Govor

Uršula Cetinski

Najlepša hvala, spoštovana predsednica.

Spoštovani poslanke in poslanci!

Bom čisto kratka. Kot smo slišali, so problemi RTV Slovenija na žalost številni, ampak se bom dotaknila pa samo ene anomalije, ki je povezana s simfoniki RTV Slovenija, Big Bandom in pa seveda zbori. Torej simfoniki RTV Slovenija, ki so mimogrede imeli včeraj fenomenalen koncert v Gallusovi dvorani, bodo kmalu praznovali 70 let, Big band RTV Slovenija pa je nastal leta 1945. Torej simfoniki RTV Slovenija so skupaj s Slovensko filharmonijo dva vrhunska glasbena sestava, ki izvajata resno glasbo in pa sodobno resno glasbo, in to ne samo v Sloveniji ampak tudi po vsem svetu. Oba ta orkestra, torej s simfoniki in filharmoniki in filharmoniki opravljata različno poslanstvo, s katerim ne bom šla zdaj v podrobnosti, ampak Slovenija potrebuje oba. Torej, simfoniki, kot sem rekla, nastopajo deloma v Gallusovi dvorani v Cankarjevem domu, kjer imajo izjemno uspešen abonma, ki se imenuje Kromatika, nastopajo pa seveda tudi drugod. In kljub temu, da je ena od značilnosti kulture po vsem svetu v tem postcovidnem, postcovidnem obdobju, pa tudi v Sloveniji, ta, da so koncerti resne glasbe obiskani manj kot pred covidom, je pri simfonikih ravno obratno. Simfoniki igrajo pred napolnjeno dvorano, ki je pa velikokrat tudi popolnoma razprodana in njihova posebnost je tudi ta in nas zelo prijetno preseneča, da se lahko pohvalijo s številnimi obiskovalkami in obiskovalci, ki so zelo mladi. To pa je tudi posebnost, saj po svetu to ne velja, da bi bili prav mladi takšni občudovalci prav resne glasbe. Zakaj je to tako pri Kromatiki in nasploh pri simfonikih, zborih in Big bandu? To je pa zato, ker imajo res nadpovprečno dobro programsko vodstvo orkestra, ki v program vključuje pomembne svetovne dirigente, pa tudi druge soliste. Torej, ustvarjalnost simfonikov Big banda in tako naprej sega do številnega občinstva, pomembno je pa tudi to, da se oni odločajo, da cene vstopnic za njihove koncerte ohranjajo takšne, da so res dostopne za veliko število ljudi, ki živijo v Sloveniji in ne samo za nekakšno bogato elito. Sploh pa njihov program pomembno odmeva tudi prek programa radia Ars, ki predvaja posnetke njihovih koncertov. Torej, snemalna dejavnost, arhivska snemanja tradicionalnega simfoničnega repertoarja in slovenske sodobne resne glasbe. To so tiste dejavnosti, ki so dejansko neprecenljive in pa tudi v slovenskem prostoru nenadomestljive. Seveda Simfoniki RTV Slovenija in Big Band nastopajo tudi drugod po svetu, pred kratkim so imeli zelo uspešne nastope na Poljskem, zastopali so pa tudi Slovenijo v okviru programa knjižnega sejma v Frankfurtu. Zdaj, kaj je pa bistvo tega, kar govorim? Če na Simfonike RTV Slovenija, Big Band in pa zbore pogledamo z najrazličnejših zornih kotov, nam je jasno, da gre pri njihovi dejavnosti za javno službo, ne pa za tržno dejavnost, in prav nobene logike ni, da bi Simfoniki bili vključeni v tržno dejavnost javnega zavoda, medtem ko Slovenska filharmonija, orkester SNG Maribor in orkester SNG Opere in Baleta Ljubljana sodijo v javno službo. To je anomalija in tu se Simfonikom, Big bandu, zborom v resnici godi krivica. Zato nacionalni svet za kulturo podpira, da se delovanje Simfonikov RTV Slovenija, Big Banda in zborov uvrsti v javni, torej v javno službo RTV Slovenija, s tem pa se tudi sistemsko trajno uredi njihovo sofinanciranje, deloma z javnimi sredstvi. Da o Simfonikih in Big bandu sploh razpravljamo kot o nečem, s čimer bi lahko privarčevali, če bi to ukinili in pa seveda tudi zbore je po mnenju nacionalnega sveta za kulturo naravnost sramotno. Takšna javna razprava se nam zdi ponižujoča tudi za zaposlene v obeh glasbenih sestavih in v izborih, ki v resnici predstavljajo vrhunsko kakovost v okviru dejavnosti javnega zavoda RTV Slovenija.

Hvala lepa.