Hvala lepa, predsednik. Lep pozdrav vsem! Evropska komisija je, kot že omenjeno, novembra 2023 objavila predlog uredbe o krepitvi policijskega sodelovanja in Europolove podpore pri naslavljanju tihotapljenja migrantov. In cilj tega predloga je v bistvu krepitev Europolove vloge v boju proti tihotapljenju migrantov in trgovine z ljudmi, zlasti pa krepitev vloge evropskega centra za boj proti tihotapljenju migrantov. Policijski in pravosodni organi se pri odzivanju na tihotapljenje migrantov soočajo s številnimi spreminjajočimi se izzivi. Tovrstna kazniva dejanja so po svoji naravi pogosto izrazito mednarodno mednarodna in zahtevajo širšo, tudi čezmejno sodelovanje. Glede organizatorjev tihotapljenja migrantov je po navadi zdaj zelo težko locirati in jih tudi aretirati, saj se pogosto nahajajo, skrivajo tudi v državah izven Evropske unije in dandanes tihotapljenje postaja vse bolj digitalizirano. Za plačevanje se uporabljajo tudi kriptovalute, digitalni denar ali druge neuradne oblike plačila. In ta predlog uredbe bo v bistvu prispeval h kompleksnosti boja proti tihotapljenju migrantov, ki zahteva kot rečeno, usklajeno, proaktivno in tudi sistematično sodelovanje različnih deležnikov. Pri izvedbi ukrepov za preprečevanje odkrivanja in preiskovanja te oblike kriminala. Da bi to vse dosegli, predlaga uredba naslednje cilje, in sicer krepitev sodelovanja med agencijami. Poleg Europolovega osebja in nacionalnih strokovnjakov bosta zaradi boljše koordinacije in izmenjave informacij v sodelovanje tesneje vključena tudi vključeni tudi agenciji Eurojust in Frontex. Potem nadalje se predlaga krepitev usmerjanja in koordinacije na nivoju Evropske unije skozi strateške in operativne naloge centra. Ki bo seveda spremljal trende na področju tihotapljenja migrantov, pripravljal strateške analize in situacijska poročila ter podpiral preiskave kaznivih dejanj. Potem nadalje se predlaga izboljšanje deljenja informacij z okrepitvijo obveznosti držav članic, da delijo informacije o tihotapljenju migrantov z Europolom, poleg tega pa bo center tudi identificiral primere, ki bi zahtevali sodelovanje tudi s tretjimi državami. Nadalje se predvideva krepitev resursov držav članic, ki bodo morale določiti specializirane službe za boj proti tihotapljenju migrantov in še nenazadnje, predlaga se tudi krepitev Europolove podpore s pomočjo operativnih projektnih skupin in pa Europolovih napotitev za operativno podporo. Zdaj, stališče Republike Slovenije je seveda takšno, da podpiramo vse ukrepe, ki pomenijo boljšo operativno podporo preiskavam v državah članicah, zlasti seveda z zagotovitvijo orodij za podporo aktivnostim držav članic. Podpiramo pa predvsem strateško vlogo Europolovega centra, ki bi zagotavljal pregled stanja in trendov tihotapljenja migrantov. Na operativni ravni pa bi se po našem mnenju moral osredotočiti predvsem na zbiranje in analitično obdelavo prejetih informacij, seveda vse z namenom povezovanja in odkrivanja delovanja mednarodnih hudodelskih združb, odkrivanja povezav med njimi in odkrivanja in povezovanja njihovih denarnih tokov. V zvezi s predlaganimi spremembami uredbe o Europolu sicer menimo, da je ključno ohraniti podporno vlogo Europola v razmerju do držav članic, zato se bomo v svojem stališču tudi zavzemali za ohranitev obstoječe ureditve, ki tako podporno vlogo Europola že določa, torej skladno s katero Europol ne izvaja policijskih pooblastil pri opravljanju svojih nalog in ne uporablja prisilnih ukrepov, ampak ima to funkcijo podpore nacionalnim policijam.
Glede podpore uredbi predlagamo stališče, da seveda Slovenija se s to uredbo načelno strinja, kot sem pa že omenila, bomo pa poudarili, da so ti ukrepi, ki sem jih zdaj predstavila, mogoči že na podlagi veljavne uredbe o Europolu, seveda pa bomo pri poudarjanju svojih stališč izhajali iz varstva temeljnih človekovih pravic in načela varstva osebnih podatkov.
In če samo strnem na kratko pri stališčih bomo torej načelno podprli predlog akta, bomo pa v razpravi pojasnili oziroma se zavzemali za ohranitev podporne vloge Europola v razmerju do držav članic. Glede specializiranih služb, ki so tudi omenjene v aktu, pa smo v stališču tudi nakazali drugačno smer od predlagane v luči bolj preciziranih določb in zlasti glede načina uporabe kanala Sena ter potrebe po, kot sem že omenila, večji jasnosti ureditve teh specializiranih služb. Toliko na kratko.