Govor

Marko Mišmaš

Hvala lepa za besedo.

Poročilo je strukturirano po glavnih delovnih področjih agencije, na katerih agencija opravlja svoje regulatorne naloge, in sicer so to elektronske komunikacije skupaj z upravljanjem radiofrekvenčnega spektra, elektronski mediji, poštne storitve in pa železniški promet. Na omenjenih področjih agencija izvaja tudi inšpekcijski oz. strokovni nadzor, rešuje tudi spore med deležniki predvsem na področju elektronskih komunikacij in poštnih storitev. Agencija v imenu države upravlja tudi z omejenimi dobrinami, to sta radiofrekvenčni spekter in pa številski prostor. Njene aktivnosti na teh področjih so predstavljene na začetku letnega poročila, glavne aktivnosti agencije so pregledno predstavljene v tabelah na začetku posameznih poglavij skupaj z oceno realizacije za vsako posamezno nalogo in pa pripadajočim komentarjem. Leto 2022 je skozi statistične podatke predstavljeno na strani 17 letnega poročila. Po posameznih delovnih področjih so pa leto 2022 najbolj zaznamovali, bom rekel, naslednje aktivnosti in bi šel pač skozi.

Če pogledamo področje elektronskih komunikacij. Na področju elektronskih komunikacij je bil v oktobru 2022 po več letih usklajevanj sprejet novi Zakon o elektronskih komunikacijah, t. i. ZEKom-2, ki prenaša v slovenski pravni red evropski zakonik o elektronskih komunikacijah z nekaterimi zelo pomembnimi spremembami predvsem pri podeljevanju radiofrekvenčnega spektra, pravic končnih uporabnikov in pa cybersecurityja. Že v letu 2022 je stekel projekt izdaje obveznih splošnih aktov po tem novem zakonu, torej ZEKom-2, kjer je bila agencija zavezana sprejeti 34 splošnih aktov, pred tem za vsakega opraviti javno posvetovanje, zbrati pripombe in nanje odgovoriti. Zakonski rok je bil 6 mesecev za sprejetje teh 34 aktov in se je iztekel maja 2023. Z izjemo nekaterih zahtevnih s področja cybersecurityja je agencija speljala vse v polletnem roku. Pripravljena je bila strategija za spodbujanje regulatorne predvidljivosti na trgu elektronskih komunikacij za obdobje 2022-2024, pripravljena je bila analiza učinkovitosti regulacije, regulacije trgov visoko zmogljivih priključkov, kar bo podlaga za naslednje regulatorne korake in zaključek regulacije na fiksnih trgih, to sta trg 1 in pa 3B, kjer sta bili že v juniju 2022 izdani dve regulatorni odločbi. Spodbujalo se je skupno gradnjo in souporabo fizične infrastrukture, kjer je agencija še naprej omogočala, da investitorji preko spletne strani AKOS najavijo gradnjo omrežja in pa omogočijo drugim zainteresiranim subjektom, da se vanjo vključijo. Z DESI indeksom je Slovenija v letu 2022 napredovala na 11. mesto znotraj držav članic Evropske unije. Kar se tiče povezljivosti znotraj DESI, področja povezljivosti znotraj DESI indeksa, ki predstavlja področje delovanja agencije, je pa na 10. mestu Slovenija.

Področje RFS, upravljanja z radiofrekvenčnim spektrom, tukaj smo na področju mobilnih komunikacij začeli z aktivnostmi za podelitev spektra v radiofrekvenčnih pasovih 2300-3600 MHz za lokalno uporabo oz. za industrijske vertikale. Trenutno poteka tender aktiven, v letu 2022 smo pa začeli s pripravami in pa podelitev za širokopasovni dostop ELES, dostop v pasu 28 GHz in pa 3800 do 4200 MHz za storitveno nevtralno in lokalno uporabo. Zdaj povpraševanja smo na trgu delali, vendar izraženega interesa za teh zadnjih dva ni bilo.

