/ vklop mikrofona/ In da verjetno, če bi bila v njihovi vlogi in ne na delovnem mestu, kjer sem, bi verjetno kot državljanka ravno tako izrazila dvom v delo nekaterih inštitucij, k er pa sem na delovnem mestu, kjer sem, mi dovolite, da nadaljujem z razmišljanjem, da je oskrba s pitno vodo dejavnost, ki je zelo pomembna in je prepomembna, da bi lahko na tako pomembni dejavnosti dovolili zbujati neupravičen dvom vanjo. Oskrba s pitno vodo namreč vpliva na javno zdravje, na zdravje nas vseh, ki tukaj živimo in delamo.
Prav zato smo tudi predstavniki vodovoda danes, da obrazložimo, da je dvom v zdravstveno neustreznost in neskladnost neupravičen, da si pitna voda v Ljubljani še zasluži naše zaupanje, tako kot si zaslužimo zaupanje, menim, da mi, ki na področju varnosti oskrbe s pitno vodo delamo. Torej tisti, ki se z varnostjo oskrbe s pitno vodo v Ljubljani ukvarjamo, moramo zavrniti res vse neupravičene in neresnične trditve nekaterih medijev. Saj vidite, da niso vsi mediji povzeli te novice. Verjetno iz razloga oziroma trdim, da iz razloga. Še enkrat poudarjam, da pitna voda izpolnjuje in da je tudi v preteklih tednih izpolnjevala določbe zakonodaje, da te neresnične informacije res spremljamo z obžalovanjem, da povsem nepotrebnem zbujajo dvom v pitno vodo v Ljubljani in tudi v dolgoletno delo nas, ekipe, ki to delo opravljamo. To je naša ključna vsakodnevna naloga. Verjemite da se zavedamo naše odgovornosti da smo skrbni, odgovorni gospodarji vodovodnih sistemov in da na osnovi informacij s katerimi razpolagamo in nad katerimi bdijo ustrezne inštitucije kot je Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije, lahko z vso suverenostjo zatrdimo, da v Ljubljani pijemo vodo, ki izpolnjuje zahteve zakonodaje v celoti. To velja tudi za vse vodovodne sisteme, ki jih sicer opravljamo, naj omenim, da jih opravljamo 15, ne samo tega v Ljubljani, ki je seveda največji, da svoje delo opravljamo tudi v občini Dol pri Ljubljani, Škofljica, Brezovica, Medvode, Dobo, Polhov Gradec in da torej tako takega dogodka, kot se je zgodil tokrat, v vsej zgodovini vodovoda res še ni bilo. Skratka, zahvaljujemo se za to priložnost, da potrdimo, da v Ljubljani pijemo zdravstveno ustrezno in skladno vodo glede na določbe zakonodaje, ki je čisto nova, sprejeta v letu 2023, Uredba o pitni vodi, ki je implementirana na osnovi evropske zakonodaje, torej Direktive o pitni vodi, ki je začela veljati 2020, da imamo priložnost, da vas informiramo, da obrazložimo kako bi obveščali uporabnike pitne vode v primeru zdravstvene neustreznosti pitne vode, če bi bilo potrebno, pa to ni bilo potrebno v Ljubljani in ves čas obratovanja vodovodnega sistema, to je od leta 1890 dalje in da uporabnikov pitne vode v Ljubljani januarja nismo obveščali izključno iz razloga, ker za to ni bilo nobenih potreb, saj voda ni bila zdravstveno neustrezna. Dejstvo je, da smo seveda na osnovi naših tehničnih ukrepov prepoznali, da obstaja tveganje, da bi do tega prišlo, pa smo to pravočasno preprečili s tehničnimi ukrepi. To je naše vsakodnevno delo, zato ker smo tam zaposleni, to počnemo vsak dan, to ni bilo prvič in vemo, kako ukrepati, če se na vodovarstvenih območjih zgodijo nepravilnosti, ki bi lahko povzročile težave pri oskrbi s pitno vodo. Skratka, kot sem rekla, drži, da