Govor

Igor Kadunc

Najlepša hvala za povabilo.

Z veseljem sem se odzval, sem pripravil tudi kar nekaj materialov, sem jih hotel naprej dati, potem sem pa videl, da bo na seji še kar veliko ljudi, pa sem rekel, ne bi obremenjeval, bom pa to tudi sporočil. Jaz mislim, da je zelo prav, da se pogovarjamo o problemih RTV tudi v tej hiši, mislim pa, da na tak način, da ta način ni ravno najboljši.

To, da bo RTV potreboval dodatni denar, smo vedeli in pisali že mnogi. Spomladi sem predvidel, da bo ocena, izguba 7 pa pol do 8 milijonov, je večja zaradi tega, ker nisem imel podatkov, koliko zelo so se plače povečale zaradi tistih nesrečnih ocenjevanj zaposlenih v javnem sektorju, verjetno to vsi poznate. Vsi zaposleni v javnem sektorju oziroma 90 % je konec leta ocenjenih z odličnim, kar pomeni, da napredujejo po parih letih in to na RTV predstavlja v letošnjem letu, imate notri podatek, da je polovica ljudi napredovalo, od tega 640 za dva razreda, to je za 8 %. To so razlogi, zakaj se je izguba letos v bistvu toliko zelo povečala. Indeks plač, stroškov dela je 13 %. Se pravi, nič nepričakovanega se ni zgodilo, nič takega, kar se ni dalo predvideti, zakaj pa se ni pristopilo k reševanju prej, to pa verjetno vi kot poslanci in člani strank bolj veste kot jaz. Na žalost se je to zgodilo.

Tu bi tudi par stvari povedal, ki se navajajo, pa ne držijo. Ni problem RTV-ja v tem, da se RTV prispevek ni usklajeval. Mi smo do leta 2017 izvedli racionalizacijo RTV-ja, da je posloval praktično pozitivno, s 400 tisoč evrov je bilo izgube ob RTV prispevku določen leta 2012. Seveda smo mi takrat prišli do racionalizacije, ki se potem ne dopuščajo več nekih dodatnih enostavnih rezov in poleg tega, se je seveda tudi politika zavedala, da se z RTV ni treba ukvarjati. Na eni strani zato, ker smo ga racionalizirali, iz 2 tisoč 550 zaposlenih in sodelavci smo prišli na 2 tisoč 200, ob tem pa prišli z ogledom na minus 4, kar je daleč najboljši rezultat. To pomeni, da nismo krčili programov in podobnega.

