Govor

Najlepša hvala za odgovor. Bilo bi zanimivo, če bi bili vsi podpisniki zaveze za sodelovanje in podporo pri izvedbi zdravstvene reforme tukaj, da bi povedali tudi svoje mnenje, zakaj so to zavezo podpisali in zakaj ta zaveza v bistvu ni izvršena. Namreč, kot vemo, je tam nekje v začetku leta 2023 oz. natančneje, 18. januarja 2023 po koalicijskem vrhu oz. srečanje predsednika Vlade s koalicijskimi poslanci na Brdu je bilo rečeno, da, da ste razpravljali oz. da je koalicija razpravljala o načrtovani reformi zdravstva, da je zdravstvo tista osrednja tema, ki jo seveda ta koalicija želi, kot vi pravite, nasloviti in tudi končno rešiti po 30 letih mukotrpnih nedela ali dela, kot tudi sami znate povedati, in da so bila začrtana vsebinska izhodišča, časovnica zdravstvene reforme ter seveda vsebino. Dorekli pa naj bi tudi vsebino aneksa h koalicijski pogodbi, kar je sicer nenavadno. Pa včasih mogoče pohvalno, da se koalicija zavzame za določeno področje tako močno, da podpiše celo aneks h koalicijski pogodbi in se potem čez nekaj dni s 53 podpisi zaveže, da bo seveda to zdravstveno reformo, o kateri ste govorili in ki je zajemala ključne korake sprememb, da jih naštejem, digitalizacijo zdravstvenega sistema, reformo plačnega sistema javnih uslužbencev, ureditev področja družinske in urgentne medicine, strukturna prenova Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, prenova in vodenje oz. prenova nadzora in vodenje javnih zdravstvenih zavodov, pa ureditev absentizma, naslovitev koncesionarstva, problematika koncesij, ureditev področja kadrov v zdravstvu ter celovita prenova financiranja zdravstvenega sistema, torej, da to podpiše in se zaveže, da bo tej časovnici tudi sledila in na koncu seveda po tem podpisu tudi pompozno na novinarskih konferencah ljudem, državljanom Republike Slovenije razlaga, kako bo pa sedaj ta koalicija Svobode, Socialnih demokratov in Levice uskladi, da je so uskladili in da se s to zavezo in sodelovali in da bodo podpirali vse korake pri izvedbi zdravstvene reforme, žal - ali pa pričakovano - po letu dni seveda od te reforme oz. te zaveze je ostale, so ostale le črka na papirju. Jaz bom šla čez vse koalicijsko, čez celotno koalicijsko zavezo, tako kot ste jo podpisali, in na koncu seveda predstavila tudi sklepe. V razpravi pa pričakujem, da bo razprava tekla v smeri, zakaj določene stvari niso bile izpeljane. Verjamem, da bo to težko ali pa mogoče za ministrico, novo ministrico malo lažje, za koalicijske poslance malo težje, ker so podpisniki te zaveze, da razložijo, zakaj v bistvu, kje so tiste ovire, da se ta zaveza ne izpolnjuje oz. da se ni izpolnila v letu dni po časovnici, ki ste si jo sami zadali.

Zdaj, prva stvar oz. v letu dni nazaj smo poslušali, da so bile različne prioritete, kaj je vse prvi korak pri zdravstveni reformi. Med drugim je bil prvi korak k zdravstveni reformi digitalizacija zdravstvenega sistema. To je bilo seveda najprej rečeno, to je prvi korak, ki smo ga naredili, vložili smo zakon, ki bo rešil celotno zadevo, rešil bo čakalne dobe, rešil bo kadre v zdravstvu. Rečeno je bilo, da se ta sistem digitalizacije v zdravstvu implementira oziroma začne delovati od 1. 1. 2024, to pomeni, malo več kot mesec dni nazaj. Je pa oktobra leta 2023 državni sekretar na Ministrstvu za zdravje Marjan Pintar sporočil, da zakon se umika iz procedure, ker ga je glede na število pripomb z amandmaji nemogoče popraviti. Potem je nova ministrica dejala, da bo ta zakon čim prej v proceduri, obljubljali so tudi koalicijski poslanci. No, do danes še tega zakona ni, pa še vedno pač poslušamo, kako je z digitalizacijo v zdravstvu, tisto, ki bo seveda rešila vse.

