Lep pozdrav vsem! Spoštovani, spoštovane! Moje ime je Gregor Bezenšek ml.. Jaz danes govorim v prvi vrsti kot starš mojega enoletnega sina, ki obiskuje zasebni vrtec in pa hkrati kot ustanovitelj in vodja iniciative staršev otrok v zasebnih vrtcih.
Torej, kot je danes slišati ni nič narobe že takoj na začetku. Mi pa smo se ravno zato dvignili v iniciativi, ker vemo, da je nekaj narobe. Dobro vemo, da v preteklosti je že ta zadeva bila zelo na tankem ledu in da so otroci v zasebnih vrtcih skoraj izgubili svojo pravico. In to vsi mi tukaj vemo. Zato je tu jasno napisano, v 7. členu piše: črta se poglavje 2, celo poglavje 2 se črta, zasebni vrtci in členi 34. do 36., v katerih seveda se dotikajo sofinanciranja otrok v zasebnih vrtcih.
Zdaj bi pa jaz prebral naše stališče in našo izjavo, za katero stojimo in jo bomo tudi v javnosti glasno in jasno zagovarjali. Naj dodam še to, da nikakor nismo ne politično in ne ideološko opredeljeni. Nam gre zgolj za resnico in pravico in enakopravnost naših otrok. »V naši iniciativi odločno nasprotujemo diskriminaciji in odvzemu pravic otrokom na podlagi tega, kateri vrtec obiskujejo. Zato smo zgroženi in ogorčeni nad namero, da se otrokom, ki so vključeni v zasebne vrtce, ukine pravica do sofinanciranja obiskovanja vrtca. Torej, otrok, ki obiskuje zasebni vrtec te pravice ne bi več imel, medtem ko bi njegovi sovrstniki, ki obiskujejo javni vrtec, to pravico obdržali. To je povsem diskriminatorno, nepravično in tudi protiustavno. To pomeni, da bi bili otroci obravnavani neenakopravno zgolj na podlagi tega, v kateri vrtec so vključeni, čeprav pravica do subvencije obiskovanje vrtca pripada vsakemu otroku v Sloveniji. Pri tem poudarjam, da občine nikakor in nikoli ne financirajo zasebnih vrtcev, in to naj bo jasno, ampak je subvencija po zakonu o vrtcih pravica otroka oziroma njegovega starša. Torej, vsakemu otroku v Sloveniji pripada pravica do subvencije za obiskovanje vrtca, gre pa samo za to, da bi ta načrtovana zakonska sprememba otrokom, ki so vključeni v zasebni vrtec, to subvencijo popolnoma odvzela. In to se nam zdi popolnoma nesprejemljivo in zavržno. Sprašujemo se kdo v naši državi bi si želel otrokom odvzemati pravice in njihovim staršem njihovo svobodo. In predvsem se sprašujemo, zakaj bi to nekdo sploh hotel narediti. Koga ogrožajo ti otroci, ki jih je ob tem zgolj 5 %? Prav smo slišali, 5 % od vseh otrok, ki so vključeni v vrtec. Odvzem pravice do sofinanciranja otrokom, ki obiskujejo zasebni vrtec, bi pomenil radikalno in popolnoma brezumno rušenje sistema predšolske vzgoje v Sloveniji, ki bi imel trajne in nepopravljive posledice. Staršem bi se s tem praktično odvzela njihova možnost svobodne izbire vrtca za njihove otroke, zasebni vrtci pa bi postali dosegljivi samo še najbolj premožni, in to bi bil največji paradoks, da bi se v naši državi, kjer se poudarja pomen socialne države in enakih možnosti v predšolski vzgoji, dejansko krenilo na pot v elitizem in v večanje družbenih razlik in to je povsem nasprotno od vseh načel socialne, pravične in pravne države. Namesto, da bi negovali in krepili kakovost, raznovrstnost in pluralizem predšolske vzgoje, ki je za starše in otroke zelo, zelo pomembna, bi s tem nazadovali na pot enoumja in krepitev elitizma v naši preljubi prelepi Sloveniji.
Zato smo zelo ogorčeni, zato smo prizadeti in zaskrbljeni nad predlogom sprememb Zakona o vrtcih, ki je bil s strani Ministrstva za vzgojo, Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, posredovan delovni skupini za pripravo zakonskih sprememb. V tem dokumentu, še enkrat, je iz Zakona o vrtcih dejansko v celoti črtan člen, 34. člen, ki sedaj daje pravico do subvencij tudi otrokom v zasebnih vrtcih, kar pomeni, da je že pripravljen zakonski predlog, ki ga ukinja sofinanciranje otrok, ki obiskujejo vrtec. Glede na to, da na dokumentu piše, jasno piše, da le ta ne odraža stališč ministrstva, kot ste povedali, pa se ob tem starši zaskrbljeno sprašujemo, kdo pa je pripravil potem predlog tega zakona, če ga ni ministrstva, kdo ga je pripravil? So ga potem pripravile občine? Ker so v predlogu zapisane tudi spremembe drugih členov, ki se nanašajo na strokovno pedagoški del vrtcev nam je ob tem še toliko bolj nenavadno, da tako občutljive zakone, ki se dotikajo naših najmlajših, pripravljajo neimenovane osebe oziroma institucije izven Ministrstva za vzgojo in izobraževanje ter mimo stroke.
