Govor

mag. Dejan Židan

Hvala za besedo, gospa predsednica.

Spoštovane poslanke, poslanci, tudi ostali prisotni, lepo pozdravljeni!

Pred nekaj tedni smo na tem odboru in potem na Odboru za evropske zadeve za Evropsko unijo se pogovarjali o ukinjanju Uredbe o spletnem reševanju potrošniških sporov, s katero ukinjamo nedelujoči mehanizem, digitalni, na ravni Evrope, ki je bil samo strošek in nobenega rešenega primera. Takrat sem tudi povedal, da bomo zelo hitro pred vas prišli s predlogom stališča do predloga spremembe uredbe, ki govori o alternativnem reševanju potrošniških sporov. Ta mehanizem deluje. To v praksi pomeni, da v tem trenutku se v Sloveniji preko alternativnega reševanja potrošniških sporov rešuje 250 do 300 sporov, na eni strani med kupci, na drugi strani med prodajalci. To je dobro, ker če se uspešno reši, reši se približno ena tretjina teh sporov, potem se ne gre naprej po sodnih poteh in je s stališča potrošnikov bistveno lažje in seveda cenejše; mimogrede, plača trgovec in zato je ali zastonj ali pa mogoče nekoč bo taksa, ki bo pa minimalna. Vendar trenutna direktiva, ki govori o alternativnem reševanju sporov, je že nekoliko zastarela, ima že svojih deset let in v bistvu ne posega na področje dovolj, kjer je zelo veliko nakupov, torej na digitalne nakupe. To je mogoče glavni razlog, da se sedaj spreminja. Tisto, kar je pomembno tudi, je, da se spreminja na ta način, da posega ne več samo v pogodbena razmerja, ampak tudi želi v nepogodbene in predpogodbene pravice. Daje tudi možnost, da se preko alternativnega reševanja sporov začne reševanje tudi takrat, kadar je ponudnik izven Evropske unije. Pomembna novost je dolžnost trgovca, da na predlog za alternativno reševanje sporov mora odgovoriti v roku 20 dni. Do sedaj tega ni bilo in enostavno tista stran, ki si je želela mediacijo, ni vedela, kako stvari stojijo.

Gradivo, ki je pred vami in ki smo ga dobili torej v oktobru, je samo grob osnutek, zato je tudi stališče, predlog stališča Vlade, da seveda želimo, da se v bistvu na tem področju naredi napredek, in to pozdravljamo, vendar pa opozarjamo, da mora biti seveda novi pravni akt izvršljiv in učinkovit. Po našem mnenju v tem trenutku je kar nekaj vprašanj, da še ni takšen, ampak v praksi pomeni, da sedaj se bodo verjetno intenzivirali pogovori znotraj delovne skupine v Bruslju. Kakšna je časovnica? Ni zelo velika verjetnost, tudi zato, ker imamo pred nami volitve v Evropski parlament, da bi bila sprememba direktive sprejeta pred novim parlamentom. Ampak želja vseh pa je, da bi prišli do takrat vsaj do odločitve za splošni pristop. To v praksi pomeni, da se sam predlog spremembe direktive toliko izpili, da ga bo lahko tudi sprejel pristojni svet Evropske unije, torej svet, kjer so ministri, pristojni za trgovanje, za trgovino, in da je komisija in predsedstvo pripravljeno za pogajanje z novo sestavo Evropskega parlamenta.

Toliko na kratko, gospa predsednica.