnika Gospodarskega interesnega združenja za utekočinjen naftni plin in Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, kar je podrobneje predstavljeno v našem pisnem mnenju. Komisija poudarja, da je predlagatelj zakona v dolgotrajnem procesu priprave zakonskih rešitev prejel predloge in pripombe različnih deležnikov, tudi občin in njihovih reprezentativnih združenj občin, ter številne med njimi vključil v predlog zakona, hkrati pa ostajajo še določena odprta vprašanja.

Komisija pozdravlja napovedani umik sprva predvidene prepovedi vgradnje kurilnih naprav na leseno biomaso kot primarnega vira ogrevanja ter ocenjuje, da je lesena biomasa pomemben obnovljiv vir energije, ki ima nezanemarljivo vlogo pri blaženju in odpravljanju energetske revščine, ohranjanju poseljenosti slovenskega podeželja ter spodbujanju pomlajevanja gozdov z rednimi sečnjami. Z uporabo novih kurilnih naprav na leseno biomaso z visokim izkoristkom ter izvajanjem monitoringa lahko zagotovimo okolju prijaznejši način ogrevanja. Glede na to, da predlog zakona ureja pomembno področje delovanja družbe, ki vpliva na vsakodnevno življenje državljank in državljanov ter konkurenčnost gospodarstva.

Komisija ocenjuje, da je smiselno ponovno proučiti nekatere predlagane rešitve, na katere letijo očitki o ustavni spornosti, ekonomski nesmotrnosti ter škodljivih učinkih na nemoteno oskrbo z energijo za ogrevanje zaradi odsotnosti alternativnih virov ter zagotoviti, da bodo sprejete zakonske rešitve operativne in izvedljive v praksi. Ob tem komisija izpostavlja tudi navedbe interesnih gospodarskih združenj, da so nekatere evropske države omilile prvotno zelo ambiciozno zastavljene načrte glede prepovedi vgradnje plinskih kotlov, saj so ocenile, da so tovrstni načrti z ekonomskega vidika trenutno nerealni.

Komisija pozitivno ocenjuje predlog Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, da bi morali v primeru gradnje energetske infrastrukture, kot je na primer sončna elektrarna, in ima omejeno življenjsko dobo, dodati prednost sklenitvi dolgoročnega zakupnega razmerja med investitorjem in lastnikom zemljišča ter možnim odkupom zemljišča ali razlastitvijo lastnika zemljišča. Tuja praksa namreč kaže, da bi bile tovrstne rešitve zelo primerne za kmetijska zemljišča, ki so zaradi intenzivne obdelave izčrpana. Če bi jih začasno izvzeli iz kmetijske rabe in na njih na podlagi zakupnega razmerja vzpostavili energetsko infrastrukturo z omejenim trajanjem, kar velja za sončne elektrarne, bi jim lahko po izteku tega obdobja zopet namenili pridelavi hrane, s čimer bi lahko preprečili nadaljnje izgubljanje kmetijskih zemljišč in obenem ohranili potencial kmetijske proizvodnje.

Na podlagi navedenega komisija predlaga predlagatelju zakona in kvalificiranim predlagateljem amandmajev, da v nadaljevanju zakonodajnega postopka proučijo pripombe in predloge reprezentativnih združenj občin ter kmetijskih in gospodarskih interesnih združenj ter z amandmaji še izboljšajo vsebino predloga zakona. Hvala.