Hvala lepa za besedo in lep pozdrav vsem v dvorani!
Zakon o izenačevanju možnosti je bil sprejet leta 2010, kot je bilo rečeno, in je antidiskriminacijski zakon upoštevajoč konvencijo Združenih narodov o pravicah invalidov in ta je nadgradil nacionalno zakonodajo s ciljem preprečevanja in odpravljanja diskriminacije invalidov, ki temelji na invalidnosti in ustvarjati enake možnosti za invalide na vseh področjih življenja. 9. člen tega zakona določa, da je potrebno prilagoditi objekte v javni rabi, in sicer z gradbenimi in tehničnimi napravami, zvočnimi in svetlobnimi indikatorji, pisnimi informacijami in drugimi ustreznimi tehničnimi prilagoditvami. Rok za prilagoditev objektov v javni rabi je bil leta 2010 določen pri 15 letih, to pomeni, da se izteče decembra leta 2025 in kot opozarja zagovornik, se čas glede na trenutno stanje na terenu počasi izteka. Zagovornik je za izboljšanje stanja izoblikoval več priporočil, in sicer: Vladi, Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Ministrstvo za naravne vire in prostor in Ministrstvu za kulturo. Vlada v svojem odgovoru na priporočila zagovornika poudarja, da je pri izvajanju evropske kohezijske politike v obdobju 2021-2027, potrebno pri vseh ukrepih zagotavljati dostop invalidom, že zaradi horizontalnega omogočitvenega pogoja, na podlagi katerega morajo države članice sprejeti ustrezne ukrepe, da bi med pripravo, izvajanjem, spremljanjem, priporočanjem in vrednotenjem programov preprečili diskriminacijo na podlagi spola, rase ali narodnosti, vere ali prepričanja, invalidnosti, starosti ali spolne usmerjenosti.
Ministrstvo za naravne vire in prostor, ki izvaja naloge posredniškega telesa na področju izvajanja evropske kohezijske politike v obdobju 2021-2027, bo upoštevanje listine o temeljnih pravicah in konvencije Združenih narodov o pravicah invalidov preverjalo v okviru izvajanja upravljalnih preverjanj. Enako bo tudi v okviru programa za izvajanje evropske kohezijske politike. Pristojnost za opravljanje nalog posredniškega telesa za specifični cilj RS-051, to je spodbujanje celostnega in vključujočega socialnega, gospodarskega in okoljskega razvoja, kulture, naravne dediščine, trajnostnega turizma in varnosti na mestnih območjih, ki se izvajajo preko mehanizma celostnih teritorialnih naložb, in kjer so upravičenci za porabo sredstev mestne občine. V okviru tega specifičnega cilja so načrtovani ukrepi za zagotavljanje učinkovitejše rabe prostora v urbanih območjih oz. ukrepi za prenovo in oživljanje praznih in nezadostno izkoriščenih stavb v javnem interesu, prenovo kulturne dediščine in drugih objektov, prenovo in oblikovanje novih odprtih javnih prostorov. Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj na tem področju določene naloge že izvaja. Področje dostopnosti, kamor spada tudi nedostopnost objektov v javni rabi za ljudi z invalidno invalidnostmi je v programskem obdobju eden izmed omogočitvenih pogojev. To pomeni, da je ta del potrebno upoštevati pri vseh projektih oz. operacijah, ki se bodo izvajale. Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj zato že organizira izobraževanja za vsa posredniška telesa na temo dostopnosti in upoštevanja načel listine Evropske unije o temeljnih pravicah in konvencije Združenih narodov o pravicah invalidov. Eno izmed izobraževanj, ki je potekalo 10. 10. 2023, pa je obravnavalo tudi tematiko dostopnosti oz. nedostopnosti objektov v javni rabi. Rad bi poudaril, da se na ministrstvu za delo dobro zavedamo, ter da tudi ostale resorje in upravljavce javno dostopnih objektov opozarjamo, da nedostopnost objektov v javni rabi za invalide pomeni odvzeto možnost do izobraževanja, zaposlitve, dostopa do zdravstvenih storitev, prostočasnih aktivnosti in splošne vključenosti v družbo. Ministrstvo za delo se je že povezalo z Urbanističnim inštitutom Republike Slovenije, ki bo pristopil k pripravi metodologije, ki bo služila za popis obstoječega stanja in izdelavi metodologije za samopopis dostopnosti objektov v javni rabi. Prav tako je dogovor med našim ministrstvom in Urbanističnim inštitutom, da se vzpostavi kontaktno svetovalna informacijska točka kot glavni izvajalec svetovanja in informiranja glede prilagoditev objektov za upravljavce javno dostopnih objektov. Pogodbo nameravamo podpisati v naslednjih dveh mesecih.
Kar se tiče naših zavodov, centrov za socialno delo, ugotavljamo, da imamo problem samo še v enoti Sežana in Ribnica, torej od 63 enot sta dve enoti, ki še nista popolnoma dostopni za invalide, kar se izvaja in Ministrstvo za delo za ta namen tudi namenja lastna sredstva.
Pod črto v zvezi s tremi priporočili bi torej rad povedal, da bomo pristopili oz. z inštitutom oblikovali metodologijo, da bodo lahko upravljavci javno dostopnih objektov sami ocenili preko vprašalnika oz. aplikacije, kaj so tisti vidiki nedostopnosti ki še vztrajajo, in da bo omogočeno tudi svetovanje upravljavcem teh javnih objektov kako premostiti tiste pomanjkljivosti, ki obstajajo.
Glede tretjega priporočila v zvezi s predpisom, ki bi urejal ki bi urejal dostopnost blaga in storitev pa opozarjam, da je bil 24. 1. 2023, sprejet zakon, ki je tudi predpis na višji ravni kot pravilnik, torej predpis o dostopnosti blaga in storitev, ki začne veljati 28. 6. 2025.
Hvala.