smo tisti, ki se z vodovodom ukvarjamo na osnovi lastnosti vodnega vira prepoznali, da obstaja nevarnost, da bi v vodnjake dospelo onesnaževalo, ki v vodo, seveda, v vodni vir seveda ne spada, zato smo vodnjake pravočasno izključili iz obratovanja in to samo dokazuje, da kot upravljavec res stvari delamo dobro, da jih obvladamo, da delamo strokovno, da smo ukrepali pravočasno, skrbno, pravilno, skratka v skladu s strokovnimi smernicami, skratka več skorajda ne moremo. Oskrba s pitno vodo je potekala nemoteno, varno, kot sem rekla, uporabnikov pa nismo obveščali, zato ker ni prišlo do nobenega dogodka, ki bi povzročil, da bi bilo njihovo zdravje ogroženo, zato seveda ni bilo podane nobene informacije uporabnikom pitne vode. Zdaj vam pa dolgujem vprašanje, odgovor na vprašanje, kako bi pa mi ukrepali, če bi res prišlo do tveganja za zdravje uporabnikov, pa še enkrat, ni bilo treba, ker za to ni bilo nobene potrebe. Da uporabnikov ne bo skrbelo, kako bi bili obveščeni v primeru izrednih dogodkov, naj poudarimo, da smo prav v začetku letošnjega leta v januarju, torej z računom za december, uporabnikom, vsem uporabnikom naših vodovodnih sistemov pitne vode, poslali obvestilo z naslovom Obvestilo uporabnikom pitne vode o načinih obveščanja javnosti v letu 2024, tako kot že mnogo let doslej, že več kot 10 let. To obvestilo je stalno objavljeno tudi na naši spletni strani, pravim, tradicija je teh obvestil že dolga in v primeru, da pitna voda, da voda ne bi bila pitna bi uporabnike obvestili na naslednji način, obvestili bi jih preko radijskih medijev, na naši spletni strani in kar je zelo pomembno, preko SMS obveščanja in obveščanja preko elektronske pošte, ki pa je najhitrejši in najučinkovitejši način obveščanja. Torej, vsi tisti, ki so vključeni v naš sistem obveščanja, bi bili o tem, da je nekaj narobe, obveščeni in to ne, da bi bili obveščeni čez čas, ampak bi bili obveščeni v dveh urah, tako kot nam nalaga navodilo o načinih obveščanja, ki je bilo pa sprejeto lani oktobra. Torej lahko vam pa zagotavljam da poleg teh treh načinov bi se poslužili še vseh ostalih drugih načinov da bi do ljudi res informacija prišla to se pravi tudi televizijskih medijev družbenih medijev in verjemite, če bi bilo kaj narobe, bi ta informacija razburkala pač javnost na ta način kot še nobena, pa v Ljubljani v celotnem periodi delovanja vodovodnega sistema tega obvestila še ni bilo treba posredovati. Skratka, uporabnike pitne vode, da jih ne bi skrbelo, da ne bi bili obveščeni v primeru takih dogodkov, še enkrat res toplo vabimo, da se v naš sistem obveščanja preko SMS vključijo, kot pravim, to je najhitrejši način obveščanja in se ga poslužujemo ne samo v primeru izrednih dogodkov take narave, kot je bil opisan v peticiji državljanov, pa kot pravim, do tega ni prišlo, ampak tudi v primeru vsakodnevnih vzdrževalnih del, se pravi naše tehnične ekipe so na terenu, vsakodnevno do prekinitve vode lokalno prihaja in naše uporabnike na ta način z obveščanjem pravočasno obvestimo, da bo vode zmanjkalo, preprečimo slabo voljo, pa ne samo to, tudi poučimo jih, kako ravnati po prekinitvi oskrbe zato, da bi po ponovni vzpostavitvi oskrbe bila njihova oskrba še nadalje varna, namreč, nekaj morajo narediti tudi lastniki objektov oziroma uporabniki sami.
