Govor

Ja, najlepša hvala spoštovana predsednica, spoštovani predstavniki ministrstva, kolegice in kolegi!

Res je v Novi Sloveniji smo vložili Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli, ki prinaša spremembo pri sprejemanju, usmerjanju in integracij na novo priseljenih prispelih otrok v osnovnih šolah po Sloveniji. V šolskem letu 2022/23 je bilo v slovenske osnovne šole vpisanih 16 tisoč 636 učencev s tujim državljanstvom, medtem ko jih je bilo, če primerjamo, pred 10 leti 4 tisoč 97. Se pravi, da se je številka skoraj krat 4 povečala. Delež tujih učencev je tako v lanskem šolskem letu znašal že 8,6 %, številni izmed teh otrok pa pouka v slovenskem jeziku ne razumejo in vse več osnovnih šol po Sloveniji se sooča z izzivom, kako naj otroke tujcev, ki se preselijo v Slovenijo, uspešno vključijo v pouk, če nimajo zadostnega predznanja slovenščine. Zato v Novi Sloveniji s tem predlogom zakona predlagamo, da otroci, katerih materin jezik ni slovenščina, pred vpisom v oz. vključitvijo v osnovno šolo opravijo preizkus znanja slovenščine, prilagojen njihovi starosti, govorimo, se pravi, o prvi triadi, drugi triadi in tretji triadi osnovne šole. Od otrok, ki se vključujejo v prvo vzgojno izobraževalno obdobje, se zahteva znanje slovenščine na stopnji A1, od otrok, ki se vključujejo v drugo oz. tretje izobraževalno obdobje, pa znanje slovenščine na stopnji A2. Če preizkus opravijo, se vpišejo oz. vključijo v ustrezen razred osnovne šole, če preizkusa ne opravijo pa se vključijo v pripravljalnico, in to prinaša ta zakon - vključitev oz. možnost pripravljalnice. Pripravljalnica naj bi trajala približno eno šolsko leto, njen program pa obsega učenje slovenskega jezika in slovenske kulture. V času pripravljalnice, mislim, da je to zelo pomembno, da poudarim, obiskujejo otroci predmete kot so šport, likovna vzgoja, glasbena vzgoja ter po presoji ravnatelja seveda in tudi učiteljev tudi druge predmete in dejavnosti, a ne, vendar zato, da otroci imajo stik z vrstniki, razen seveda pri tistih predmetih, kjer je potrebno znanje slovenskega jezika večje. Pripravljalnico, kar prinaša tudi ta zakon, je mogoče organizirati glede na potrebe različnih šol in to lahko organizira tudi več šol skupaj.

Torej cilj zakona zasleduje večjo kakovost izobraževanja in zagotavljanje pogojev za optimalen in uravnotežen razvoj otrok v osnovnih šolah, tako tistih, ki nimajo predznanja slovenščine, da bi lažje sledili pouku v slovenščini, kot tudi tistih, ki predznanja slovenščine imajo, vendar zaradi sošolcev brez predznanja slovenščine celoten razred počasneje napreduje s snovjo. Moram poudariti, da v nekaterih krajih po Sloveniji se že dogaja, da starši slovensko govorečih otrok skušajo svoje otroke vpisati v šolo, kjer je manj tujcev, da bodo njihovi otroci deležni pouka, kjer učitelj zaradi velikega deleža ne slovensko govorečih otrok ne bodo primorani zniževati standarda znanj. Po našem mnenju, po mnenju Nove Slovenije, bi s tem zakonom premostili razlike v zmožnosti učenja jezika in omogočili tudi otrokom tujcem s spremljanjem pouka ter ublažili marsikatero stisko, ki se je zadnja leta pogosto pojavljajo ravno zaradi jezikovnih ovir in s tem povezanih motenj pouka. Podoben zakon ga, bom rekla, naši kolegi v tujini že izvajajo, v samem gradivu ste videli primer Nemčije, Belgije, Finske, kjer na podoben način odpravljajo jezikovne ovire in se pouk potem izvaja integrirano brez večjih težav. Tako da mislim, da predlog zakona je dober. V Novi Sloveniji seveda smo vložili, kot je, predsednica, ste najprej povedali, tudi amandmaje po mnenju Zakonodajno-pravne službe, na kar nas je opozorila, tako da amandmaji sledijo predlogu zakona. Kot sem videla ali pa sem bila tudi sama na Državnem svetu, tam je bila tudi pestra razprava, ampak o tem pa mogoče naprej. Bi pa rada povedala, da smo v Novi Sloveniji vložili zakon po rednem postopku, ker smo želeli, da se o tem opravi mogoče večja razprava. Nekoliko moram reči, da sem bila presenečena, da so poslanci koalicije predlog zakona že želijo uvrstiti na prvo izmed rednih sej, kar se mi zdi mogoče to neka časovna presija, pa vendarle upam, da boste to novelo sprejeli, ker je še dovolj časa, da se kakšne stvari še dodelajo. Mislim pa, da gre zakon v smer tega, da se otroci, ki prihajajo v Slovenijo, potem ko pridejo v razred, tam tudi dobro počutijo, predvsem pa, da se počutijo enakovredno. Hvala.