Naslednja zadeva je bila obljuba tudi predsednika Vlade in koalicijskih poslancev, da je reforma plačnega sistema javnih uslužbencev tista, ki bo rešila kadre v zdravstvu, in rečeno je bilo, da do 1. aprila leta 2023 se bo oblikoval ločen plačni steber za področje zdravstva in socialnega zdravstva, da bo zakonodaja pripravljena do 30. junija in da bo s 1. januarjem letošnjega leta začela zadeva funkcionirati v smislu torej ločenega stebra, plačnega stebra za zdravstvo. Od tega ni nič, ne ločenega plačnega sistema, stebra za področje zdravstvene reforme, plačnega sistema javnih uslužbencev. Še več, ministrica nima niti mandata oziroma pooblastil, da se pogaja z zdravstvenimi sindikati oziroma s celotnim zdravstvenim sistemom oziroma zaposlenimi v zdravstvu, ker se namesto nje pogajajo uradniki drugega ministrstva.

Potem je prišla naslednja vest ali novička, da pa zdaj tam nekje, mislim, da je bilo to aprila ali malo prej, je pa prvi korak in najpomembnejši korak strukturna prenova Zdravstvene zavarovalnice Slovenije. Zdaj, če bi po teh korakih šteli, bi zdaj že naredili 134 korakov in v bistvu je bivši minister strukturno prenovo ZZZS zastavil nekako kar v dobri smeri. Tudi v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke oziroma celotni Slovenski demokratski stranki smo rekli, da bomo podprli rešitve, ki so bile nekako nakazane s prvotnim zakonom. Imeli smo tudi pogovore v poslanski skupini z ministrom - mislim, da je to bilo edinkrat - in nekako dali podporo temu. Vendar, glej ga, zlomka, ta zakon se naenkrat spremeni. Spremembe v ZZZS so minimalne. Ni spremembe, ne skupščine, ničesar in tudi časovnica oziroma tistih ne vem koliko, da ne bom govorila o milijonih, naenkrat več niso bili pomembni za Vlado, torej tudi ZZZS ne, da ni spremenjena oziroma njeno delovanje, strukturne prenove te zavarovalnice ni. Še več, ta zavarovalnica postaja oziroma je postala popolnoma... ima popoln monopol, državna zavarovalnica, ki se ne pogaja v imenu bolnikov, se pogaja v imenu nekaterih lobijev, se pogaja v imenu dobaviteljev, izvajalcev in tako naprej, ne pa v imenu bolnikov. Konec koncev pa so dobili tudi dodatna sredstva iz naziva preoblikovanja dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja, tako da tudi to je po časovnici padlo, časovnici v zavezi, ki so jo podpisali vsi koalicijski poslanci.

