Hvala lepa za besedo. Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje podpiramo ukrepe v predlogu sprememb ZOUTI, saj so po naši oceni pomembni za preprečevanje in zmanjševanje uporabe povezanih in tudi tobačnih izdelkov, predvsem med mladostniki in otroci.
Ker so tobačni nikotinski izdelki, ki jih predlog sprememb regulira, zdravju škodljivi, to je seveda prvi razlog, zakaj to podpiramo. Pogosto se govori o manjši škodljivosti elektronskih cigaret v primerjavi s kajenjem, pa zadnji pregledni podatki zelo kažejo, da je zvišanje tveganja za bolezni srca in ožilja, bolezni dihal in tudi sladkorno bolezen pri dolgoročni uporabi elektronskih cigaret pravzaprav podobno ali blizu zvišanja tveganja, kot ga beležimo pri kajenju klasičnih cigaret. Naj povem, da imajo elektronske cigarete že pri kratkoročni uporabi lahko zelo pomembne resne učinke na zdravje, med drugim epileptične napade, akutne kemične poškodbe pljuč, različne oblike pljučnic, poslabšanje astme, zastrupitve z nikotinom, poškodbe in opekline. Za ogrevane tobačne izdelke, ki jih predlog zakona tudi zadeva, ni dokazov, da so manj škodljivi kot kajenje. Vsi ti izdelki tudi vsebujejo nikotin. Z izjemo nekaterih elektronskih cigaret, ta močno zasvoji predvsem otroke, mladostnike in mlade odrasle, ki so bolj dovzetni za zasvojenost z nikotinom. In to vodi seveda v ponavljanje uporabe. Te osebe, ki so zasvojene, so potem redni uporabniki in kupci teh izdelkov. Opažamo, da so izdelki izdelani tako, da najbolj privlačijo prav to starostno skupino, ki jo ves čas omenjamo, torej otroke, mladostnike in mlade odrasle in prav arome imajo pri tem najpomembnejšo vlogo, saj so ključni dejavnik za začetek uporabe in uporabo teh izdelkov. Zmanjšajo tudi neprijetne učinke nikotina ob vdihavanju aerosola in tako povečajo privlačnost uporabe, še posebej pa imajo tukaj vlogo osvežilne arome, torej tudi aroma mentola bi še posebej poudarila. Izdelki z aromami so tudi zmotno zaznani kot manj škodljivi za zdravje, vendar pa za arome ni dokazov, da so varne pri vdihavanju, pač pa ravno obratno. Za številne arome vemo, da lahko povzročijo, kot smo že slišali, hude bolezni pljuč, astmo, druge škodljive učinke na dihala, lahko sprožijo alergijske reakcije in tudi številne imajo dokazane škodljive učinke na človeške celice. In ko govorimo o teh aromah, moramo vedeti, da so to take zelo vsakdanje arome, recimo cimet, mentol, jagoda, vanilija, maslo ipd. V naših raziskavah ugotavljamo, da mladi v Sloveniji pogosteje uporabljajo te izdelke kot odrasli in med njimi uporaba tudi narašča hitreje kot med odraslimi. Nekaj podatkov smo že slišali. Recimo, v raziskavah ugotavljamo, da je odstotek uporabnikov elektronskih cigaret in nikotinskih vrečk v splošni populaciji podoben tistemu, ki ga beležimo med 13-letniki. Naj kot primer izpostavim še nekaj več podatkov o uporabnikih elektronskih cigaret. Uporaba se začne že pred 11. letom starosti. Iz šol slišimo, da krožijo ti izdelki že med učenci prve triade. Pri 11-ih letih beležimo 2 % uporabnikov, pri 13-ih letih 6 %, med 15- in 17-letniki pa uporabnikov že približno petina. To so podatki za leto 2022, zdaj so odstotki že zanesljivo višji. Ker so to, ker je ta starostna skupina še posebej, bom rekla, ranljiva za učinke nikotina, je to seveda zelo zaskrbljujoče. Mlajši, ko je posameznik, ko začne uporabljati izdelke z nikotinom, hitreje se zasvoji, močneje se zasvoji in tudi dosti težavno oz. dosti težje bo opustil tak izdelek. Nikotin se tudi vpleta v intenzivni razvoj možganov, ki poteka do 25. leta starosti in tako lahko privede do trajnih škodljivih učinkov na miselne sposobnosti, zvišanje tesnobnosti, impulzivnosti, motnje delovnega spomina pa tudi zviša se tveganje za uporabo drugih psihoaktivnih snovi. Poleg tega, kot smo že slišali, če nekdo začne v teh mladih letih z uporabo elektronskih cigaret, ima potem tudi močno zvišano tveganje tri- do štirikrat, da bo začel kaditi navadne, klasične cigarete in postal kadilec. Nikotinske cigarete, ki pa vsebujejo zelo visoke ravni nikotina, pa sploh še niso regulirane in ta zakon jih tudi vključuje zdaj po novem v regulativo.
Zdaj glede na povedano je jasno razvidno, da moramo čim prej ukrepati in sprejeti vse možne učinkovite ukrepe za preprečevanje in zmanjševanje uporabe teh izdelkov med otroci in mladostniki in mladimi odraslimi, torej za njihovo zaščito. Zato pač podpiramo ukrepe v predlogu sprememb, a hkrati pozivamo, da se med prepovedane arome ponovno vključi tudi mentol, ker menimo, da če bi mentol ostal dovoljena aroma v elektronskih cigaretah, bi to pomembno zmanjšalo učinkovitost ukrepa prepovedi arom, mentol je pa zelo, zelo priljubljena aroma med mladostniki. Poleg tega pozivamo tudi k skrajšanju prehodnih rokov. V predlogu tako prehodnega roka za prepoved arom menimo, da je eno leto absolutno preveč glede na obseg problematike med otroci in mladostniki, mladimi odraslimi. In tudi pozivamo k skrajšanju prehodnega obdobja pri ukinitvi kadilnic iz petih let na največ eno leto.
Jaz bi v zaključku rekla samo še to, da je zaščita zdravja otrok in mladostnikov ter zagotavljanje zdravega življenjskega okolja zagotovljena z našo Ustavo in morata biti ti dve pravici nad pravico do svobodne gospodarske pobude in dobički, ustvarjenimi z izdelki škodljivimi zdravju, ki jih še predvsem uporabljajo otroci in mladostniki. V Ustavi je jasno navedeno tudi, da se gospodarska dejavnost ne sme izvajati v nasprotju z javno koristjo. Hvala lepa.