Govor

Nataša Musar Mišeljić

Hvala lepa za besedo in lepo pozdravljeni!

Bom v skladu s tem, kar sem slišala, bila čim krajša.

Računsko sodišče je, kar mu nalaga tudi zakon, izvedlo revizijo računovodskih izkazov in pravilnosti poslovanja ZZZS tudi za leto 2022 in posebej sem vesela in bom izkoristila to priložnost, da povem, da smo držali obljubo, ki smo jo dali julija tukaj lansko leto, to je, da bomo poročili za obe blagajni za leto 2022, izdali še v letu 2023 in to je želja tudi, ta trend, za naprej, ta časovna dinamika. Zavodu smo o računovodskih izkazih izrekli pozitivno mnenje, o pravilnosti poslovanja pa mnenje s pridržkom. Zavod je v letu 2022 ustvaril za 3 milijarde, 3 milijarde 941 milijonov prihodkov, kar je 8 % več kot leto poprej, vendar je hkrati ustvaril tudi za 15 % več odhodkov, to je 4 milijarde in 50 milijonov, kar pomeni, da je v letu 2022 ustvaril presežek odhodkov nad prihodki v vrednosti slabih 110 milijonov evrov.

Naše najpomembnejše ugotovitve s področja pravilnosti poslovanja so seveda tiste, ki se tičejo najpomembnejšega dela poslovanja zavoda, to je izplačil za zagotavljanje pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Približno dve tretjini odhodkov zavoda predstavljajo transferji izvajalcem zdravstvene dejavnosti in na tem področju ugotavljamo, kot že nekaj let, da zavod v končnem poračunu, v pač posameznih primerih, ne upošteva meril iz splošnega dogovora, ki so pač tam določena za obračun storitev, zaradi česar prihaja do tega, da izvajalcem prizna bodisi manj, bodisi več storitev, kot so jih dejansko opravili, posledica tega so seveda tudi plačila, ki so prenizka ali pa previsoka. Poleg tega smo ugotovili, da zavod na terciarni dejavnosti ni ustrezno preverjal ali so vsi tisti projekti, ki jim v skladu s pogodbami namenja sredstva, dejansko zaključeni in je sredstva nakazoval tudi za projekte za katere dokazil o tem, da so zaključeni, ni imel. Na področju izplačil posameznikom in gospodinjstvom, smo ugotavljali, da zavod pri povračilih storitev in zdravil in medicinskih pripomočkov iz tujine izdaja odločbe bistveno kasneje kot ga k temu zavezuje Zakon o upravnem postopku. Tam je določen rok enega meseca, zavod potrebuje dva meseca ali več za to, da izda odločbe. Po drugi strani pa pri povračilih stroškov zdravstvenih storitev in medicinskih pripomočkov v določenih primerih ta ne temeljijo na odločbi, kar bi spet v skladu z Zakonom o upravnem postopku morala biti podlaga za izplačilo, ampak zavod to imenuje obvestila o povračilu stroškov, izplačuje jih pa celo še pred izdajo tudi teh obvestil. V letu 2022 je stroške skupinske obnovitvene rehabilitacije in zdravstvenega letovanja otrok še kril Zavod za zdravstveno zavarovanje. Temu je namenil slabih 5 milijonov evrov, pri čemer še vedno o teh pravicah ni odločil, kar ga zavezuje zakon v upravnem postopku, ampak je odločanje prenesel na organizatorje programov. Pa to še ni vse. Potem, ko smo pogledali posamezne postopke izbire izvajalcev smo ugotovili, da najmanj v enem primeru ni upošteval meril, ki si jih je določil za izbiro izvajalcev, kar je vplivalo na to koga je izbral za izvajanje teh storitev, hkrati ni zahteval oziroma je toleriral, da so mu izvajalci predložili nepopolna poročila in sicer ravno v tem delu, ki je sporen že zaradi postopka, to je poročila kjer so manjkale navedbe o tem koliko pritožb je organizator prejel na izbiro tega komu bo zagotovil pravico do obnovitvene rehabilitacije oziroma vsebine teh pritožb oziroma tega kakšne odgovore je zavod, in so organizatorji na te pritožbe podali, kljub temu, da so bila torej poročila pomanjkljiva, zavod na to ni odreagiral.

Potem je pa tukaj še nekaj nepravilnosti, ki se nanašajo na poslovanje zavoda v ožjem smislu služb zavoda. Pri javnem naročanju smo ugotovili nepravilnosti v vrednosti najmanj slabih 130 tisoč evrov. Ugotovili smo, da je zavod v svojem notranjem aktu omogočil spregled zahtevane strokovne izobrazbe za zasedbo delovnih mest, kadar je šlo za premestitev pri njemu zaposlenih, kar seveda nima nobene podlage v zakonu, in določenem zneskovno manjše nepravilnosti pa smo ugotavljali še na področju določanja osnovnih plač, mase plače za redno delovno uspešnost, ter pri izplačilu odpravnin in solidarnostnih pomoči. Vse tiste nepravilnosti za katere je to bilo mogoče, je zavod do izdaje revizijskega poročila odpravil, zaradi tega nismo zahtevali od njega predložitve odzivnega poročila, smo pa mu podali še nekaj priporočil za izboljšanje poslovanja na nekaterih področjih. Toliko za enkrat. Hvala lepa.