Zdaj vam pa bi želela povedati še o zakonodaji, ki je bila sprejeta lansko leto in kako veliko nalog nalaga Uredba o pitni vodi upravljavcem vodovodov. Kar se tiče informiranja javnosti na to temo namreč obstaja poseben člen uredbe, ki smo ga takoj prepoznali kot izredno pomembnega, to je 18. člen uredbe, ki govori o informacijah za uporabnika pitne vode. Nemudoma po sprejetju uredbe smo upravljavci vodovoda v Ljubljani pristopili k izpolnitvi zahtev in na naši spletni strani objavili informacije iz 1. odstavka tega 18. člena, ki govori o tem, da mora biti v skladu z veljavno zakonodajo na voljo posodobljene spletne informacije v skladu s prilogo 4. Te informacije najdete na naši spletni strani. Toplo vabljeni, da pogledate, kaj tam noter piše. Skratka, tam noter piše informacije o tem, od kod voda priteče, o pripravi vode, če je uporabljena, o dezinfekciji pitne vode na oskrbovanem območju, kjer uporabniki živijo, če poteka seveda o rezultatih spremljanja, se pravi, kakšno vodo pijemo, o trdoti, o mineralih, o morebitnih nevarnostih za zdravje ljudi, tudi relevantne informacije o oceni tveganja, kako odgovorno ravnati z vodo, skratka vse to piše za vse naše vodovodne sisteme na naši spletni strani. No, posebna novost za uporabnike pitne vode je pa letno poročilo, ki ga v skladu s tem omenjenim 18. členom moramo tudi pripraviti letos, pripravljeno bo do konca marca in naj vam omenim, da je to zelo zahtevna naloga, naloga, ki jo doslej na ta način nismo opravili. Letno poročilo namreč je sicer na naši spletni strani vsako leto objavljeno do konca marca, vse od leta 2002. Vsi podatki, se pravi vsa letna poročila kot v obliki, ki so bila doslej pripravljena, so objavljena na spletni strani. Odslej pa uredba zahteva, da letno poročilo prejme uporabnik pitne vode na svoj dom, to se pravi podobno, kot bodo, kot so računi pošiljani, bodo letos pošiljana tudi letna poročila. No, tudi tam, verjemite, da smo se tega lotili z vso skrbnostjo, bodo informacije o tem kakšno vodo pijemo, o tem, ne samo to, tudi o tem, kar sicer ni predmet te komisije, kakšno porabo ima uporabnik, primerjavo s povprečno porabo uporabnika na vseh vodovodnih sistemih in podobno, ampak to niti ni predmet tega vprašanja. Hočem pa povedati, da tudi tukaj bodo uporabniki, skratka neposredno, z obvestilom, ki bo prišlo na njihov dom, obveščeni o tem kakšno vodo pijemo in verjemite, da ni najmanjše možnosti, da bi se tukaj karkoli prekrivalo, prej obratno, mislim, da je ljubljanski vodovod eden prvih, bom rekla, da je prvi v Sloveniji, ki je začel objavljati rezultate nadzora pitne vode na spletni strani. Naj omenim da obstajajo vsi rezultati občasnih preizkušenj na naši spletni strani od leta 2005 dalje, torej imamo res že zgodovino, od leta 2010 dalje pa uporabnikom omogočamo tudi pregledovanje teh podatkov na način, da si lahko podatke prikažejo v obliki tabele in celo grafično prikažejo. Ko sem si pogledala, kako imajo tovrstne informacije prikazane drugod po Evropi, lahko rečem, da nisem naletela na primer tako transparentnega posredovanja uporabnikom pitne vode, podatkov, kakšno vodo pijejo, tako, da lahko rečem, da smo ponosni na to, da imamo tako dolgo zgodovino pač teh podatkov, javno objavljenih in lahko vam tudi omenim, da je bilo v začetku tega objavljanja kar nekaj pomislekov, ali je to res potrebno, ali uporabniki res potrebujejo surove podatke, ne samo analizirane, vendar je bilo moje stališče vseskozi tako, da ni nobenega, niti najmanjšega razloga, da bi karkoli skrivali, da nimamo nič skrivati in da to spada na splet.
Skratka, zakonodaja, ki je pa nastala zdaj, to se pravi je nedavno, pa samo potrjuje v bistvu, da smo bili mi vizionarji kar se tega tiče, tako, da lahko rečem, da sem prav ponosna na to, na ta dosežek. Skratka, res vas vabim, predvsem pa uporabnike pitne vode, da si te informacije pogledajo, pogledate, njim so namreč oziroma vam so namreč namenjene.
