Govor

mag. Dejan Židan

Hvala za besedo, gospa predsednica.

Spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani ostali prisotni, lepo pozdravljeni!

S tem zakonom smo nazadnje skupaj sedeli malo pred polovico prejšnjega leta. Takrat, se spominjate, smo v zakon prenesli stalno obliko kontrole tujih investicij v Sloveniji. Ker do takrat je veljala začasna, preko PKP vzpostavljena, se je pa ravno v tistem času, ko je bil zakon sprejeman v našem parlamentu, istočasno spreminjala in potem tudi spremenila uredba, ki jo imenujejo uredba GB oziroma Uredba o splošnih skupinskih izjemah, torej uredba, ki določa v resnici pogoje za državno pomoč pri subvencioniranju investicij v Evropski uniji. In mi smo takoj pristopili k spremembi zakona. Ta sprememba zakona, ki je sedaj pred vami, je samo uskladitev s spremenjeno uredbo, ni drugih novosti. Zakaj? Bilo je kar nekaj pobud s strani gospodarstva, strokovnih služb, gospodarskih združenj in smo se z njimi dogovorili, da ko bo ta, kot mi to imenujemo, tehnična sprememba, ker gre za uskladitev z novim pravnim redom Evropske unije, sprejeta, da takoj pričnemo pa v bistvu širšo razpravo o zakonu, ker bodo pač obravnavani drugi interesi, legitimni interesi gospodarskih združenj in tudi drugih skupnosti in potem bomo prišli z neko večjo spremembo, ko bo usklajeno z njimi, tudi pred vas.

Ta zakon, ki je pred vami, je osnova za subvencioniranje, ki ga država vrši pri investicijah. Mogoče samo kot informacija, od vključno leta 2019 je preko tega zakona bilo podprtih projektov v skupni vrednosti 500 milijonov evrov, od tega je bilo državnih spodbud 100 milijonov, od tega je bilo nekaj čez polovico slovenskih investicij, ostalo tuje investicije in od tega dve tretjini investicij v predelovalno dejavnost. Relativno velik razpis na podlagi tega zakona je bil objavljen leta 2022 preko agencije Spirit, in sicer razpis v vrednosti 95 milijonov, kot finančni vir pa se je uporabil takrat Načrt za okrevanje in odpornost in v okviru tistega razpisa se podpira 52 investicijskih projektov. Informiram pa vas, da ko bo ta zakon sprejet, verjetno bo v drugi polovici tega leta, bomo pa šli v nov ponovni razpis preko Spirita za subvencioniranje investicij v državi.

Kaj je tisto, kar je ključna sprememba v predlagani spremembi zakona, ki je pred vami? Kot prvo, dograjujemo nekatere definicije, tako da so sedaj v celoti usklajene z uredbo. Kot drugo, še enkrat poudarjam, mi enostavno prenašamo uredbo v slovenski pravni red, dajemo možnost, da lahko gospodarske družbe še preden odpro svojo gospodarsko družbo ali podružnico v Sloveniji, zaprosijo za sofinanciranje. Seveda pa sofinanciranje lahko se izvede šele takrat, ko je gospodarska družba ali podružnica v naši državi potem ustanovljena in odprta. Kot drugo, uveljavljamo eno pravilo, in to je pravilo, da od začetka investicije do konca investicije lahko mine maksimalno tri leta, omogočamo pa na primer izjeme v primeru višje sile, epidemije, naravne nesreče in podobno. Torej, ni razloga na strani investitorja, ampak razloga, ki je v bistvu bil v tistem trenutku nepredstavljiv in se ga ni dalo napovedati. V skladu s spremenjeno uredbo dodajamo nove dejavnosti, ki se jih ne sme subvencionirati pri investicijah, in to je sektor lignit in sektor širokopasovne povezave. Tudi v tem trenutku ni dovoljeno subvencionirati proizvodnjo in distribucijo energije, do sedaj, kot novo pa se dodaja tudi prepoved dodeljevanja spodbud za shranjevanje in prenos energije. Hkrati pa sprememba evropskega pravnega reda črta iz prepovedi dejavnost ladjedelništva in industrije sintetičnih vlaken. Prav tako na podlagi spremembe uredbe po novem ni več dovoljeno dajati spodbude za projekte operativnih skupin Evropskega partnerstva za inovacije na področju kmetijske produktivnosti in trajnosti. Prav tako v zakonu jasno piše, kar je tudi prenos uredbe, da spodbude niso dovoljene za ukrepe pomoči, ki upravičencem omejujejo možnost za izkoriščanje rezultatov raziskav, razvoja in inovacij v drugih državah članicah kot priloga.

Želel bi povedati, da ko bo Državni zbor sprejel to spremembo zakona, bomo mi takoj dali v končno sprejemanje na Vlado dve uredbi, ki v bistvu še tehnična pravila dokončno uveljavljajo. Ena od teh uredb je že v javni razpravi, te dni bomo dali še drugo v javno razpravo, tako da bodo gradiva pripravljena. Takrat ko bo zakon sprejet, ko bo veljal in bodo tudi obe uredbi sprejeti in objavljeni, bomo lahko ponovno dajali spodbude po tem Zakonu o spodbujanju investicij.

Dovolite, da se zahvalim predstavnici Zakonodajno-pravne službe. Dobili smo vaše mnenje. Na podlagi tega smo pripravili amandmaje. Dva, kolikor razumem, sta dosti nomotehnična, pri tretjem pa tudi uveljavljamo, kar je bilo tudi sedaj vmes predmet pogovora z Evropsko komisijo, možnost višje sile pri obdobju treh let. Kolikor sem razumel, so amandmaji pa tudi usklajeni med nami. Hvala za besedo.