Hvala za besedo, gospod predsednik.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, ostali prisotni, lep pozdrav!
Pred nekaj tedni smo se tukaj pogovarjali o Uredbi o spletnem reševanju sporov, torej o ukinitvi tega mehanizma, ki se ga nihče ne poslužuje. Takrat sem tudi napovedal, da se bomo zelo hitro srečali s predlogom spremembe direktive, ki govori o alternativnem reševanju potrošniških sporov, gre za eno direktivo, ki je stara 11 let. Komisija, Evropska komisija je oktobra lansko leto predlagala nekatere spremembe in s predlogom teh sprememb sem danes pred vami.
Kaj je tisto, kar se predlaga novega? Pri tem bi želel povedati naslednje. Alternativno reševanje potrošniških sporov se v resnici najbolj uporablja za manjše spore, takrat ko je vrednost nakupa recimo takšna, da enostavno je premajhna, da bi potrošnik svojo pravico iskal preko sodišča in angažiral sredstva tudi za potrošnike, je ta oblika ali brezplačna ali pa minimalno plačilo, to uporabljajo, to uporabljajo vse države, v tem trenutku uporablja tudi Slovenija. Mi imamo koncesijo, ima za alternativno reševanje sporov 12 organizacij trenutno v Sloveniji. Ne gre na breme proračuna, ne gre na breme potrošnika, gre na breme trgovca. V Sloveniji sicer ta oblika ni zelo pogosta, recimo na leto imamo do 300 primerov alternativnega reševanja potrošniških sporov. Učinkovitost je približno tretjinska, torej, če jih imamo 300, se kakšnih sto tudi reši, tako kot je potrebno v tej alternativi. fazi. Kaj je tisto, kar se sedaj, kar komisija predlaga, da se spremeni. Prvo kar je pomembno je, da predlaga, da se ta metoda uporablja tudi na področju digitalne trgovine, ki je vedno bolj prisotna. To je povsem sprejemljivo. Vse države to v celoti podpiramo. Predlaga tudi, da je obveznost trgovca, da v roku 20 dni odgovori na pobudo za alternativno reševanje sporov. S tem se rešuje ena zadeva, ki v tem trenutku predstavlja coklo, da recimo organizacija za alternativno predlaga, zahteva tovrstno obliko in če ni odziva trgovcev v resnici proces lahko tudi obstoji. Potem predlaga komisija še nekaj in to je, da alternativno reševanje sporov ne velja samo za pogodbena razmerja, ampak tudi za nepogodbena in predpogodbene pravice. V tem trenutku ni natančno obrazložila, kaj s tem misli, zato države seveda vsako pravico potrošnika podpiramo. Na tej točki želimo od komisije, da svoje stališče pojasni bolj, tako da bomo tudi vedeli, kako ga v praksi izpeljati. Še eno koristno zadevo predlog spremembe prinaša in to je, da lahko to metodo uporabijo tudi, kadar gre za spor med potrošnikom v Evropski uniji in trgovcem izven Evropske unije, če se seveda oba strinjata. Kje se takrat alternativno reševanje sporov izvaja? Tam, kjer je sedež potrošnika. Mi predlagamo temu odboru, da podpre splošno soglasje za nadaljnja pogajanja, operativne rešitve pa bomo še večkrat verjetno se pogovarjali na tem odboru. Trenutna časovnica je nekje takšna. Želja je, da se na ravni organov Evropske unije med državami članicami stališče uskladi nekje do aprila, mogoče do maja, in da se sprejme splošni pristop. Vsi se pa zavedamo, da pogajanja in usklajevanja z Evropskim parlamentom se bodo lahko začela šele takrat, ko bo nova sestava Evropskega parlamenta znana. Ko bo nekoč direktiva, sprememba sprejeta jo mi moramo seveda implementirati v naš pravni red, to je Zakon o izvensodnem reševanju potrošniških sporov. Običajno za takšne spremembe imamo države na razpolago dve leti, da implementiramo. Hvala.