Govor

Miloš Pohole

Hvala za besedo. Lep pozdrav vsem. Spoštovana gospa magistra Urška Klakočar Zupančič, predsednica Državnega zbora. Državni svet je dne 8. 4. 2024 prejel vaš dopis s prilogo v katerem navajate, da je v zvezi z zahtevo Državnega sveta z dne 20. marca 2024, da naj Državni zbor odredi parlamentarno preiskavo za ugotovitev in oceno dejanskega stanja za ugotovitev politične odgovornosti nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da so domnevno posredno ali neposredno vplivali na negospodarne ali protipravne odločitve podjetja GEN-I d. o. o., ki so vodili v finančno izčrpavanje podjetja GEN-I d. o. o., da so domnevno zlorabili svoj položaj, oškodovali državno premoženje ter izvajali politični pritisk na preiskavo kaznivih dejanj v zvezi s prevzemom in poslovanjem družbe Star Solar d. o. o. in poslovanjem družbe Borzen d. o. o., da je domnevno prišlo do nezakonitega financiranja politične stranke Gibanja svoboda, volilne kampanje, politične stranke Gibanja Svoboda za redne volitve poslancev v Državni zbor Republike Slovenije leta 2022 in za morebitno spremembo zakonodaje, ki ureja področje preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma, financiranja političnih strank, financiranja volilne kampanje, ustanavljanja in lastninsko upravljavsko ureditev izdajateljev medijev ter financiranja izdajanja in delovanja medijev v času volilne kampanje. Dne 3. 4. 2024 je Zakonodajno-pravna služba pripravila mnenje z vidika formalne pravilnosti vložitve zahteve in pristojnosti Državnega zbora za odreditev navedene preiskave. V dopisu prosite, da zahtevo za parlamentarno preiskavo v Državnem svetu ponovno preučimo ter da mnenje Zakonodajno-pravne službe ustrezno upoštevamo pri pripravi Akta o odreditvi parlamentarne preiskave tako, da bosta predmet in obseg preiskave skladna z Ustavo Republike Slovenije in zakonodajo. Dopisu ste priložili tudi mnenje Zakonodajno-pravne službe o zahtevi Državnega sveta za uvedbo parlamentarne preiskave, na katerega se navezuje vaša prošnja in ki vsebuje nekatere navedbe o domnevnih pomanjkljivostih zahteve. Mnenje Zakonodajno-pravne službe o zahtevi za odreditev parlamentarne preiskave ste poslali nam kot predlagatelju zahteve, ki lahko po njegovi proučitvi po lastni presoji pripravimo novo besedilo zahteve, če in v kolikor se s pripombami in predlogi Zakonodajno-pravne službe seveda strinjamo. Državni svet pri tem nima ustavnopravne obveznosti, da bi na poziv Državnega zbora moral spreminjati zahtevo za odreditev parlamentarne preiskave, saj je Državni zbor v skladu z Ustavo in Poslovnikom o parlamentarni preiskavi dolžan kljub domnevnim vsebinskim pomanjkljivostim ali neskladnostim v zahtevi odrediti parlamentarno preiskavo tako, kot jo zahteva Državni svet. Mnenje Zakonodajno-pravne službe torej za Državni svet in Državni zbor ni zavezujoče in je lahko le pripomoček oziroma vodilo pri izvedbi same preiskave, v okviru katere je treba zagotoviti upoštevanje nekaterih relevantnih pripomb, ki jih je Zakonodajno-pravna služba podala. Da se zahteva Državnega sveta lahko obravnava v Državnem zboru, mora po svoji obliki zahteva imeti vse sestavine v skladu z 2. členom Poslovnika o parlamentarni preiskavi, čemur pa ta zahteva Državnega sveta ustreza, to je ugotovila tudi Zakonodajno-pravna služba. Poslovnik o parlamentarni preiskavi v drugem odstavku 4. člena določa, da o zahtevi za uvedbo parlamentarne preiskave Državni zbor ne glasuje in da se v aktu, s katerim Državni zbor odredi parlamentarno preiskavo na zahtevo v celoti povzame vsebino zahteve za odreditev parlamentarne preiskave. Iz zahteve sme pa Državni zbor zahtevano parlamentarno preiskavo tudi razširiti ali dopolniti v kolikor je to v skladu s predmetom in namenom zahtevane parlamentarne preiskave in če temu ne nasprotuje predlagatelj, torej Državni svet, predlagatelj zahteve za uvedbo te parlamentarne preiskave. Tretji odstavek prej navedenega člena določa, da se predlogi za razširitev in dopolnitev zahteve za uvedbo parlamentarne preiskave usklajujejo s predstavnikom predlagatelja zahteve v Kolegiju predsednika Državnega zbora. Drugi odstavek 5. člena Poslovnika o parlamentarni preiskavi določa, da Državni zbor imenuje preiskovalno komisijo praviloma na isti seji, na kateri izda Akt o odreditvi parlamentarne preiskave, najkasneje pa na prvi naslednji seji. Iz navedenega izhaja, da je priprava akta o odreditvi parlamentarne preiskave v izključni pristojnosti Državnega zbora, pri čemer mora Državni zbor slediti zahtevi Državnega sveta za odreditev parlamentarne preiskave oziroma ne sme priti do nasprotovanja Državnega sveta, da se razširi ali dopolni zahtevo za odreditev te parlamentarne preiskave kot jo je v izhodišču sprejel Državni svet na podlagi vsega navedenega in glede na veljavni pravni red Državni svet ne more ugoditi prošnji, da naj upošteva mnenje zakonodajnopravne službe in ustrezno pripravi akt o odreditvi parlamentarne preiskave. Državni svet namreč nima pristojnosti priprave akta o odreditvi parlamentarne preiskave, ker je to naloga v izključni pristojnosti Državnega zbora, ki pa mora v skladu z Ustavo in Poslovnikom o parlamentarni preiskavi pri njegovi pripravi obvezno slediti zahtevi Državnega sveta za odreditev parlamentarne preiskave, zato predlagamo, da Državni zbor na podlagi zahteve Državnega sveta za odreditev parlamentarne preiskave izda akt o njeni ustanovitvi. Hvala lepa.