Govor

Hvala za besedo, predsedujoči. Lep pozdrav vsem kolegom, poslancem in predvsem gostom.

V Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke smo torej vložili zahtevo, da se na podlagi drugega odstavka 48. člena v povezavi z 32. členom Poslovnika Državnega zbora na nujni seji matičnega Odbora za izobraževanje, znanost in mladino z obravnavo tematike v zasebnih vrtcih. Razpravljamo torej o tem in svojo zahtevo smo naslovili z vprašanjem, zakaj zasebni vrtci motijo Vlado Republike Slovenije. Lahko bi to naslovili tudi drugače, morda zaradi jasnosti in predvsem za javnost, za vse, ki nas gledajo, poslušajo in jih ta tema zanima, bi lahko bil naslov današnje teme Zakaj Vlado Republike Slovenije moti sofinanciranje predšolskih otrok v zasebnih vrtcih. Torej čemú? Vprašanje je pomembno. Vprašanje je izjemnega pomena še zlasti v času, ko smo krepko že stopili v 21. stoletje, v času, ko je v razvitih demokratičnih družbah raznolikost, raznolikost in zavedanje sprejemanja le-te, predvsem pa tudi izvajanje oz. delovanje ena izmed temeljnih vrednot. V naši Sloveniji je očitno ta raznolikost dovoljena le do določene mere, torej do tiste, ko nekdo ali nekaj izstopi iz nekih kalupov, iz reguliranih okvirjev, se besede o pomembnosti raznolikosti končajo, utihnejo. Celo več, z dejanji se zavedanje, sprejemanje te raznolikosti celo ukinja. Ukinja. Svet torej ni ne le bel in črn, svet je poln različnih barv, njihovih odtenkov. Svet je čudovit, ko vidimo vso to raznolikost in ji dovolimo, da se razprostira. Dovolimo torej našim otrokom ves ta horizont, da bodo takrat, ko bo čas, da sprejemajo bistvene odločitve, znali suvereno izbrati svojo lastno, svojo najboljšo pot. In današnja tema, torej načrtovanje ukinjanja financiranja zasebnih vrtcev, govori torej o nedopustnem diskriminatornem, neustavnem odnosu do otrok in njihovih staršev.