Že sedaj so otroci, ki so vključeni v zasebni vrtec, obravnavani neenakopravno, saj jim pripada samo 85 odstotna subvencija vrtca v primerjavi z otroki, ki pa so vključeni v javni vrtec. Posledično so otroci v zasebnih vrtcih za občino precej nižji strošek kot otroci v javnih vrtcih. Ja, so nižji strošek kot otroci v javnih vrtcih, to je resnica. Torej, za otroke v zasebnih vrtcih občine namenijo po čisto enostavni matematiki, 15 % manj sredstev in posledično denarja, ki pripada tem otrokom, namenjajo pa za marsikatere druge stvari, ki so velikokrat tudi nepotrebne.
V letu 2022 so tako občine na račun otrok v zasebnih vrtcih celo prihranile - prihranile - več kot 3 milijone evrov, zato nikakor ne moremo in ne bomo dovolili, da bi kdorkoli še bolj varčeval v ubogih otrocih. Zakaj se torej na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje ne sprašujete, ne sprašujejo o tem, kaj je pa res problem? Kaj je tista zadeva, ki smatrajo, da to zadevo ruši? Torej, zakaj se dopušča, da so otroci, ki obiskujejo zasebne vrtce že sedaj diskriminirani in jim pripada manjša subvencija. Zavedati se moramo, da so vsi otroci enakopravni in enakovredni, zato v naši iniciativi zahtevamo to, da se v predšolski vzgoji uveljavita pravičnost in enakopravnost in da vsem otrokom pripada enaka subvencija za vrtec.
Torej, na odločevalce naslavljamo apel in pobudo, da se sofinanciranje otrok v zasebnih vrtcih izenači s sofinanciranjem otrok v javnih vrtcih. Ker smo prepričani, da načrtovane zakonske spremembe nikakor niso v največjo korist otrok in staršev, ampak zanje prinašajo skrajno negativne in škodljive posledice, si bomo starši z naši, z našo iniciativo, z naše iniciative z vsem srcem prizadevali, da do krivičnega odvzema pravic našim otrokom ne pride.
V iniciativi smo pripravljeni zaščititi naše pravice otrok in uporabiti tudi vsa pravna sredstva. Zato v primeru vztrajanja Ministrstva za vzgojo in izobraževanje pri ukinitvi pravice do subvencije otrok, če obiskujejo zasebni vrtec, napovedujemo tudi lastne proteste in vložitev pritožbe na Ustavno sodišče ter na Evropsko sodišče za človekove pravice.
Sedaj bi želel še navesti nekaj ključnih podatkov. V vrtce je vključenih skoraj 88 tisoč otrok, od tega javne vrtce obiskuje skoraj 83 tisoč otrok. Torej samo okrog 5 tisoč 100 otrok pa obiskuje zasebne vrtce, to je 5,2 % otrok. Zasebni vrtec ima samo 18 % slovenskih občin, torej samo 38 občin od 212 občin, pri tem pa ima večina občin samo 1 zasebni vrtec. Daleč največ zasebnih vrtcev pa je v Mestni občini Ljubljana. Za občino je strošek subvencije za otroka v zasebnem vrtcu 15 % nižji od stroška subvencije za otroka v javnem vrtcu in občine so po okvirnih izračunih v letu 2022 na račun otrok v zasebnih vrtcih prihranile vsaj 3 milijone evrov, če gledamo samo oskrbnine in brez dodatnih investicij v javne vrtce.
Za subvencije otrok v zasebnih vrtcih so tako v letu 2022 občine namenile največ do 0,6 občinskega proračuna, v Mestni občini Ljubljana pa samo 0,36 %. In še ena zelo pomembna zadeva. Zakaj nihče ne problematizira tistih otrok, ki hodijo v javni vrtec v drugi občini, saj v bistvu je v teh občinah tudi celo do 12 % takšnih otrok, ki obiskujejo javni vrtec v drugi občini? Torej teh otrok več kot otrok v zasebnih vrtcih tisti, ki prihajajo iz občine v občino. In zanima me, kako boste reševali problematiko dozdevnih prostih mest v javnih vrtcih pri teh otrocih. Torej, ali boste tudi tem otrokom prepovedali in staršem tudi, da vključijo otroka v javni vrtec v drugi občini? Govori se, da se financira obiskovanje otrok v zasebnih vrtcih, obenem pa so v javnih vrtcih prosta mesta, to se sedaj ves čas poudarja. Moram poudariti, da je to zavajanje in manipulacija. Teh številk namreč nihče nikoli ni predstavil, govorili smo tudi s strokovnjaki na to temo, ekonomisti in tako dalje, teh številk ni, izračuni in kalkulacije so pa zelo matematično, konstelacijsko zapletene. Koliko je tega, nas zanima, torej o čem sploh se pogovarjamo. Za ta prosta mesta vsekakor niso krivi in odgovorni otroci v zasebnih vrtcih, in skrajno krivično in absurdno je to reševati na način, da se otroke vrže na cesto in se na ta način rešuje navidezni problem. Če je vključenost v vrtce samo 85 %, naj najprej občine naredijo vse za to, da se teh 15 otrok vključi v vrtce. Tu se naj da poudarek in na tem se naj dela. Namesto, da se sedaj kaže s prstom na zasebne vrtce in pa otroke v zasebnih vrtcih, teh nekaj otrok. In ponavljam, pri odvzemu pravice do sofinanciranja otrok v zasebnih vrtcih, gre za ukinjanje svobode, ukinjanje demokratičnosti in ukinjanje pluralizma v predšolski vzgoji v Sloveniji. Ali je to prihodnost, ki si jo želimo? Leta 1991, ko smo ustanovili Slovenijo, smo si predstavljali, da bomo zaplavali proti demokraciji, proti pluralizmu in da bomo lahko uresničevali različne sanje, različna mnenja. Sedaj pa s tem načinom prehajamo v neko, na neko pot enoumja in enoznačnosti. Torej...