Govor

Hvala za besedo.

Spoštovani!

Slovenija je kljub vsem izzivom, s katerimi se soočamo, varna, demokratična in za bivanje prijetna država. Že od osamosvojitve dalje imamo v Sloveniji poštene, neodvisne in odlično organizirane volitve. Ljudje lahko na njih svobodno in anonimno izražajo svojo voljo. Volišč je veliko in so blizu ljudem, zato je v Sloveniji enostavno voliti in volivcem to opravilo ne vzame veliko časa. Volilni procesi in postopki so pregledni, varni in utečeni. V sam sistem je vgrajenih veliko varovalk. Tudi stranke in njihovi predstavniki, opozicijski in vladajoči, vseskozi sodelujejo praktično v vseh fazah postopka izvedbe volitev. Skozi leta se je ta sistem tudi nadgrajevalo in naredilo še boljšega in bolj transparentnega. Že od samega začetka imajo osrednjo vlogo pri izvedbi volitev sodniki, saj so po svoji funkciji in družbenem ugledu pomembni in neodvisni garanti poštenih in transparentnih volitev.

Težav z volitvami, ki bi kakorkoli ogrozile njihovo integriteto v več kot 30-letni zgodovini naše države še nismo imeli, zato se nam Predlog zakona o spremembah Zakona o volitvah v Državni zbor, ki so ga v postopek vložili v Poslanski skupini SDS, v tem trenutku zdi nepotreben, tako sama obrazložitev predloga zakona kot tudi konkretne rešitve, ki jih predlagajo.

V volilnem procesu sodeluje več kot 150 sodnikov. V času kratkotrajne stavke sodnikov, jih je samo 15 napovedalo, da se ne bodo udeležili strokovnega posveta volilnih komisij. Ostalo je zgolj pri napovedi. Stavka sodnikov se je vmes že končala, saj se sodniki zelo jasno zavedajo svoje vloge in odgovornosti. Samo dva sodnika pa sta izrazila namero, da ne bi sodelovala pri volitvah. Eden je bil že nadomeščen, pri drugem pa se čaka, da se sestane volilna komisija in nadomesti tudi njega. Žal so v SDS to prepoznali kot priložnost za napad na sodnike, na njihovo neodvisnost, strokovnost in zanesljivost, nato pa skušajo preko njih vzbuditi tudi dvom v samo izvedbo volitev, zaupanje v volilni proces ter tako še na tem področju zamajati zaupanje državljanov v institucije naše države. Popolnoma neupravičeno.

Rešitve, ki jih predlagajo, pa so v nasprotju s stališčem Ustavnega sodišča, da v času volilnega postopka ni dopustno spreminjati zakonskih pravil, po katerih se odvijajo posamezne volitve. A volilna opravila za volitve v Evropski parlament so že v teku, zato je potrebno že samo iz tega razloga predlog Poslanske skupine SDS zavrniti.

Način sestave volilnih komisij je zelo pomembno in zahtevno pravno vprašanje, h kateremu je potrebno pristopiti celovito, strokovno in zahteva svoj čas. Predlagana sprememba sestave volilnih komisij bi namreč terjala, kot prvo, pripravo analize dejanskega stanja, izčrpno obrazložene razlage, ki narekujejo spremembo zakonodaje, analizo odločb Ustavnega sodišča in Vrhovnega sodišča, analizo priporočil Beneške komisije o Zakoniku dobre prakse pri volilnih zadevah in priloženega obrazložitvenega poročila, predstavitev stališč tuje in domače pravne stroke in temeljito predstavitev primerjalnopravnih ureditev. Predlog zakona takšne analize ne vsebuje, prav tako pa iz njega ni razvidno, da bi pri pripravi zakonskih rešitev sodelovali pravni strokovnjaki s področja volilnega prava in državni organi, ki so pristojni za izvajanje zakonske ureditve. Predlog zakona posega tudi v mandate predsednikov in namestnikov predsednikov volilnih komisij pred iztekom časa, za katerega so bili posamezniki imenovani.

Zaradi vseh teh navedenih razlogov v Poslanski skupini Svoboda ocenjujemo, da je predlog zakona vsebinsko in časovno neprimeren in ga zato ne bomo podprli. Hvala.