Govor

Gal Gračanin

Lepo pozdravljeni. Najlepša hvala za besedo.

Zakonodajno-pravna služba je v okviru svojih poslovniških nalog pripravila mnenje o predlogu zakona z vidika njegove skladnosti z Ustavo, mednarodnimi pogodbami in pravnim sistemom ter z zakonodajno-tehničnega vidika.

Zdaj vsi, ki ste mnenje pogledali ali pa prebrali, veste, da je zelo dolgo, tako da jaz ne bi ga podrobno obnavljal. Glavna stvar, na katero v mnenju opozarjamo, pa je to, da gre pri izvrševanju aktivne volilne pravice za voljno ravnanje osebe, ki naj bi bila sposobna razumeti pomen in naravo ter učinke volitev tako, da lahko sama sprejme volilno odločitev oz. z drugimi besedami, da gre za izvrševanje aktivne volilne pravice, da je za izvrševanje aktivne volilne pravice bistveno, da ima oseba, ki glasuje, sposobnost oblikovanja in izražanja neodvisne volilne volje. Zato mora imeti ta oseba tudi kognitivne sposobnosti, ki so potrebne za svobodno in samostojno volilno odločitev. Ker je torej sposobnost samostojnega oblikovanja volilne volje nujna predpostavka za izvrševanje volilne pravice, v ZPS ocenjujemo, da osebe, ki jim je bila aktivna volilna pravica odvzeta na podlagi veljavne ureditve v ZVDZ, te tudi ob morebitnem sprejetju predloga zakona v praksi ne bodo mogle izvrševati. Glede na navedeno tudi opozarjamo, da je lahko predlagana ureditev sporna tako z vidika enake in svobodne volilne pravice iz 43. člena Ustave kot tudi 2. člena Ustave, skladno s katerim mora zakonodajalec zagotoviti učinkovito uresničevanje pravic, ki jih pravni red podeljuje posameznikom.

V zvezi s predlaganimi amandmaji, ki širijo odpravo omejitev tudi na pasivno volilno pravico, opozarjamo, da to navedene pomisleke še poglablja. Hkrati pa se zastavlja tudi vprašanje, na kakšen način bo zagotovljeno učinkovito izvrševanje pridobljenega mandata teh oseb, ki v skladu z ustaljeno sodno prakso Ustavnega sodišča predstavlja enega od treh elementov pasivne volilne pravice.

Tako da najlepša hvala.