Govor

Katarina Kralj

Hvala za besedo, gospa predsednica.

Naša služba je proučila predlog zakona v skladu s svojimi poslovniškimi nalogami. Glede uvedbe pripravljalnice smo podali tri sklope pripomb. Prvo vprašanje se nanaša na trajanje pripravljalnice. Ta naj bi trajala eno šolsko leto. Po naši presoji takšna določba ne upošteva, da se otrok lahko vključi v osnovno šolo v času trajanja celotnega šolskega leta, to je v prvem ali drugem ocenjevalnem obdobju oz. proti koncu šolskega leta. Zato je z vidika namena pripravljalnice, da se izboljša znanje slovenskega jezika, treba urediti njeno trajanje in morebitna druga vprašanja tudi za primere, ko se otrok vključi v osnovno šolo med šolskim letom. Drugo vprašanje se nanaša na pravico do brezplačnega prevoza za šole za otroke, ki bodo morali obiskovati pripravljalnico v osnovni šoli zunaj svojega šolskega okoliša. Predlog zakona namreč omogoča, da več osnovnih šol skupaj organizira pripravljalnico. Pri tem je treba upoštevati, da je obiskovanje pripravljalnice obvezno in da starši ne morejo vplivati na izbiro šole, ki jo bo izvajala. Kljub temu takšen otrok po splošnih pravilih iz 56. člena Zakona o osnovni šoli ne bo upravičen do brezplačnega prevoza v celotnem znesku, zato je treba tudi to vprašanje proučiti in določiti pogoje, pod katerimi ima učenec v takšnem primeru pravico do brezplačnega prevoza. Zdaj še zadnje, tretje vprašanje se nanaša na zbiranje osebnih podatkov o učencih. Glede na namen zbiranja teh podatkov, ki je določen v 97. členu Zakona o osnovni šoli, se nam zastavlja vprašanje ali je treba zaradi uvedbe pripravljalnice določiti obdelavo tudi drugih osebnih podatkov o učencu, na primer odločbo o vključitvi v pripravnico, saj brez ustrezne zakonske podlage za njihovo obdelavo osnovna šola osebnih podatkov ne sme niti zbirati niti jih ne sme posredovati drugim pristojnim organom, na primer ministrstvu, osnovni šoli, ki izvaja pripravljalnico.

Zdaj, na koncu bi se še na kratko opredelila do vloženih amandmajev predlagatelja, to je Poslanska skupina Nova Slovenija. V Zakonodajno-pravni službi ugotavljamo, da delno sledijo našim pripombam, kolikor je bilo pač to mogoče, ker dva člena, to je 56. in 95. člen, ki urejata, ki urejata pravico do brezplačnega prevoza oz. varstvo zbiranja osebnih podatkov, nista predmet te novele in zato nista dosegljiva za noveliranje v tem zakonodajnem postopku. Bi pa poudarila, da predstavlja uvedba pripravljalnice pomembno novost, ki mora upoštevati največjo korist otroka. Ta je varovana s 56. členom Ustave, zato bi bilo treba po naši presoji pri pripravi predlaganih rešitev in tudi amandmajev tudi nujno sodelovanje osnovnošolske stroke predvsem z ministrstva, tako da bi se uredila vsa vprašanja, na katere smo opozorili že v mnenju in morebiti še kakšna druga, na katere je sedaj opozorila Vlada, da bi bil zakon v praksi tudi dejansko izvedljiv.

Hvala.