No, tukaj je potem v časovnici tudi reševanje problematike družinske medicine in urgentne medicine. Bilo je rečeno, da bo nova definicija timov, da se bo naredila nova definicija timov družinske medicine, da se bo administrativno razbremenilo zdravnike na osnovni, torej na primarni ravni, regionalno postavitev mreže na temelju območnih enot ZZZS, poenotenje delovanja urgentnih centrov in s tem seveda izboljšanje kakovosti in varnosti obravnave pacientov. Ta priprava zakonodaje naj bi bila narejena do konca junija 2023 in implementacija prav tako s 1. januarjem 2024. Zdaj, kaj se dogaja, problem na področju družinske medicine po moje pozna zdaj že širša javnost. Je pa zanimivo - in tu bi tudi potem prosila od ministrice odgovor -, glede na to, da je bivši minister januarja leta 2023 dal narediti pregled stanja na področju zdravstva v Sloveniji in da je na podlagi tega tudi nastala zaveza koalicijskih poslancev, časovnica, ki jo pravkar berem, me zanima, po kateri metodologiji Ministrstvo za zdravje misli reševati problematiko družinske medicine. Namreč, v tej analizi je več različnih podatkov, koliko timov družinske medicine se potrebuje. Eno je, kaj pravi Zdravniška zbornica, drugo, kar pravi monopolna državna zavarovalnica in tretje, kar govori statistika na evropski ravni. Namreč, če si pogledate, pa verjamem, da ste si poslanci, ki ste koalicijsko zavezo podpisali, lahko vidite, da so številke zelo različne in močno različne. Po Zdravniški zbornici naj bi manjkalo oziroma naj bi bilo potrebno 450 ambulant družinske medicine. Po ZZZS-ju ocenjujejo, da jih manjka manj, 290. Po, po, bom rekla, pokritosti prebivalcev z družinskimi zdravniki na ravni Evropske unije pa manjka, manjka 770 dodatnih družinskih zdravnikov.

Zdaj, če te številke pogledate, to so veliki odkloni. ZZZS pravi 290, Zdravniška zbornica 450, evropske številke 770. Torej, mene zanima, glede na to, da bo ministrica verjetno rekla, da so sprejeli tudi smernice za oblikovanje splošnega dogovora za leto 2024, ki mislim, da ni bil podpisan ne glede na zakon in da je ministrica na zaslišanju govorila o tem, kako splošni dogovor bo podpisan, ker so bile smernice narejene do začetka septembra 2023 in v njem tudi zapisano, kako naj bi se določeni timi družinske medicine reševali in pa seveda reševali še druge problematike kot je administrativna razbremenitev družinske medicine, me zanima tudi v tem delu, torej po kateri metodologiji in pa seveda hkrati glede družinske medicine, zakaj ni bilo narejeno tisto, kar je bilo rečeno, torej da se s 1. 1. 2024 zadeva reši tako, da seveda bo več kadra v družinski medicini, da bo večje zadovoljstvo pacientov in pa seveda kakovostna in hitra obravnava.

Zdaj, naslednja stvar je prenova in nadzor vodenja javnih zdravstvenih zavodov, kajne. Bivši minister je takoj na začetku omenjal vse svete zavodov, spreminjali so se statuti, sveti zavodov v javnih zdravstvenih zavodih, mislim, da kar na, kar zaporedoma, na nekaj sejah Vlade strašne spremembe, pa vendar, mislim, da je bil tudi zakon, v zakonu spremenjeno glede svetov zavodov, vendar slovenske bolnišnice zato nič kaj bolje ne delujejo, vsaj videti ni v sistemu, da bi prišlo do kakršnih koli sprememb.

Zdaj, priprava zakonodaje, ki bi rešila oziroma, ki bi spremenila 30 let star Zakon o zavodih, naj bi bila 30. junija 2023 in seveda implementacija, tako kot skoraj pri vseh zavezah s 1. januarjem 2024 pa tega žal ni in tudi piše, da bi se naj opolnomočilo Urad za upravljanje kakovosti investicij v zdravstvu, glejte, pri svetih zavoda imate afere, ko predsednik strateškega sveta pri predsedniku Vlade zahteva, v bistvu oziroma govori o določenih oziroma o Onkološkem inštitutu, kako je, kako stvari ne funkcionirajo, potem imate koalicijsko stranko, ki pozove predsednika Vlade, da razreši vse člane svetov zavodov, torej, vsaj v tem primeru zadeva očitno ne funkcionira, verjetno pa tudi ne kje drugje. Potem imate Urad za upravljanje in kakovost investicij v zdravstvu, kjer menjajo direktorje, kjer menjajo zaposlene, da ne bom rekla na mesečni ravni, verjetno pretiravam, ampak na tri mesece pa definitivno, da so odpuščanja iz takšnih in drugačnih razlogov, da ta urad ne vodi investicij v zdravstvu tako kot bi moral, da je konec koncev bivši direktor urada nadzoroval sam sebe kot član sveta zavoda, da ne govorim o različnih dogodkih znotraj tega urada in nezadovoljstvu zaposlenih na tem uradu. Torej, še ena, ena, en korak v prenovi zdravstvenega sistema, ki ga je obljubljala ta trenutna koalicija ni bil izvršen in se tudi ni implementiral s 1. januarjem letošnjega leta.