Na področju FM, to se pravi, analogne radiodifuzije, je bil izveden splošni javni razpis za podelitev več radiofrekvenc, radijskih frekvenc za analogni radio na različnih frekvenc v različnih frekvencah, tudi v različnih področjih. Zaključen je bil v letu 2023, podaljšala se je odločba za Mux-C javnemu zavodu RTV Slovenija kot upravljavcu Mux-C multipleksa. Močno povečane aktivnosti smo pa izvajali na področju izdaje dovoljenj za radijske fiksne zveze, ki se tipično uporabljajo za povezovanje baznih postaj, kjer je bilo izdanih preko 1200 novih ODRF-jev.

S področja elektronskih medijev. Tukaj smo uveljavljali novelo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah, t. i. ZAvMS-b, ki širi pristojnost AKOS-a na področje regulacije storitev platform za izmenjavo videa, vključno z možnostjo reševanja sporov med uporabniki in ponudniki. Izvedli smo tri javne razpise na področju razširjanja digitalne, digitalne, digitalnih radijskih programov, t. i. Dub+, kjer smo zaključili tri razpise in podelili pravice izdajateljev, deset plus osem plus šest, torej, skupaj 24 izdajateljev. Neuspešen javni razpis pa je bil za podeljevanje pravic razširjanja TV programov v digitalni tehniki. Tukaj smo v bistvu na razpisu dobili samo eno ponudbo, kjer pa ponudnik ni imel poravnanih vseh obveznosti in je bila zato ponudba zavrnjena. Skrbeli smo za medijsko pismenost preko v bistvu vzdrževanja, administriranja in pa objavljanja člankov na portalu MEPI. Agencija je bila aktivna na področju zagotavljanja dostopnosti avdiovizualnih medijskih vsebin za invalide, vključno z vzpostavitvijo spletne vstopne točke za invalide in pa aktivnosti za zaščito ranljivih skupin uporabnikov, na primer mladoletnih, preko gledoskopa.

V zvezi z dostopnostjo v avdiovizualnih medijskih storitvah je agencija izdala tudi splošni akt o varstvu ranljivih skupin. Na področju poštnih storitev oziroma poštne regulative smo izvajali regulacijo delovanja Pošte Slovenije preko preverjanja skladnosti njihovih stroškovnih modelov, skupaj z računom BAG. Zagotavljanje univerzalne poštne storitve, tukaj dajemo soglasje k cenam in pa splošnim pogojem ter obravnavanje zahtevka Pošte Slovenije za izplačilo nadomestila za izvajanje te storitve. In pa opravljenih je bilo več analiz glede poštnih storitev z vidika njihovih uporabnikov, analize cen in kakovosti in pa štiri raziskave o potrebah uporabnikov.

S področja železniške regulative in storitev izvajamo spremljanje nediskriminatornega dostopa do javne železniške infrastrukture, izvedba rednih mesečnih analiz realizacije dodeljenih infrastrukturnih zmogljivosti. Spremljanje nediskriminatornega zaračunavanja uporabnine železniške infrastrukture. Redno se je spremljalo, ali upravljavec, torej Slovenske železnice, uporabnino zaračunava skladno z veljavno metodologijo in nediskriminatorno vsem prevoznikom. Preverjanje zadovoljstva potnikov v potniškem in pa uporabnikov v tovornem prometu. Tukaj smo izvedli analizo kakovosti storitev v železniškem potniškem in tovornem prometu in pa sodelovali smo pri pripravi zakonodaje s pristojnim ministrstvom. Tukaj je bila novela ZZELP in pri uredbi o dodeljevanju vlakovnih poti, uporabnini in pa režimu učinkovitosti.

Ostale horizontalne dejavnosti na področju normativnih dejavnosti. Sodelovanje z Ministrstvom za delo, družino in pa sociale pri spremembi Zakona o dostopnosti proizvodov in storitev za invalide, tako imenovani ZDPSI. Sodelovali smo z Ministrstvom za kulturo pri pripravi ZAVMS-B zakona, z MDP, Ministrstvom za digitalno preobrazbo, pri pripravi ZEKOM-2, torej novem Zakonu o elektronskih komunikacijah, in pa začetek aktivnosti glede sprejema ZZELP in priprava podzakonskih predpisov splošnih aktov z različnih področij, medijev, elektronskih komunikacij, in tri priporočila izvajalcev elektronskih komunikacij in storitev na področju upravnih postopkov.

