Predsednica, hvala lepa. Lep pozdrav vsem kolegicam in kolegom in ostalim vabljenim, ki so se današnje seje udeležili.
Naše življenje je vedno nepredvidljivo in pri življenju, ki je pestro, je vedno lahko kakšno presenečenje, vedno nas lahko v življenju kaj preseneti in vedno gre lahko tudi kaj narobe. In v takih trenutkih je, seveda, ključno, kako ima neka država organizirano nujno medicinsko pomoč, ki nas v takih trenutkih tudi rešuje, da imamo kot državljani možnost preživetja. Sejo je Nova Slovenija danes sklicala zaradi tega, ker ugotavljamo, da vsi državljani Republike Slovenije nimamo enakih možnosti za preživetje, ko se nam zgodi nesreča, oz. ko gre nekaj narobe. Bili smo presenečeni in razočarani, ko je Vlada 15. februarja letošnjega leta sprejela Uredbo o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2024. V tej uredbi je Vlada med drugim v 54. členu določila tudi t. i. satelitske urgentne centre z eno dodatno določbo, da naj bi te satelitski urgentni centri delali 24/7, vse ostalo v tem členu ni vključeno. Moram reči, da je bilo veliko razočaranje, da pri določitvi teh satelitskih urgentnih centrov niso bili uporabljeni strokovni kriteriji, ampak lobistični. Če bi Ministrstvo za zdravje bilo resnično transparentno, potem bi seveda širši javnosti predstavilo seznam tistih, ki so sedeli v strokovni komisiji, ki so določali te satelitske urgentne centre in mislim, da bi prišli do zanimive ugotovitve, da se naslov stalnega bivališča strokovne komisije zelo pogosto ujema tudi s sedežem satelitskih urgentnih centrov. Zdaj po tej uredbi naj bi imeli 35 satelitskih urgentnih centrov, kar pa ni jasno na podlagi kakšnih kriterijev so bili oblikovani. Na to opozarjamo tudi z današnjo sejo, da teh kriterijev ne poznamo in niso jasni zakaj in kako je bil nek kraj določen za satelitski urgentni center, drug pa ne. Prav tako ni točnih pojasnil, kako bodo satelitski urgentni centri delovali. To opozarjajo tudi predstavniki in vodstva zdravstvenih domov, da teh pojasnil enostavno ni. In ko gre za organizacijo nujne medicinske pomoči je takšna stvar, kako so bili določeni kraji satelitskih urgentnih centrov in pa kako bodo delovali nujna in pa ključna stvar. Če se vrnem na tisto, kar vemo, ne, potem se lahko dotaknem aprila leta 2023, od tega bo že skoraj leto dni, ko so bili na nek način za te satelitske urgentne centre določeni nekateri trije okvirni kriteriji, za katere pa ne vemo, ali veljajo tudi danes in so bili uporabljeni tudi pri oblikovanju sedanjih predlogov satelitskih urgentnih centrov ali ne. In ti kriteriji so bili, da gre za preveliko oddaljenost od urgentnega centra ali satelitskega centra, to se je nekako uporabljala razdalja 40 km, gostota prebivalstva 50 tisoč in pa strateški pomen in ta strateški pomen naj bi štele povezave in pa odročnost, ampak saj pravim, to so stvari iz leta 2023, iz aprila. Še enkrat pa nam naj Ministrstvo za zdravje pojasni kakšni kriteriji so bili uporabljeni letos.
Zdaj pa k nekaj nelogičnosti. Zanimivo je, da če se upoštevajo kriteriji iz prejšnjih let, potem je nelogično, da je satelitski urgentni center postal Domžale, ne pa Kamnik, glede na to, da je Kamnik bolj oddaljen od urgentnega centra v Ljubljani kot pa Domžale. Druga takšna nelogičnost je, da na primer zdravstveni dom Ivančna Gorica in Grosuplje bosta lahko skupni urgentni satelitski urgentni center in je zanimivo zakaj nekaj takšnega ne more biti tudi v primeru Kamnika in Domžal. Skratka, zaradi vseh teh nelogičnosti in nejasne utemeljitve se je v preteklih dneh tudi v Kamniku zgodil protest. Videli ste, da je bila udeležba množična, da je bila udeležba spontana in iz enega preprostega razloga, to je zato, ker v Kamniku ta nujna medicinska pomoč in pa ta sistem deluje dobro in se seveda ljudje prizadevajo, da se ta sistem, ki ga imamo danes, ne bi poslabšal. Če k temu pa dodate še širši kontekst nelogičnosti, potem je težko utemeljiti, zakaj na primer Zdravstveni dom Kamnik ni postal satelitski urgentni center. In me zanima, kako bodo to utemeljili dame in gospodje iz Ministrstva za zdravje? Ker recimo, če samo vzamete Google Maps in preverite razdaljo, ugotovite, da je na primer Tuhinjska dolina dvakrat daljša, kot je razdalja od Domžal do Ljubljane, in potem te stvari enostavno