Govor

Denis Kordež

Hvala za besedo. Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke, poslanci, vsi navzoči!

Torej Vlada Republike Slovenije je Državnemu zboru v obravnavo poslala Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov. S predlogom zakona v nacionalno zakonodajo prenašamo delegirano direktivo Evropske komisije 2022/2100 z dne 29. junija 2022 o spremembi direktive 2014/40 EU, ki se nanaša na ogrevanje tobačne izdelke, uvajamo pa tudi druge ukrepe na nacionalni ravni, ki se nanašajo na hitro rastoči in spreminjajoči se trg elektronskih cigaret in drugih novih nikotinskih izdelkov. S predlaganimi ukrepi bomo zaščitili vse, predvsem pa otroke in mladostnike pred poseganjem po novih, navidezno privlačnih, a zdravju škodljivih izdelkih. Naredili bomo pomemben korak k uresničitvi dolgoročne vizije strategije za Slovenijo brez tobaka, in sicer, da bo Slovenija v letu 2040 družba brez tobaka. Delegirana direktiva za ogrevane tobačne izdelke prepoveduje značilne arome, kot to že od leta 2014 velja za klasične cigarete in tobak za zvijanje. Sprememba je potrebna zaradi vse večjega obsega prodaje ogrevanih tobačnih izdelkov na ravni Evropske unije in z namenom zmanjšanja njihove privlačnosti. Ker je odgovornost za sprejetje pravil v zvezi z aromami v elektronskih cigaretah prepuščena državam članicam, predlog zakona uvaja tudi ukrep na nacionalni ravni, in sicer, omejevanje arom v elektronskih cigaretah in njihovih tekočinah, oz. polnilih za ponovno polnjenje. Po vzoru Danske in Estonije bodo prepovedane vse arome, razen okusa ali vonja tobaka ali mentol. Uporaba elektronskih cigaret med otroci in mladimi strmo narašča, saj se je med 15-letniki v Sloveniji dvignila iz 1 % v letu 2014 na kar 17 % v letu 2022, večina mladostnikov pa začne uporabljati ravno elektronske cigarete zaradi različnih privlačnih arom. Vendar pa arome zmanjšujejo zaznavanje škodljivosti, aerosol je zaradi arom prijetnejši za vdihavanje, a ob vdihavanju arome lahko povzročijo tako astmo kot bronhitis in druge hude okvare pljuč ali celo smrt. Vse več raziskav kaže, da pri mladostnikih, ki sicer ne kadijo, uporaba elektronske cigarete bistveno poveča verjetnost, in to celo tudi do 4-krat, da bodo začeli kaditi tudi običajne cigarete. Zato želimo zmanjšati privlačnost elektronskih cigaret predvsem med otroci in mladimi, in tako zaščititi njihovo zdravje. Uporaba elektronskih cigaret je povezana z zvišanjem tveganja za bolezni srca, ožilja, bolezni dihal in seveda tudi rakava obolenja. Kratkoročni učinki na zdravje so poleg draženja ust, grla, kašlja, slabosti, glavobola in zasvojenosti z nikotinom še epileptični napadi in poškodbe pljuč. V letu 2019 je zaradi akutnih poškodb pljuč, povezanih z uporabo elektronskih cigaret, v Združenih državah Amerike zbolelo nekaj tisoč ljudi, predvsem mladih, zabeležili so tudi številne smrti in težke posledice za zdravje dihal. Poleg omejevanja arom predlog zakona kot ukrep na nacionalni ravni uvaja izraz za elektronske cigarete brez nikotina in posodice za ponovno polnjenje brez nikotina ter izenačuje obravnavo elektronskih cigaret in tekočin oz. polnil z nikotinom in brez nikotina. Omenjena sprememba je potrebna zaradi vse večje uporabe elektronskih cigaret med otroki in mladostniki in vse večje uporabe tekočin oz. polnil, ki ne vsebujejo nikotina, vsebujejo pa različne arome, ki se pozneje zmešajo z nikotinskim polnilom oz. tekočino. Kot ukrep na nacionalni ravni se dodajajo omejevalni ukrepi za zeliščne izdelke za segrevanje. Razlog je, da se na trgu pojavlja vedno več novih zeliščnih izdelkov, ki ne vključujejo postopka izgorevanja, ampak se zgolj segrevajo in posledično zanje ne veljajo omejitve iz direktive in veljavnega zakona. V kolikor ne bomo vključili tudi postopka segrevanja, bo na trgu vedno več nereguliranih zeliščnih izdelkov, ki se segrevajo in sicer ne vsebujejo tobaka, so pa prepojeni z nikotinom ali pa vsebujejo konopljo in zanje ne bo veljala na primer prepoved prodaje mladoletnim in vse ostale prepovedi, ki že sedaj veljajo za tobačne izdelke in zeliščne izdelke, pri katerih poteka postopek izgorevanja. Kot ukrep na nacionalni ravni predlog zakona določa prepoved kajenja v kadilnicah. S tem bo zagotovljena popolnejša zaščita pred izpostavljenostjo tobačnemu dimu v zaprtih javnih in delovnih prostorih, Slovenija pa bo dosledneje izpolnila tudi zaveze okvirne konvencije Svetovne zdravstvene organizacije za nadzor nad tobakom, katere pogodbenica je že od leta 2005. Z namenom bolj učinkovitega izvajanja zakonodaje predlog zakona dopolnjuje nekatere določbe nadzora in kazenske določbe, ki vključujejo sodelovanje več nadzornih organov in nove kršitve posameznikov. Med drugim posameznik ne bo smel prodajati tobačnih in povezanih izdelkov pa tudi jih ne bo smel uvažati v večjih količinah, zaradi učinkovitejšega izvajanja prepovedi prodaje preko interneta oz. na daljavo pa predlog zakona tudi potrošniku prepoveduje pridobitev tobačnih in povezanih izdelkov na ta način.

V okviru prednotifikacijskega postopka predloga zakona smo upoštevali predloge Evropske komisije glede pravne jasnosti med ločevanjem ukrepov na nacionalni ravni in ukrepov iz delegirane direktive. Upoštevali smo tudi nomotehnične pripombe dane v mnenju Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora. V zvezi z navedenim mnenjem pa pojasnjujemo dodatno, da so omejitve pri pridobivanju tobačnih izdelkov ali pri dajanju le-teh na trg odvzem izdelkov nezakonitega izvora ter ukinjanje izjeme, ki dovoljuje kajenje v kadilnicah - ukrepi, ki predstavljajo način uresničevanja pravice do proste gospodarske pobude ter so nujni in primerni za zaščito zdravja ljudi. Na koncu naj izpostavim, da predlog zakona vsebuje ukrepe, ki so usmerjeni v zaščito zdravja vseh, predvsem pa otrok in mladostnikov. Sledi pravicam do zdravega življenjskega okolja, zdravstvenega varstva in pravicam otrok, sledi pa tudi ciljem zmanjševanja okoljskega bremena in preprečevanja črnega trga, zato je Vlada ob upoštevanju nujnosti časovnih okvirjev predlagala nadaljevanje obravnave zakona po skrajšanem postopku. Hvala.