Zdaj, veliko je bilo govora tudi na hearingu nove ministrice pa seveda tudi že prej pri ministru Bešič Loredanu, ureditvi področja absentizma. Bilo je rečeno, da je delovna skupina na Ministrstvu za zdravje, ki spreminja zakonodajo oziroma bo predlagala spremembe zakonodaje, da se bodo obveznosti porazdelile med zdravstveno zavarovalnico in ZPIZ-om. Tudi to naj bi bilo narejeno januarja 2024.

Zdaj, te spremembe nismo dočakali, pa smo seveda daljše čakalne dobe, da tudi ljudje, ki ne pridejo do izvidov, različnih raziskav, od rentgena in tako naprej, čakajo na izvide, da bodo lahko pregledani pri specialistu in so za to v bolniških in se podaljšuje njihova bolniška, hkrati pa ste takoj, ko ste nastopili Vlado, draga koalicija, ukinili tisto, kar je bila naša vlada takrat dala, da je 3 dni bolniške odsotnosti brez obiska zdravnika.

Potem imamo še naslovitev koncesionarstva in problematike koncesij. Tukaj je bilo kar nekaj, bom rekla poskusov znotraj obeh interventnih zakonov kako vendarle koncesionarje omejiti, kako koncesionarje in tiste, ki delajo v zasebni praksi oziroma nekateri govorite tudi seveda, da so koncesije tiste, ki so zasebne prakse in delajo škodo državnemu zdravstvu. Kako vse te nekako spraviti na slab glas in jih označiti kot tiste najgrše in tiste, ki delajo škodo državnemu zdravstvu. To vam je uspelo, ni vam pa uspelo do decembra, konec decembra leta 2023 pripraviti zakonodajo na tem področju. Kadri v zdravstvu, glejte, velikokrat koalicija govori, 30 let so se stvari kopičile in mi nimamo čarobne palčke, baje je palčka v družbenem konsenzu za rešitev zdravstva, pa vendarle, vi ste si časovnico zadali, da boste v tem času, torej do konca decembra 2023 pripravili zakonodajo s katero se bo določilo standarde in normative dela za vse ključne poklicne skupine v zdravstvu, kjer ob objektivnem pomanjkanju zdravnikov in drugega zdravstvenega kadra ne bomo prepovedali ali omejevali dela. Danes vam zdravniki sami v bistvu dajejo odpovedi soglasij za delo pri drugem delodajalcu in ko ste takšne, ko ste delali tudi izjave, da o dvoživkah in tkao naprej se niste zavedali, da s tem pomeni, da da nek zdravnik dela v dveh javnih zdravstvenih zavodih in zdaj imate to škodo, ki jo imate. In pa seveda, da boste z močnim nadzorom, torej z digitalizacijo in spremembe statusa ZZZS natančno ovrednotili obremenitev zdravnikov in določi maksimalno mesečno urno obremenitev. Zdaj vam zdravniki vlečejo ven ustavne odločbe, ampak a veste, vi ste rekli, da boste to naredili, vi ste rekli, da boste to do konca decembra 2023 izvedli. Zdi se, da tudi sedanja ministrica se teh standardov in normativ ne želi dotakniti in da tudi preko digitalizacije oziroma ZZZS ne želi spremembe, vsaj tako zdaj zaenkrat izgleda. Potem pa celovita prenova financiranja zdravstvenega sistema. Seveda je tukaj potrebna koordinacija s finančnim ministrstvom, z drugimi ministrstvi in tako naprej, ampak preko tega seveda ste želeli oziroma ste želeli zagotoviti stabilno in vzdržno financiranje zdravstva, iskali bi naj nove vire sredstev za zdravstvo, določili univerzalne zdravstvene storitve iz naslova obveznega zdravstvenega zavarovanja. Zdaj, če se spomnim je ministrica na hearingu takrat dejala, da bo se ob preoblikovanju oziroma da bi želela, da se o preoblikovanju dodatnega zdravstvenega prostovoljnega dodatnega zavarovanja v obvezno spremeni tudi košarica oziroma da se prevetri košarica pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja in jaz mislim, da zdaj pa že bo nekje pol leta od tega, pa te spremembe ni. Ljudje plačujejo 35 evrov na položnico. Razburjenja so velika, sprememba košarice ni, pa tudi dostopnost ni nič kaj boljša oziroma definitivno ni boljša. Ta zakonodaja naj bi bila pripravljena do decembra leta 2023. Zdaj, kar ste pa naredili, ste pa seveda takoj ukinili Urad za referenčne cene, ukinili ste spremembo Zakona o javnem naročanju za referenčne cene, ki bi po nekem, po statistikah in po predvidenih zadevah tudi v tujini, ki delujejo, omogočili, da se v zdravstvu vse cene zdravstvenega materiala znižajo. Tega torej so se takoj ukinili, čeprav je tudi mislim, da v enem koalicijski partner ima v svojem programu zapisano uvedba referenčnih cen, no, da vam bomo pomagali, mi smo danes ponovno vložili Zakon o referenčnih cenah in jaz upam da boste vsaj v vsaj toliko kooperativni, da boste ta zakon prebrali in povedali v bistvu oziroma vsaj tisti koalicijski poslanci, ki imate to v koalicijski zavezi to zadevo tudi podprli.