ne gredo skupaj, če gledate razdalje, odročnost, strateškost nekih krajev. Mislim, da višek predrznosti, če se smem tako izrazi, je bil pa nastop državnega sekretarja v oddaji 24h zvečer pri gospodu Slaku, ker je hotel celotno javnost prepričati, da bodo celo občani Kamnika in Komende po novem na boljšem, kot so zdaj. Mislim, to je bilo pa v posmeh zdravemu razumu, ker danes je ta sistem v Kamniku organiziran tako, da je v reševalnem vozilu prisoten tudi zdravnik. Državni sekretar je pa v večerni oddaji prepričeval javnost, da bomo po novem na boljšem, ker zdravnika v reševalnem vozilu ne bo več, ampak bo Ministrstvo za zdravje zagotovilo denar za poseben avto, za posebnega šoferja, da če se bo izkazala potreba, bo ta zdravnik odšel na teren. Mislim, če kdo lahko to nekdo predstavi, kot pridobitev za občane, potem se jaz vprašam, kdo je tu nor. Zagotovo pa si takšnih stvari ne bi smeli privoščiti in bi bilo treba pač pošteno pojasniti, da se bodo stvari vsaj za občane poslabšale. Zato mislim, da rešitev iz te zagonetne situacije je zelo preprosta. Jaz tudi nočem nič stvari dramatizirati, ker se zavedam, da vsakdo, ki dela, tudi greši. Vsakomur se lahko zgodi tudi napaka in v primeru Kamnika se je zagotovo zgodila napaka, ki pa jo je relativno enostavno sanirati, to pa je, da se v uredbi, ki se lahko sprejme vsak četrtek na seji vlade, med satelitske urgentne centre doda tudi Kamnik. In s tem bo večji del problemov, vsaj kar se mene tiče, razrešen.
Za zaključek bi se rad vprašal, da me zanima, če se je morda Ministrstvo za zdravje poigralo s kakšno analizo: zakaj je takšen naval na sedanje urgentne centre in kako si predstavljajo razbremenitev teh urgentnih centrov. Moj odgovor ali pa odgovor Nove Slovenije je, da je seveda naval na urgentne centre posledica nedelujočega našega zdravstvenega sistema ali pa zelo slabo delujočega in da veliko ljudi pač gre direktno na urgenco namesto v svoje lokalne zdravstvene ustanove. Da v časih, ko so dobro delovale prehospitalne enote, so v številnih zdravstvenih domovih naprej na urgentne centre poslali manj kot tretjino ljudi. In potrebno je poudariti tudi, da so na periferiji predhospitalne enote v okviru nujne medicinske pomoči delovale dobro, da pa je problem, da ga pa v mestih ni in da zato seveda vsi odidejo na urgenco, to pomeni pa seveda večjo gnečo in pa tudi počasnejšo obravnavo. Želeli bi si po današnji seji, da Ministrstvo za zdravje napako, ki jo je naredila v primeru Kamnika, sanira. Mislim, da to lahko enostavno naredi s spremembo in dopolnilom 54. člena uredbe. Predvsem pa, da danes širši javnosti tudi pojasni, prvič, kako bodo te satelitski urgentni centri delovali, kakšen bo protokol. Ali to pomeni, da nekdo, ki se bo poškodoval bo šel najprej v obravnavo tja in potem, ko se bo ugotovilo, da nimajo zadostnih zmogljivosti, naprej ali se bo to že ugotavljalo med samo potjo? Skratka zanima me čisto standarden protokol, ki bo deloval pri teh zadevah, tudi kako bodo te satelitski urgentni centri opremljeni.
Za konec pa naj povem, da smo kot predlagatelji tudi predlagali naslednja dva sklepa, ki jih bom zdaj prebral in citiral in sicer, da: "Odbor za zdravje, zdravstvo Državnega zbora Ministrstvo za zdravje poziva, da v roku dveh tednov odbor pisno seznani s kriteriji in analizami, ki so bili podlaga za odločitev lokacij satelitskih urgentnih centrov, vključno z analizo vpliva satelitskih urgentnih centrov na delovanje in obremenjenost samih urgentnih centrov ter s predvidenim protokolom dela satelitskih urgentnih centrov."
Skratka, to, kar bo danes na nek način povedano, da se to pretvori tudi v pisni izdelek za to, da bo širši javnosti jasno, kako bo ta nov sistem deloval. In pa drugi sklep, da Odbor za zdravstvo poziva Ministrstvo za zdravje, da lokalne skupnosti in zdravstvene domove v roku dveh tednov podrobno seznani z novim konceptom delovanja nujne medicinske pomoči in pridobi njihovo mnenje. Ta sklep je pa posledica tega, da so se številni predstojniki zdravstvenih domov opozarjali, da nekega resnega dialoga in pa seznanitve z novostmi ni bilo in če želimo, da bo seveda sistem deloval učinkovito, potem je nujno, da se te stvari tudi predstavijo tistim, ki bodo te stvari delali oziroma Tistim, ki bodo v te stvari neposredno vpleteni.