Govor

Branko Tomažič

Hvala. Žal je bil malo daljši, ker se tematika nekako nas dotika, kmetov.

Spoštovana predsedujoča, spoštovane poslanke in poslanci in ostali prisotni! Komisija Državnega sveta za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano je na 16. seji, 5. 2., obravnavala predlog zakona, ki ga je v obravnavo Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev. Komisija podpira predlog zakona.

Komisija ugotavlja, da predlog zakona v bistvu odpravlja Zakon o kmetijsko gozdarski zbornici C, ki nedopustno in neustavno posega v pasivno volilno pravico za organe, organe kmetijsko gozdarske zbornice, na kar je komisija ves čas opozarjala. Komisija ni podprla predloga zakona o dopolnitvi Zakona o Kmetijsko gozdarski zbornici Slovenije, saj se je strinjala s strokovno javnostjo, da je neustaven, nezakonit, nedorečen. Zakon posega samo v Kmetijsko gozdarsko zbornico Slovenije, glede nezdružljivosti za voljene imenovane člane, ne pa tudi za ostale stanovske zbornice z obveznim članstvom. Zakon posega v temeljne človekove pravice.

Državni svet je sprejel zahtevo za ponovno odločanje o zakonu, ker krši ustavno načelo enakosti pred zakonom. Določb Zakona o Kmetijsko gozdarski zbornici sicer ni moč izvajati, saj članstvo in politično delovanje ni informacija javnega značaja, ki bi jo lahko ob kandidaturi posameznikov v organe kmetijsko gozdarske zbornice preverjali.

Tudi kmetje imajo pravico odločati o svoji usodi ter pravico do političnega udejstvovanja in jih je pri tem nedopustno omejevati.

Ob ponovnem glasovanju je Državni zbor sprejel zakon, zato je Državni svet na predlog komisije in zaradi zatrjevanih neustavnosti sprejel zahtevo za začetek postopka za oceno ustavnosti 5. odstavka 12. člena zakona o kmetijsko gozdarski zbornici. Zakonodajalec je z zakonom dosegel hudo neutemeljeno in nesorazmerno vmešavanje politike v avtonomijo Kmetijsko gozdarske zbornice, kar bo imelo večplastne negativne učinke. Omejitve pasivne volilne pravice v zbornici nikakor ni moč opravičiti kot nujne in primerne za delovanje demokratičnega sistema. Ustavno sodišče je sicer zavrnilo predlog, da se do končne odločitve zadrži izvrševanje 5. odstavka 12. člena zbornice v zakonu o zbornici, ob tem pa odločilo, da bo zadevo obravnavalo absolutno prednostno. Komisija pa se sprašuje, ali bo odločitev Ustavnega sodišča sprejeta pravočasno, torej pred razpisom rednih volitev v Kmetijsko gozdarsko zbornico, ki bodo letos jeseni. Glede bližajočih se volitev je komisija poudarila, da je ključnega pomena, da imajo kmetje možnost kandidiranja in odločanja o svoji usodi, pravice kmetov so sedaj lahko neupravičeno omejene glede na njihovo politično aktivnost.

Komisija kritično opozarja na morebitne negativne posledice neustreznega veljavnega zakonodajnega okvira. Nepotrebni pravni zapleti že pri samem preverjanju izpolnjevanja pogojev za kandidaturo. Komisija izraža zaskrbljenost glede morebitne politične zlorabe zakonodaje in njenih posledic tako za kmetijstvo, kot tudi za druge sektorje. Komisija ugotavlja, da predlog zakona odpravlja sporen Zakon o Kmetijsko gozdarski zbornici C, ki pomeni neposredno vmešavanje politike v avtonomijo Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije. Komisija poudarja pomen načela enakosti pred zakonom in komisija opozarja tudi vprašanje pravnih posledic, če se vsebina Zakona o Kmetijsko gozdarski zbornici C ne bo pravočasno popravila in dilem glede legitimnosti delovanja organov zbornice, morebitno odškodninsko odgovornost države, če Ustavno sodišče ugotovi, da 5. odstavek 12. člena zakona o Kmetijsko gozdarski zbornici Slovenije ni skladen z Ustavo, kar bo na plečih davkoplačevalcev.

Komisija podpira predlog zakona saj meni, da bi morebitni pravočasni sprejem obravnavanega predloga zakona lahko razbremenili Ustavno sodišče in omogočili izvedbo letošnjih rednih volitev v Kmetijsko gozdarsko zbornico ter njeno stabilno delovanje. Hvala.