Predsedujoči, hvala za besedo. Spoštovani.
Predlogu, Odbor za pravosodje je na 17. nujni seji dne 20. 2. 2024 obravnaval Predlog priporočila Vladi Republike Slovenije v zvezi s stanjem na področju boja proti korupciji v Republiki Sloveniji, ki ga je v Državnem zboru v obravnavo predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec.
Predstavnik predlagatelja je v dopolnilni obrazložitvi predloga priporočila izpostavil izjavo predsednika Vlade generalni direktorici Unesca, kar po mnenju predlagateljev pomeni, da je predsednik Vlade najbolj odgovoren za korupcijo. V nadaljevanju je izpostavil in obširno obrazložil nekaj - po mnenju predlagateljev - praktičnih primerov koruptivnih in klientelističnih ravnanj. Zaključil je, da je predlagatelj vztrajno na predlaganih priporočilih in predlagal, da se sprejmijo, sprejmejo. Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je v predstavitvi pisnega pravnega mnenja izpostavila, da je predlagatelj predlog priporočila razdelil na več vsebinskih točk, pri čemer se s 1. točko predlaga mnenje Državnega zbora Republike Slovenije o tem, kako bi Vlada morala delovati, z drugo do 5. točko pa poziv k Vladi k določenemu ravnanju. V skladu s 111. členom Poslovnika Državnega zbora, Državni zbor predlaga ukrepe za delo državnih organov, organizacij in posameznikov, ki opravljajo javne službe ali izvršujejo javna pooblastila. Pri tem je treba v skladu z načelom pravne države, 2. člen Ustave in načelom delitve oblasti, drugi odstavek 3. člena Ustave, upoštevati da lahko Državni zbor drugim organom predlaga le tiste ukrepe, ki sodijo v pristojnost posameznih organov in pri tem spoštovati njihovo ustavno ali zakonsko določeno samostojnost in neodvisnost pri izvrševanju teh pristojnosti. V pravno naravo priporočila kot akt Državnega zbora, je torej vgrajena omejitev, da ukrepov, ki niso v pristojnosti naslovnika ne more predlagati. Glede na ustavno in zakonsko ureditev delovanja Vlade se podobno vprašanje kot pri 1. točki predloga priporočila zastavlja tudi v zvezi z 2. točko predloga priporočila. Ta vsebuje poziv Vladi, da razmisli ali je še primerna za opravljanje funkcije skladno s prisego iz 113 v zvezi s 104. členom Ustave. Ne glede na sklicevanje na koruptivno in klientelistično ravnanje pri konkretiziranem nakupu nepremičnine, je poziv k takemu razmisleku nejasen, saj v zvezi z delovanjem Vlade kot državnega organa, ki je nosilec izvršilne veje oblasti v državi, poseben institut samo ocenjevanja organa v veljavnem pravnem redu ni poznan in posledično ni pravno urejen, zato takega poziva ni mogoče razumeti kot ukrep za delo Vlade, s tem pa po mnenju Zakonodajno-pravne službe tudi 2. točka predloga priporočila ne ustreza namenu priporočila kot akta Državnega zbora. Priporočilo kot akt Državnega zbora je politične narave in ni pravno zavezujoče, zato tudi ni mogoče doseči njegove izvršitve. Prav tako ni pravni akt, ki bi državnemu organu na katerega se nanaša, nalaga obveznost, da ravna na določen način. Vsebina predloga priporočila, ki se nanaša na že sprejeto priporočilo v zvezi z bojem proti korupciji v Republiki Sloveniji, po mnenju Zakonodajno-pravne službe predstavlja dejansko dopolnjevanje sprejetega priporočila z naknadno določitvijo rokov za izvedbo posameznih ukrepov, kar pa s sprejetjem tega predloga priporočila ni mogoče doseči.
Predstavnica Ministrstva za pravosodje je predstavila pisno mnenje Vlade in poudarila, da podpirajo mnenje Zakonodajno-pravne službe k predlogu priporočila. Uvodoma je poudarila, da bi z obravnavo predlaganih točk predloga priporočila lahko prišlo do t. i. podvojitve delovanja nadzorne funkcije Državnega zbora, saj je bistveni del tematike iz predloga priporočila namreč že, je namreč bil že obravnavan na seji državnega telesa, nujni seji Komisije za nadzor javnih financ. itn. Vlada v Državnem zboru predlaga, da se točke predloga priporočila ne sprejmejo, saj po svoji vsebini ne ustrezajo pristojnostim Državnega zbora.
Predstavnica Ministrstva za notranje zadeve je poudarila, da Ministrstvo za notranje zadeve namenja posebno skrb raziskovanju in pregonu korupcijskih kaznivih dejanj in v ta namen pripravlja tudi novo resolucijo o preprečevanju kriminalitete, v okviru katere je tudi poglavje o gospodarski kriminaliteti in korupciji. V razpravi je predstavnik predlagatelja podal nekaj dodatnih pojasnil in k tem že izpostavljenim primerom in pozval poslance, da podprejo tako obravnavani predlog priporočila kot tudi njihov zakonski predlog za preprečitev omejitev korupcije v zdravstvu. Koalicijski poslanci so glede na podana opozorila Zakonodajno-pravne službe k predlogu priporočila nasprotovali. Opozorili so na pomen ničelne tolerance do korupcije in pri tem izpostavili tudi več odmevnih primerov, v katere so bili vpleteni pripadniki oz. somišljeniki politične stranke predlagatelja. Odbor je nato v skladu s 171. členom ob smiselni uporabi 128. člena Poslovnika Državnega zbora, glasoval o vseh točkah predloga priporočila, skupaj jih je s 5 glasovi za ter 9 proti, ni sprejel. Ker točke predloga priporočila niso bile sprejete, je na podlagi razlage Komisije za Poslovnik v zvezi z 61. členom Poslovnika Državnega zbora z dne 9. 12., obravnavana predloga priporočila Vladi Slovenije v zvezi s tem stanjem na področju boja korupcije na matičnem delovnem telesu končana. Hvala lepa.