In glede na sam začetek tega v zavetju tišine najprej poglejmo. V Zakonu o vrtcih že v 2. členu beremo bistvo, in sicer so to temeljne naloge vrtcev, to so pomoč staršem pri celoviti skrbi za otroke, izboljšanje kvalitete življenja družin in otrok ter ustvarjanje pogojev za razvoj otrokovih telesnih in duševnih sposobnosti. Boste morda tudi ta člen spremenili? In nadaljujem s 3. členom, to je z načeli predšolske vzgoje, torej da predšolska vzgoja v vrtcih poteka po načelih demokratičnosti, pluralizma, avtonomnosti, strokovnosti in odgovornosti zaposlenih, enakih možnosti za otroke in starše, upoštevaje različnosti med otroki, pravico do izbire in drugačnosti in ohranjanje ravnotežja med raznimi vidiki otrokovega telesnega in duševnega razvoja. Boste tudi ta člen spremenili? In še malo poglejmo v Zakon o vrtcih, torej v 9. člen. Starši imajo pravico izbrati programe predšolske vzgoje za svoje otroke v javnem in zasebnem vrtcu. Tudi tega boste spremenili. Povejte to jasno in glasno staršem. V zasebnem vrtcu določi program za predšolske otroke ustanovitelj oziroma pristojni organ vrtca v skladu z aktom o ustanovitvi. Program mora določiti trajne cilje in vsebino. Zasebni vrtec si mora pred začetkom izvajanja programa za predšolske otroke pridobiti pozitivno mnenje strokovnega sveta Republike Slovenije za splošno izobraževanje o ustreznosti programa in kadar zasebni vrtec izvaja vzgojni program po posebnih pedagoških načelih, da je Strokovni svet Republike Slovenije za splošno, torej ta strokovni svet za splošno izobraževanje pozitivno mnenje, ko ugotovi, da je program priznalo ustrezno mednarodno združenje. Pogoji so zahtevni. Zasebni vrtec lahko ustanovi torej domača in tuja pravna ali fizična oseba, če izpolnjuje pogoje glede programa za predšolske otroke, ki ga bo izvajal, torej prostorov in strokovnih delavcev. Ko je vrtec kot pravna oseba vpisan v sodni register, mora pred začetkom opravljanja svoje dejavnosti pridobiti tudi odločbo ministrstva o vpisu v razvid izvajalcev javno veljavnih programov in ustanovitelj vrtca se torej lahko odloči, da bo izvajal kurikulum za vrtce, ki ga je sprejel Strokovni svet za splošno izobraževanje marca 1999, ali da bo izvajal svoj program oziroma program po posebnih pedagoških načelih? Če bo torej izvajal svoj program, mora predložiti strokovnemu svetu, torej v obravnavo. Občina lahko zasebnemu vrtcu podeli koncesijo. Podelitev koncesije pomeni, da opravlja zasebni vrtec javno službo in ima enak program kot javni vrtec, s posebno pogodbo o koncesiji pa se opredeli obseg sredstev, ki jih vrtcu zagotavlja občina. Zasebni vrtci, ki nimajo koncesije, lahko pridobijo pravico do financiranja iz proračunov občin, če izpolnjujejo določene pogoje. Izpolnjevanje pogojev za financiranje iz javnih sredstev se ugotavlja za vsako šolsko leto. Postopek vodi Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje na podlagi vloge zasebnega vrtca in zasebni vrtci, ki nimajo koncesije, lahko pridobijo pravico do financiranja iz proračuna občine, če izpolnjujejo torej nekaj pogojev, to so: če izvajajo torej najmanj poldnevni program, če imajo najmanj za en oddelek predšolskih otrok, če imajo zaposlene vzgojitelje in vzgojitelje, torej pomočnike vzgojiteljev za izvedbo programa v skladu z zakonom in drugimi predpisi in če so torej dostopni vsem otrokom. Za vsakega otroka zasebnemu vrtcu pripada 85 % sredstev, ki se izračunajo na podlagi cene iz tovrstnega programa javnega vrtca na območju občine, zmanjšanje torej za znesek, ki bi ga starši plačali za otroka, če bi bil otrok vključen v javni vrtec. Torej navedena sredstva pridobivajo zasebni vrtci po pogodbi, ki jo sklenejo z občino na območju katere ima otrok stalno prebivališče. V tem gradivu se bom obrnila tudi na 35. člen, to je položaj zaposlenih v zasebnih vrtcih, ki bi sicer do sedaj, torej velja, da zanje veljajo enaki, enaki pogoji kot za zaposlene v javnih vrtcih, vendar glede na predlog, ki se pripravlja, se ta člen črta, kar pomeni tudi degradacijo strokovnega kadra. In navsezadnje, po zadnjih dostopnih podatkih je v slovenske vrtce vključenih dobrih 97 tisoč otrok, od tega v 73 zasebnih vrtcih 5 tisoč otrok oziroma 5,8 odstotka otrok. V poslanski skupini smo, torej v naši poslanski skupini smo prepričani, da je v interesu vsake razvite države, da je kar najvišje število otrok vključenih v eno izmed oblik predšolskega varstva. In stroka opozarja, da je vrtec izjemnega pomena za otrokov razvoj in njegovo osamosvajanje. Otrokom zagotavlja možnosti za razvijanje sposobnosti razumevanja in sprejemanja samega sebe in drugih, razvijanje sposobnosti za dogovarjanje, upoštevanje različnosti in sodelovanje v skupinah in razvijanje sposobnosti prepoznavanja čustev in spodbujanje čustvenega doživljanja in izražanja. Poleg tega neguje radovednost, raziskovalni duh in domišljijo, spodbuja jezikovni razvoj, umetniško doživljanje in izražanje, gibalne sposobnosti ter spretnosti in še marsikaj drugega. In ko smo 17. januarja 2024 na portalu N1 zasledili, da je med starši otrok, ki obiskujejo zasebne vrtce, zaokrožila informacija, da naj bi Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje načrtovalo ukinitev financiranja zasebnih vrtcev, smo se odločili za pripravo te seje. Na ministrstvu so za portal pojasnili, da so res ustanovili delovno skupino, ki se ukvarja s spremembami zakona o vrtcih, medtem ko se na ministrstvu sprašujejo torej o smotrnosti financiranja zasebnih vrtcev, če pa v javnih obstajajo prosta mesta. In ob tem iniciativa staršev izpostavlja, da bi spremembe financiranja pomenile zaprtje zasebnih vrtcev. Čemu torej čakalne vrste, o katerih poročajo starši? Čemu potem starši že ob rojstvu vpišejo otroka na čakalno listo, da se bo torej v vrtec vključil čez približno eno leto? Glede delovne skupine se postavlja tudi vprašanje, kako je v tej skupini prostor za predstavništvo Mestne občine Ljubljana. Morda je celo odgovor znan, gre za željo župana Zorana Jankovića obvladovati tudi vrtce, tudi predšolsko vzgojo, saj je znano, da Mestna občina Ljubljana združuje oziroma centralizira tudi ljubljanske vrtce. Tudi iniciativa staršev otrok v zasebnih vrtcih je na svoji spletni strani, o kateri ste se verjetno pozanimali, zapisala osnovne pomisleke in vprašanja o nedopustnosti in o neustavnosti, o diskriminatornih odločitvah in navsezadnje tudi ti starši plačujejo davke v Republiki Sloveniji. Pri tem je torej potrebno dodatno izpostaviti, da se v demokratični družbi naravnani spodbujanje in razvoj ustvarjalnega duha z ničemer ne preprečuje svobodna izbira vzgojnih in izobraževalnih pristopov v institucijah, ki svoje programe izvajajo po določilih pristojnega ministrstva in z namero ministrstva, kot je zapisano, Vlada Republike Slovenije počne prav to, kar je nedopustno.

