Hvala lepa za besedo. Lep pozdrav, spoštovana predsednica, poslanke in poslanci, državni sekretar s sodelavci, ostali vabljeni.
Komisija Državnega sveta za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide je predlog zakona obravnavala na 23. seji prejšnji teden. Pri tem se je seznanila s stališči Nacionalnega inštituta za javno zdravje, Nacionalnega laboratorija za zdravje, okolje in hrano, Mladinske zveze Brez izgovora Slovenije, Slovenske zveze za javno zdravje, okolje in tobačno kontrolo ter Inštituta za raziskave in razvoj Utrip. Komisija je prejela tudi številna elektronska pisma podpore spremembam zakonodaje od različnih deležnikov po Evropi skratka in svetu. In naj jih samo nekaj navedem, iz katerih držav jih je bilo največ: Nizozemska, Belgija, Gruzija, Francija, Španija, Norveška, Irska, Švedska, Romunija, Kosovo, Turčija, Avstralije, Italije, Nemčije in Evropske zveze bolnikov z rakom. Ker so vsi predstavniki stroke s področja varovanja javnega zdravja in nevladnih organizacij, ki so bili prisotni na seji komisije, vabljeni tudi na vašo sejo odbora, jim bom prepustil, da v nadaljevanju seje same podrobneje predstavijo svoja stališča. Izpostavil bi zgolj to, da so vsi izrekli podporo predlogu zakona, obenem pa tudi želijo, da se določene zakonske določbe še dopolnijo oz. spremenijo na način, da se bo v večji meri doseglo zadane cilje, predvsem kar se tiče zaščite zdravja otrok in mladostnikov, ki trenutno v precejšnji meri posegajo po elektronskih cigaretah in podobnih izdelkih, kar je opozoril že državni sekretar. Komisija se je strinjala z njihovimi predlogi, zato je pozvala predlagatelje in pa vas kvalificirane predlagatelje amandmajev, da v nadaljevanju zakonodajnega postopka proučite in upoštevate nekatere konkretne pripombe.
V zvezi z 10. členom predloga zakona smo predlagali, da se dodatno prepove tudi uporaba okusa in vonja mentola v elektronskih cigaretah in posledic..., in posodicah za ponovno polnjenje. Ocenili smo namreč, da če prepoved uporabe arom ne bo vsebovala tudi prepoved uporabe arome mentola. Ta ukrep, ki je v osnovi dober, ne bi segel, dosegel zadanega cilja, to je zmanjšanje uporabe elektronskih cigaret in s tem zaščite zdravja prebivalcev Slovenije, predvsem pa otrok in mladostnikov, kajti še vedno bodo imeli eno opcijo uporabe; aroma mentola je namreč med uporabniki precej priljubljena. Prav tako menimo, da bi takšen pomanjkljiv ukrep lahko vrgel v senco dvoma na namen predlagatelja oz. odločevalcev, da si resnično prizadevajo za spremembe na tem področju. Iz istega razloga smo predlagali tudi črtanje 22. člena predloga zakona, s čimer bi se zagotovilo, da bi prepoved uporabe arom v elektronskih cigaretah in posodicah za ponovno polnjenje arom stopila v veljavo takoj in ne šele čez eno leto. Predlagamo tudi skrajšanje predhodnega prehodnega obdobja v zvezi z ukrepom prepovedi kajenja v kadilnicah, in sicer menimo, da bi bilo to treba dopustiti največ enoletno prehodno obdobje in ne skoraj petletno kot je trenutno predvideva 24. člen predlog zakona - v amandmajih sem pa opazil, da ste to že skrajšali na december naslednje leto. Upam, da bodo naši predlogi, ki sledijo pobudam stroke s področja varovanja javnega zdravja in nevladnim organizacijam, ki delujejo z namenom zaščite zdravja, upoštevani. Ob tem smo podprli bolj strogo regulacijo. Na področju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov smo opozorili tudi na to, da bi se morali v večji meri posvetiti preventivnim aktivnostim na tem področju, jih razširiti in že obstoječe okrepiti. Opozarjamo tudi na stroške, ki jih v zdravstvenem sistemu posredno tudi drugim družbenim sistemom povzroča uporaba tobačnih in povezanih izdelkov. Tudi zato bi bilo treba razmišljati o dodatnih ukrepih, s katerimi bi se namesto kurative krepila predvsem preventiva. V razpravi članov komisije je bila kot možen ukrep predlagana različna obravnava zavarovancev iz naslova zdravstvenega zavarovanja v odvisnosti od tveganja za njihovo zdravje, ki se jim zavestno izpostavljajo, med drugim tudi kajenju. S tem bi se odvračalo posameznike od kajenja, dodatno spodbudilo tiste, ki kadijo, da s to navado prenehajo in nagradilo vse tiste, ki skrbijo za svoje zdravje. Menimo tudi, da bi morali prepoznati in odpraviti vzroke, zaradi katerih se otroci in mladostniki zatekajo k uporabi elektronskih cigaret, saj zgolj s prepovedmi ne bomo mogli v celoti doseči zaščitenega cilja in seveda njihovega zdravja. Mladi bi se moralo opremiti z znanjem o škodljivosti uporabe tovrstnih izdelkov, zato apeliramo na vse pristojne v državi, da naj se preventivne preventive lotijo sistematično, še posebej v okviru izobraževalnega sistema. Podpiramo tudi vse ukrepe, ki lahko pripomorejo k temu, da bodo trenutno zelo priljubljene elektronske cigarete in njim primerljivi izdelki dosegljivi v čim manjši meri, tako fizično v trafikah, trgovinah, na črpalkah in podobno, tako kot tudi preko spleta. S tem lahko posredno zaščitimo tudi otroke in mlade, ki bodo tako v manjši meri prihajali v stik s temi izdelki. Poleg možnosti nakupa prek spleta bi bilo treba ustrezno omejiti tudi možnost čezmejnega nakupa elektronskih cigaret in ustrezno omejiti črni trg na tem področju, ki po našem vedenju precej cveti že za klasične cigarete, ali pa seveda z ustrezno ureditvijo trošarin in na druge učinkovine načine to preprečiti. Komisija je po opravljeni razpravi predlogu zakona soglasno izrekla podporo. Spoštovane poslanke in poslanci, upamo, da boste naše dobronamerne predloge tudi upoštevali, tudi kot amandma odbora. Hvala.