Dve glavni aktivnosti: nadzor nad izpolnjevanjem obveznosti zavezancev na vseh področjih dela regulacije, kar je vse podrobno obrazloženo v posebnem poglavju osem, nadzor in pa reševanje medoperaterskih in uporabniških sporov. V obravnavi imamo, smo imeli, približno 700 uporabniških sporov s področja pošte, elektronskih komunikacij in pa železniškega prometa, kjer se spori obravnavajo kot pritožbe potnikov. Obravnavano je bilo tudi 11 medoperaterskih sporov. Ti so večji in zahtevnejši, večinoma so pa s področja skupne gradnje in pa souporabe na ozaveščanju in skrbi za končne uporabnike. Tukaj, tako kot sem že omenil, skrbimo za digitalno pismenost oz. preko portala za medijsko pismenost, preko vzdrževanja in pa administriranja in pa objavljanje člankov na portalu MIPI. Zagotavljamo delovanje klicnega centra, smo zagotavljali, na brezplačno telefonsko številko kot pomoč pri vlaganju sporov in pa pritožb. Aktivnosti. Priprava brošur in pojasnil za končne uporabnike poštnih, telekomunikacijskih in drugih storitev, vključno z uporabniki invalidi. In pa vzdržujemo portal, primerjamo operaterje, Pika.si, kjer je možno dejansko primerjati ponudbe različnih operaterjev. In pa Geoportal, to je portal s podatki o razpoložljivi infrastrukturi, kjer je v bistvu na več layerjih predstavljena celotna telekomunikacijska infrastruktura, kjer si lahko tudi vsak končni uporabnik pogleda možnosti, ki jih ima, torej, katerega operaterja si lahko izbere.

Na področju mednarodnega sodelovanja smo aktivno sodelovali v medresorski delovni skupini za urejanje problematike motenj torej RF spektra s strani Italije, italijanskih radijskih postaj. Drugače imamo pa na agenciji dejansko zelo obsežno mednarodno sodelovanje z mednarodnimi inštitucijami, kot sta ITU in OECD, ter s strokovnimi telesi s področja regulacije, kot so BEREC, s področja elektronskih komunikacij, IRGRAIL, s področja regulacije železniškega prometa, IRGP s področja regulacije pošte in EPRA s področja regulacije elektronskih medijev.

Kadrovski del poročila agencije. Agencija je kadrovsko precej podhranjena. Potrjenih ima 107 sistematiziranih delovnih mest v letu 2022, konec leta 2022 jih je bilo zaposlenih 92, fluktuacija je bila nižja kot v letu 2021. Prenehalo je delovno razmerje petim delavcem, od tega sta se dva upokojila. Agencija je bila pri pridobivanju novega kadra delno uspešna, s 47 razpisi je pridobila 11 novih sodelavcev za nedoločen čas, sprejela je pa novo kadrovsko strategijo. Pristopila je tudi k aktivnostim za pridobitev certifikata družbeno odgovornega delodajalca, kjer se bo v prihodnje – to, ker se tudi danes že osredotoča - na dve od štirih področij certificiranja, in sicer na usklajevanje poklicnega, družinskega in zasebnega življenja, ter pomen varnosti in zdravja na delovnem mestu.

Finančni izkazi. Iz izkaza po obračunskem toku je razvidno, da je agencija v obdobju od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2022 ustvarila za 6 milijonov 473 tisoč 695 € prihodkov, kar predstavlja 105,4 % planiranih prihodkov. Na odhodkovni strani pa je ustvarila 6 milijonov 10 tisoč 280 € odhodkov, kar predstavlja 86,5 % planiranih odhodkov. Agencija je v tem obdobju ustvarila presežek prihodkov nad odhodki v vrednosti 463 tisoč 415 €. Le-tega bo agencija v skladu s sklepom vlade upoštevala pri tarifah v naslednjih letih.

Toliko z moje strani. Hvala lepa.