Govor

Marjan Pintar

Spoštovana predsedujoča, spoštovani poslanke in poslanci, cenjeni gostje, hvala za besedo!

Vlada Republike Slovenije je po seznanitvi s Predlogom novele Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, ki posega v 80. člen zakona, oblikovala mnenje, v katerem predlagani dopolnitvi zakona nasprotuje.

Vlada meni, da tovrstne spremembe ni mogoče izvesti zgolj z dodajanjem dveh odstavkov v 80. členu, saj sta po mnenju Vlade določbi nedoločni in dopuščata možnost različnih interpretacij. S predlagano dopolnitvijo 80. člena zakona, bi v sistemsko ureditev posegli s parcialnimi rešitvami, brez upoštevanja vseh vidikov sistema zdravstvenega varstva v Sloveniji. V skladu z 9. členom Zakona o pacientovih pravicah ima pacient pravico, da prosto izbere zdravnika in izvajalca zdravstvene dejavnosti, ki mu zaupa svoje zdravljenje. Hkrati ima v mreži izvajalcev javne zdravstvene službe pravico, da prosto izbere zdravnika in izvajalca zdravstvene dejavnosti v skladu s predpisi s področja zdravstvenega zavarovanja. V Republiki Sloveniji je uveljavljen sistem zdravstvenega varstva, ki se zagotavlja z obveznim zdravstvenim zavarovanjem, v okviru mreže izvajalcev javne zdravstvene službe. Obveznost vodenja čakalnih seznamov velja le za izvajalce javne zdravstvene službe v mreži javne zdravstvene službe. Prav zato Vlada poudarja, da zgolj dopolnitev 80. člena, ki se nanaša le na zdravstvene storitve, pri katerih se vodijo čakalni seznami, ni ustrezna, če hkrati niso naslovljene določbe, ki urejajo izbiro osebnega zdravnika in določba, ki pooblašča Zavod za zdravstveno zavarovanje, da uresničevanje pravice do izbire osebnega zdravnika uredi s splošnim aktom Vlada dodatno ugotavlja, da bi iz predloga, da iz predloga zakona ni jasno, kateri kriteriji bodo uporabljeni pri presoji okoliščin iz prvega odstavka predlaganega novega drugega odstavka 80. člena in sicer gre za zapis, če je pri uveljavljanju pravic iz zdravstvenega zavarovanja presežena najdaljša dopustna čakalna doba.

V nadalje ni razvidno, kako se bo izvajala pacientova pravica do proste izbire izvajalca zdravstvene dejavnosti izven mreže izvajalcev javne zdravstvene službe, saj slednji ni zavezan k vodenju čakalnega seznama, niti ni jasno, kako bo zagotovljen nadzor nad spoštovanjem vrstnega reda obravnav. Na drugi strani pa vodenje čakalnih seznamov že ureja več členov Zakona o pacientovih pravicah. V petem odstavku 14. člena je denimo opredeljena najdaljša dopustna čakalna doba, v petem odstavku 15. člena je določena omejitev terminov, v desetem odstavku istega člena pa prepoved izvajanja zdravstvenih storitev za paciente, ki niso uvrščeni na čakalni seznam, seveda z upoštevanjem določenih zakonskih izjem, če gre za nujno medicinsko pomoč.

Poudarjam, da je način plačevanja zdravstvenih storitev na podlagi predloga zakona vključenim izvajalcem zdravstvene dejavnosti izven mreže javne zdravstvene službe pomanjkljivo urejen, da v predlogu zakona manjka določitev standarda zdravstvenih storitev, da ni jasno razmerje med zasebnimi izvajalci zdravstvene dejavnosti in Zavodom za zdravstveno zavarovanje, ni jasno kako poteka napotovanje pacienta k izvajalcu zdravstvene dejavnosti izven mreže javne zdravstvene službe, prav tako tudi ni jasno, kako se izvaja nadzor nad izvajanjem storitev izvajalcev zdravstvene dejavnosti izven mreže javne zdravstvene službe.

Vlada poudarja, da iz predloga zakona ni mogoče izluščiti ali se predlog zakona v okviru pravice do proste izbire omejuje le na prosto izbiro zdravnika in izvajalca zdravstvene dejavnosti ali tudi drugih izvajalcev zdravstvene dejavnosti oziroma drugih zdravstvenih delavcev, na primer fizioterapevt in podobno.

Drugi odstavek 1. člena predloga zakona, ki določa pravico do izbire zdravnika in izvajalca zdravstvene dejavnosti namreč ni terminološko usklajen s prvim odstavkom 80. člena Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, ki določa pravico do proste izbire zdravnika in zdravstvenega zavoda. Vlada še ugotavlja, da je predlagana dopolnitev 80. člena oblikovana kot trajni in ne začasni poseg, sam predlog zakona pa ne vsebuje analize in ocene finančnih posledic. V predlogu zakona prav tako ni pojasnjeno, kako bo sprememba vplivala na druga javnofinančna sredstva, predvsem na sredstva obveznega zdravstvenega zavarovanja.

kot je bilo uvodoma izpostavljeno, je upoštevaje vse navedene argumente, Vlada podala odklonilno stališče do predlagane vsebine in ocenila, da predlog zakona ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Hvala lepa