Seveda je problem nastal leta 2019. Nekaj vidim, vas je v tej sobi, ki veste, da takrat sem sprožil postopek, da se bi RTV prispevek povečal za en evro, ker takrat pa je bila podpisana pogodba za reševanje stavkovnih sporazumov, ki je prinesla 5 milijonov dodatnih stroškov RTV-ja zato, ker se je sproščal ZUJF, nagrajevanje, obvezno nagrajevanje, vplačevanje prispevkov za zavarovanje ipd. Leta 2019 je nastal problem. Naslovili smo ga na politiko, politika se je odzvala delno pozitivno, na Ministrstvu za kulturo so prepoznali problem, so se začeli o tem pogovarjati, na nivoju vlade, pa tega problema niso prepoznali. Smo se pa seveda takrat dogovorili, da pri začnemo pripravljati in smo v bistvu pripravili vse osnove za to spremembo prehoda na skandinavski sistem. Treba je vedeti, da tega imajo trenutno v Evropi samo dve državi, Finska pa Švedska, tako da bi bili pol mi kar hitro ta tretji in tu jaz upam, da se bo naprej nadaljevalo tam, kjer se je končalo. Zakaj potem nismo uspeli? Veste, da je vlada odstopila in bilo je seveda rečeno, za leto 2020 porabite delnice, potem bo pa že sprememba zakona. To se pravi, politika se je ukvarjala, vendar se ni nič kaj bistvenega zgodilo oz. zgodilo se je celo to, da je potem naslednji kulturni minister rekel, da na RTV je itak toliko preveč denarja, da ga je treba dati 3 milijone STA-ju, 2 milijona drugim organizacijam pa še oddajnike iz zveze je treba izločiti, ker prinesejo okrog 5 milijonov. Zaradi tega potem smo prišli v to situacijo. Veste, da je prejšnji generalni direktor zagovarjal tezo, moramo zmanjšati število toliko ljudi, da bomo lahko racionalno poslovali. Vidite, kaj se je zgodilo. Število se je malo zmanjšalo, vendar problem je pa ostal oz. je še bistveno večji. Samo še podatek, ki mislim, da bi mogel zadoščati, da bi pravzaprav lahko šli vsi domov pa delali. Leta 2010 je bil prihodek oz. stroški RTV-ja, če ga merimo z družbenim bruto produktom 0,36 %. V letu 2017, ko sem rekel, da se je stabiliziralo, je bil 0,28 %. Sedaj v lanskem letu 0,24. Jaz sem pripravil tule mednarodne primerjave, ki kažejo na to, da RTV ni potratna organizacija, da je racionalno organiziran v primerjavi z vsemi drugimi, da dobiva realno manj denarja, če upoštevamo preprosto dejstvo, da majhne države, majhne radiodifuzije ali pa za majhno jezikovno področje imajo relativno višje stroške. Če ti neko oddajo delaš, inšpektorja Vrenka za 620 tisoč plačnikov ali za milijon 200 kot je na Hrvaškem, stane praktično enaka, seveda pa prihodki so pa manjši. Problem je, da se tudi zmanjšuje oglaševanje, tudi to mislim, da je vsem jasno, tudi te podatke imamo, zato ker se preusmerja na splet. Ne da bi televizija bila slabša, ampak gre tja. Seveda bo nekoč bolj kot zdaj še treba nasloviti mlade. Mladi pravzaprav ne bodo gledali televizijo, plačevali jo pa verjetno ne bi, tako da imamo tu ta problem. To se pravi, v tej hiši znate operirati z deležem v družbenem produktu in ta kolač se da deliti. Veste bolje kot jaz, da če je treba povečati za obrambo na 2 %, je treba nekje vzeti. Vidite, kako se borijo proti temu delodajalci. Skratka ni vam lahko.

Bi pa še povedal, / nerazumljivo/ kako naprej. Jaz mislim, da nobenega zakona ni, ki bi RTV-ju nalagal, da v leto 2024 gre z uravnoteženimi, uravnoteženim finančnim rezultatom. Mislim, da je tak pristop v osnovi zgrešen. Ker če denarja ni zadosti za ohranjati nivo, ki je bil dosežen, pa ob nekih dodatnih racionalizacijah, potem je pač potrebno ugotoviti, da se za to potrebuje več denarja, izkazati izgubo, nepokrito izgubo in, če je potrebno, tudi najeti kredit. S temi 15 milijoni dodatnega denarja, ki ga bo RTV dobil, se bo likvidnostna situacija do te mere popravila, da bi verjetno po moji oceni s kreditom 5 do 10 milijonov evrov do konca prihodnjega leta lahko se situacija mirno odpeljala brez dram. Tisto, kar je problem, je pa to, da količina sprememb mora biti omejena, zato nobene revolucije niso dobre na tem področju. Kaj šele omenjanje nekega grškega scenarija, ker veste, da zakon o zavodih pravi, da za vse obveznosti jamči država, to se pravi, se to v bistvu ne more niti zgoditi. Seveda mislim tudi to, da bi ob tem dogovoru mi sodelovali tudi s sindikati, ne da bi zdaj pristajali na neko zniževanje plač, ampak da se morebitne anomalije, ki bi se ugotovila, pa jih verjetno ni tako veliko, odpravijo in pa da se sporazum v tistem delu, kjer pa je zastarel, je iz leta 1994, popravi, to pa so recimo tudi odpravnine in zaščita zaposlenih, mislim, da pa to pa si v takem obsegu ne moremo privoščiti. Zdaj ne vem, kakšni so ti izračuni, meni jih še niso posredovali, čeprav sem zadnje zaprosil. Praktično vsi dobijo, ki bi zapustili RTV ali pa bili odpuščeni, tam okrog 20 plač dodatnih in to seveda je v veliki meri onemogočalo tudi določene racionalizacije in tu pa mislim, da bi lahko zaposleni ob dolgoročni rešitvi, ker nič ne pomaga zdaj znižati plače, če ne veš, da boš tudi čez 5 let normalno funkcioniral.

Najlepša hvala. Za pojasnila sem pa na voljo.