Govor

Spoštovani predsedujoči, pozdravljeni kolegice in kolegi ter ostali prisotni!

Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor je kot matično delovno telo obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu okolja, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila skupina 5000 volivk in volivcev. Predstavnica predlagatelja je v uvodni obrazložitvi poudarila, da je poglavitni cilj predloga zakona na sistemski ravni izenačiti sežig odpadkov in sosežig odpadkov v industrijskih pečeh. Izenačitev standardov na sistemski ravni je po mnenju predlagatelja nujno potrebna, ker odpravlja diskriminatorno in za državljane, ki živijo ob takih obratih, zelo krivično ureditev ter jih obravnava kot tretjerazredne državljane.

Trenutna ureditev omogoča so sežigalnicam bistveno večje obremenjevanje okolja, kot je to dovoljeno uradnim specializiranim sežigalnicam odpadkov. Pomembna razlika med obema pa obstaja tudi pri načinu izvajanja meritev. Za sežigalnice so namreč predpisane polurne mejne vrednosti izpustov emisij, kar pomeni, da morajo sežigalnice odpadkov vsake pol ure zagotavljati predpisane emisije mejne vrednosti. Za sosežigalnice pa so predpisane samo dnevne povprečne mejne vrednosti, torej 24 urna povprečja, kar pomeni, da sosežigalnice tekom dneva lahko izpuščajo tudi bistveno večje količine oziroma emisije škodljivih snovi.

Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je iz njihovega pisnega mnenja zlasti izpostavila opozorilo, da izenačevanje obravnavanja obeh vrst naprav kot metodo urejanja regulatornih instrumentov politike varstva okolja ni ustrezno, če je izenačitev standardov teh dveh vrst naprav edino vodilo, ne da bi izenačitev temeljila na enovitem strokovnem načinu določanja ukrepov, ki jih mora izpolnjevati povzročitelj obremenitve, upoštevaje pri tem načelo preventivnosti, kar bi zagotavljalo enakopravno obravnavo v razmerju do drugih povzročiteljev obremenitve. To pomeni, da bi bilo treba razmisliti o dodatnem kriteriju, ki bi predstavljal razlog za strožjo ureditev mejnih vrednosti emisij in ne zgolj o tem, da se mejne vrednosti, ki so določene za neko vrsto naprave, izenačijo z vrednostmi za drugo vrsto naprave.

Predstavnik Vlade je poudaril, da Vlada podpira zahtevo po zagotovitvi zdravega življenjskega okolja in da ga je treba zagotavljati vsem prebivalkam in prebivalcem, pri čemer poudarja, da je treba k reševanju okolijske problematike na območju celotne države pristopati sistematično, z jasnimi končnimi cilji, metodologijami in postopki in torej ni naklonjena urejanju okolijske problematike z določbami, ki bi urejale posamične primere. Ob tem pa Vlada ne podpira določbe, ki predvideva uvedbo nove okolijske dajatve za naprave za sosežig odpadkov, saj predstavlja odklon od sistema okolijskih dajatev zastavljene v Zakonu o varstvu okolja.

Podporo predlogu zakona so izrazili predstavnik Državnega sveta, predstavniki večjega števila ekoloških društev in civilnih iniciativ ter predstavnika Skupnosti občin Slovenije in Občine Kanal ob Soči. Po njihovem mnenju bo sprejem predloga zakona prispeval k boljšemu nadzoru, ki predvideva objavljanje meritev izpustov v realnem času.

Predstavnik Salonita Anhovo pa je izpostavil, da načeloma ne nasprotuje strožjim pogojem za obratovanje, izrazil pa je prepričanje, da so predlagane spremembe v nasprotju z ustavo in evropsko zakonodajo. Podobno stališče je izpostavila tudi predstavnica Gospodarske zbornice Slovenije.

V razpravi je bila s strani vseh poslanskih skupin izražena podpora predlogu zakona in med drugim podana ocena, da bo ta prispeval k hitrejšemu uresničevanju pravice do zdravega življenjskega okolja za prebivalce celotne Slovenije.

S predlaganim zakonom se zagotavlja enaka raven zaščite okolja in zdravja ljudi v okolici, naprav za sežig in naprav za sosežig. S tem bodo končno ukinjeni dvojni standardi in kar je najpomembnejše, zmanjšalo se bo onesnaževanje okolja ter zaščitilo zdravje prebivalk in prebivalcev v območju naprav za sosežig. Po mnenju razpravljavcev ne obstaja noben dvom, ali je sprejetje zakona na mestu ali ne, saj obstajajo dokazi zdravniške in okolijske stroke o tem, kako so nižji okolijski standardi za naprave za sosežig v primerjavi s sežigalnicami škodljivi za zdravje ljudi. Pozitivno so ocenili tudi vsebino predlaganih amandmajev za amandmaje odbora, zlasti z vidika odprave nekaterih neskladij posameznih določb z Ustavo, na katere je v mnenju opozorila ZPS ter jim napovedali podporo.

Po razpravi je odbor sprejel svoje amandmaje k večini členov predloga zakona in nato glasoval še o vseh členih predloga zakona skupaj ter jih sprejel. Hvala.