In navsezadnje, spoštovana koalicija, na 45. strani v koalicijski pogodbi lahko najdemo naslednjo zavezo: Spodbujali bomo večje vključevanje otrok v nižje starostne skupine vrtcev, preučili bomo možnost državnega financiranja zadnjega leta vrtca, hkrati bomo preučili možnost brezplačnega vrtca za vse. In ker v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke ugotavljamo, da Vlada Republike Slovenije od začetka mandata in do danes ni storila ničesar za realizacijo navedene zaveze, z namero po ukinitvi zasebnih vrtcev pa gre povsem očitno v povsem drugo smer.

In če zaključim s tistimi besedami, s katerimi sem začela, horizontu katerega ste v Vladi oziroma na ministrstvu zazrti in v zavetju tišine priprave ukinjanja sofinanciranja otrok v predšolskem obdobju, ta horizont je zamegljen, brez svetilnika, brez pogleda, je zgolj, je zgolj, je zgolj ideološki, žal, celo na račun naših najmlajših. In navsezadnje boste tudi tako s to namero in s to s tem udejanjanjem tega predloga, v bistvu sami pa ste tako proti temu, ustvarili elitizem posameznikov. Kajti, vrtci bodo za nekatere, tudi če gre za lastno izbiro, pa po načelih, drugih pedagoških načelih, v bistvu za drage vrtce, ki bodo dostopni najbogatejšim. Tudi to boste naredili.

Zato predlagamo Odboru za izobraževanje, znanost in mladino, da po končani razpravi sprejme naslednja sklepa, in sicer: prvič, Odbor za izobraževanje, znanost in mladino poziva Vlado Republike Slovenije, da nemudoma preneha z namero po ukinitvi zasebnih vrtcev, in drugič, Odbor za izobraževanje, znanost in mladino poziva Vlado Republike Slovenije, da spoštuje zavezo v koalicijski pogodbi, da boste in bomo spodbujali večje vključevanje otrok v nižje starostne skupine vrtcev in jo v resnici tudi čim prej realizirate. Hvala lepa.