Zdaj bi še odgovorila gospe Dovjak. Pojavilo se je vprašanje, zakaj te informacije ni v medijih, ni zaznati v medijih. Jasno, da je ni zaznati. Pitna voda, do pitne, do neskladnosti in zdravstvene neustreznosti ni prišlo, zato mediji seveda o tem ne govorijo oziroma govorijo samo nekateri mediji, ki pa so povzeli nepravilne, nepravilne informacije, neresnične informacije. Gospa pravi, da ni vseeno, kaj je v vodnih virih. Mi se temu globoko pridružujemo. Tudi upravljavci vodovodov si želimo neobremenjenih vodnih virov, kajti le na ta način bomo lahko zagotavljali varno oskrbo. Se pravi, neonesnaženi vodni viri so naša prioriteta in če je kdo v tej službi vrsti inštitucij, ki nad tem bdi, ki se s tem ukvarja, smo upravljavci vodovodov prvi tisti, ki imamo največji interes, da je temu res tako.
Torej, torej, aha, torej, to bi želela še pokomentirati, da je bilo drugo sporočilo podano občanom kot je bilo podano strokovnim inštitucijam. Spet odgovor je mislim, da na dlani. Jasno je, da bomo upravljavci vodovodov, ko bomo prepoznali nepravilnosti na vodovarstvenih območjih, obvestili za to pristojne inštitucije, ki imajo v rokah vzvode, da lahko ukrepajo, občanov pa v takih primerih doslej res nismo obveščali. V primeru recimo pojava nepravilnosti na vodovarstvenih območjih, ampak se ve, katere inštitucije to so in te so bile obveščene, pač mogoče je bila naša napaka takrat edino ta, da nismo dovolj večkrat in še večkrat poudarjali, da ne gre za onesnaženje pitne vode, ampak gre za pojav onesnaženja na vodnih virih in da tveganja za zdravje ni. Seveda, razmere v okolju so pa pač take, da morajo biti deležne vse naše pozornosti.
Kaj je vzrok, da je do tega prišlo? Torej, s tem se ukvarjajo za to pristojne inštitucije, tega upravljavci vodovodov, tega odgovora še nimamo, pa verjamem, da je danes tudi tu še nekaj inštitucij, ki imajo mogoče več na to temo informacij za povedati, mi bomo pa seveda si prizadevali, da bomo pač z našim strokovnim delom vse inštitucije, ki bodo potrebovale naš suport, tudi to strokovno podporo nudili.
Torej. kar se tiče kriznega načrta za ukrepanje v recimo v primeru izrednih dogodkov, naj vam pač povem, da seveda krizni načrti obstajajo in ti krizni načrti so pod strogim nadzorom za to pristojnih inšpektoratov. Te informacije so zaupne narave, zato niso ti dokumenti kar javno dostopni, dejstvo pa je, da lahko pač omenimo, tako kot v tem primeru se vidi kako smo ukrepali, torej, vsak vodovod mora imeti po zakonodaji, po zakonodaji mora imeti rezervne kapacitete, da nadomešča v primeru recimo, če bi prišlo do onesnaženja tiste vodne vire, ki se redno uporabljajo z nadomestnimi vodnimi viri. To so lahko konkretno vodni viri, ki so mogoče začasno celo v neobratovanju, lahko pa kot rezervni vodni vir služi tudi drug vodovod.
Zdaj, mi dovolite, samo še mogoče za zaključek, no, torej, ekipa na javnem podjetju Vodovod Kanalizacija Snaga, ki se ukvarja z varnostjo oskrbe s pitno vodo, vam zagotavljam, da deluje skrbno in odgovorno, da v Ljubljani pijemo še vedno dobro vodo, vodo, ki ni pripravljena s tehničnimi postopki, kar je pač še vedno, lahko rečem, posebnost v svetu.
Bi pa želela ponoviti, no, tisto moje stališče iz uvoda, da je oskrba s pitno vodo res preveč pomembna dejavnost za vse nas, državljane in državljanke Republike Slovenije, zato bi bilo ne prav, da vzbujamo neupravičen dvom v pitno vodo in v delo ljudi, ki z vso odgovornostjo svoje delo opravljajo.
Hvala.