Zdaj, po vsem tem uvodnem delu, ko sem v bistvu prebrala vašo koalicijsko zavezo, postavila nekaj vprašanj vmes, je seveda pametno, da ljudem danes jasno in glasno poveste: zakaj ste to koalicijsko zavezo podpisali in zakaj je ne izpolnjujete? Kje so tiste ovire po vašem mnenju in zakaj tega niste naredili? Jaz mislim, da si državljani jasno in mislim, da si zaslužijo, da se jim jasno pove, tako kot je naš sklep, da se torej pove, ali časovnica zdravstvene reforme, sprejeta januarja 2023, še vedno velja in lahko na podlagi zavez v časovnici še vedno ocenjujemo njeno delo in uspešnost? Drugi sklep, ki je, da: Odbor za zdravstvo poziva Ministrstvo za zdravje, da čim prej posodobi datume na časovnici zdravstvene reforme, zato da bomo državljani, zaposleni v zdravstvu, in poslanci Državnega zbora še naprej lahko izvajali nadzor nad delom in uspešnostjo Vlade Republike Slovenije. Zdaj, nekaterim koalicijskim poslancem se zdi to zelo smešno. Jaz verjamem, da se ljudem ne zdi to smešno. Ker, če ti nekomu nekaj obljubiš in celo podpišeš zavezo, aneks h koalicijski pogodbi in potem se delaš kot, da tega ni bilo in po enem letu se na Odboru za zdravstvo hecaš in smejiš, jaz mislim, da si to državljani Republike Slovenije ne zaslužijo. Zaslužijo si jasen odgovor: kaj se je zgodilo s časovnico, zakaj te obljube in zaveze niso bile izpolnjene? Še enkrat lahko rečemo, da se zadeve 30 let kopičijo, definitivno se, ampak še enkrat, vi ste podpisali zavezo, na vas je. Torej, če ste obljubili nekaj, zakaj tega niste izvršili, kako vam naj ljudje verjamejo, ko boste naslednjo zavezo podpisali? To sta dva sklepa, ki jaz mislim, da nista nič hudega, lahko pa seveda marsikoga bolijo in bo težko glasovati za takšen sklep. oliko v uvodu pa, potem v razpravi še kaj več. Hvala.