Najlepša hvala spoštovani predsednici. spoštovane poslanke, poslanci.
Na začetku bom rekla, da se zahvaljujem in zahvaljujemo za možnost, da bomo lahko pojasnili, kako se določeni infrastrukturni projekti načrtujejo od začetka do podpisa pogodbe za izvedbo in potem, potem seveda tudi naprej. Takoj naj jasno povem, da noben minister, ne jaz ne moj predhodnik ne tisti, ki bo prišel za mano, ne računamo vrednosti projektov, ne določamo cen, ampak imamo za to strokovnjake. Zato nas je danes tukaj v tej sobi nekoliko več, ker vam bodo tisti, ki so pripravljali osnovni dokument, če mu rečem DIP, ki je prvi korak, dokument identifikacije investicijskega projekta do investicijskega programa, ki je zadnji korak pred podpisom pogodbe, vam bodo in vam morajo znati razložiti praktično do zadnjega evra, kako in zakaj so se stvari spreminjale. Tako da, bom rekla, mogoče že naslov v sklicu ni najbolj korekten, ko govorite o podražitvah. Lahko se pogovarjamo o spremembi vrednosti projekta, podražitve pač nastanejo takrat, ko podpišemo pogodbo in se določene stvari z aneksi povišajo. En tak, bom rekla, tipičen projekt, na katerega nihče v Sloveniji ne sme biti ponosen, je TEŠ 6 - tam pa so bile podražitve - pa verjamem, da ga predlagatelji zelo dobro poznajo. Tam je bila pogodba podpisana za 600 milijonov evrov, projekt se je končal z milijardo 400, da ne govorim, koliko smo vračali, plačali in tako naprej. To je projekt, kjer se, kjer je tipično izpostavljeno, kako se stvari dražijo. Kot sem rekla, z nami so projektanti za te tri ključne velike železniške projekte in pomembne železniške projekte. Te osnovne dokumente, DIP-e, ki jih vi navajate kot izhodiščne vrednosti, v zadnjem času, v zadnjih letih za Direkcijo Republike Slovenije za infrastrukturo pripravlja podjetje DRI, zato je z nami tudi gospod, ali pa še mogoče jih je več, ki bo jasno razložil, sem prepričana, sem prepričana, ker jaz sem spraševala enako kot sprašujete vi in vam bo razložil, kaj so tiste osnovne razlike. Tako da jaz se v posamezne projekte ne bom spuščala, nekaj osnovnih podatkov bom pa vseeno povedala. In še ena stvar, ki vam bo tudi potem prikazana: ni samo Slovenija tista, kjer se projekti na žalost dražijo železniški; je primer Nemčije, ne vem, če so uspeli najti še primer Avstrije. Nam je to všeč? Ne, ni nam všeč, ampak očitno ta investicijski bum, če mu lahko tako rečem, po celi Evropi v železniško infrastrukturo pač ima posledice tudi v višjih cenah. Ampak kot rečeno, vse bomo šli skozi.
Ustavila se bom pri postaji Jesenice, kjer bom par datumov nanizala. DIP, se pravi ta osnovni dokument, da v projekt gremo, dokument, kjer je bilo začrtano, kako na široko bomo to postajo obnavljali, je bil sprejet oktobra 2021. Oktober 2021. Tega ni naredila ta Vlada, ampak, spoštovani predlagatelji, vi ste projekt začrtali tako kot je začrtan. Pa se ne opredeljujem do tega ali je to prav ali je bil narobe začrtan, samo to vam povem. Vpis, to je naslednja faza v projektni dokumentaciji, je bil sprejet maja 2022 - še vedno vaša Vlada. A veste, za koliko se je vrednost v tem dokumentu za postajo Jesenice dvignila? Za 41 %! Za 41 %. In zdaj vi od mene, vi ste to potrjevali, od mene bi pa radi odgovore zakaj. Isti ljudje, ki sedijo tukaj, delajo zdaj, bom rekla, za nas, so takrat delali za vas in vam bodo razložili, kaj se je pod vašo vlado spremenilo, da se je projekt podražil. In prav je, da te stvari razložimo. Tako, da do zadnjega evra, da ne rečem centa, je za davkoplačevalski denar treba znati povedati, kam gre, za kaj gre in seveda mora biti porabljen upravičeno in gospodarno.
Zdaj pa, da ne bo dvoma, da se to dogaja samo v zadnjem, zadnjih letih, vam bom nanizala še nekaj projektov. Bom začela z Vlado 2012, ko je bil minister gospod Černač pa so se enormno spreminjale vrednosti - jaz ne govorim o podražitvah. Projekt, nakup in vgradnja opreme za Center za upravljanje in vodenje prometa DRSC v Dragomlju. Vrednost tega projekta od DIP do IP, če zdaj uporabljam okrajšave, se je povečala za štirikrat. Štirikrat, 381 % če sem bolj natančna. Glavna cesta G1-6 in regionalne ceste R2 na območju Ilirske Bistrice za dvakrat - 225 %. Prvi IP je bil potrjen 14. 2. 2013, ta zadnji 15. 2. 2013. Novelacija investicijskega programa za poglabljanje vplovnega kanala v Bazen 1 koprskega tovornega pristanišča in odlaganje izkopanega materiala se je vrednost povečala za petkrat - 471 %. Izvennivojsko križanje, projekt potrjen 6. 6. 2012, projekt za izvennivojsko križanje glavne in regionalne železniške proge z glavno cesto Šentjur - Mestinje v Grobelnem za dvakrat - 200 % - IP potrjen 24. 9. 2012. In novelacija za kolesarsko povezavo Rogaška Slatina - Podčetrtek - Bistrica ob Sotli šestkrat, za 637 %. Pa leta 2012 ni bilo, bom rekla, je bila kriza, ni bilo projektov na trgu ne vem koliko, ni bilo inflacije, kar vse boste v nadaljevanju slišali. Lahko to tudi v nadaljevanju seveda ponovim, če bo dvom.
Zdaj se bom pa dotaknila še zadnje vaše vlade, preden je gospod Golob prevzel vajeti v svoje roke, pa še tukaj naštela par stvari. Investicijski projekt za avtocesto, se pravi širitev, Koseze-Kozarje, 8. 12. 2021 se je vrednost povišala za dvakrat, 238 %. Rekonstrukcija železniške postaje Domžale za dvakrat, enako 238 %. Investicijski program za izgradnjo avtocestnega priključka Dragomer za trikrat, 329 % - potrjen 15. 4. 2022. Projekt za obvoznico Železniki za dvakrat, 221 %, potrjen 25. 11. 2020. In, bom rekla zdaj, zmagovalec vseh teh dvigov je projekt Bovec-Kobarid, to je cesta, ki se je, potrjen 11. 1. 2021, ki se je podražil od DIP do IP, verjeli ali ne, za dvajsetkrat - 2318 %. Vse to se je dogajalo v vaših vladah. Pa ne, sploh ne polemiziram z vami ali so razlogi za to ali niso razlogi za to, ampak vi pravite, da jih ni. Vi pravite, da razlogov za to, da se DIP do IP-jev spreminjajo, ni in da moramo ukrepati, da se stvari izboljšajo. Strinjam se in bomo stvari izboljšali, samo najprej je treba pomesti pred svojim pragom pa pošteno povedati, kaj in kako gre narobe. Ljudje, ki delajo te dokumente, vam bodo pa zdaj povedali, zakaj se stvari dogajajo in odvijajo tako kot se odvijajo očitno že več kot zadnjih 10, jaz sem šla 12 let, lahko bi pa še gledali, pa se na žalost zgodba verjetno ponavlja.