Hvala za besedo, predsedujoča. Mateja Sattler, Društvo Eko Anhovo in dolina Soče, predstavnica predlagatelja. Jaz sem tukaj tudi v imenu prebivalcev občine Kanal ob Soči. Sem namreč tudi občinska svetnica občine Kanal ob Soči.
Predlog novele zakona, ki smo ga s podporo volivk in volivcev vložili v državnozborsko proceduro na sistemski ravni izenačuje sežig odpadkov in sosežig odpadkov v industrijskih pečeh. Izenačitev standardov za sosežigalnice s tistimi, ki veljajo za specializirane sežigalnice odpadkov je nujna in je naša temeljna zahteva od katere ne odstopamo. Izenačitev standardov na sistemski ravni je nujno potrebna, ker odpravlja izredno diskriminatorno nesmiselno in za državljane, ki živimo ob takih obratih zelo krivično ureditev, ki nekatere prebivalce obravnava kot tretjerazredne državljane. Poleg tega trenutna ureditev omogoča sosežigalnicam med katere sodijo tudi cementarne bistveno večje obremenjevanje okolja, kot je to dovoljeno uradnim specializiranim sežigalnicam odpadkov. Poleg tega je pomembna tukaj še ena razlika, in sicer način izvajanja meritev. Za sežigalnice so predpisane polurne mejne vrednosti izpustov emisij, kar pomeni, da morajo sežigalnice odpadkov vsake pol ure zagotavljati predpisane emisijske mejne vrednosti. Za sosežigalnice pa so predpisane samo dnevne povprečne mejne vrednosti, torej 24 urna povprečja, kar pomeni, da sosežigalnice tekom dneva lahko izpuščajo tudi bistveno večje količine, bistveno večje emisije škodljivih snovi. V tem primeru je pomembno le, da jih nato tekom dneva za nekaj časa zmanjšajo na način, da se celodnevno povprečje izravna in s tem zagotovi to tako imenovano in tolikokrat slišano skladnost s predpisi. Poleg tega so za cementarne značilni tudi zelo veliki pretoki odpadnih dimnih plinov, kar pomeni, da smo prebivalci, ki živimo ob takih obratih izpostavljeni še večjim obremenitvam kot naši sodržavljani, ki živijo ob sežigalnicah odpadkov, kar je svojevrsten absurd v bistvu. Dovolite mi, spoštovani, da navedem samo primer. V letu dva 2022 je imela cementarna, sosežigalnica Salonit Anhovo uradno zabeleženih 4 tisoč 834 primerov preseganj po urnih mejnih vrednosti dušikovih oksidov enoiksov, kar pomeni da je bila več kot 30 procentov celotnega časa delovanja v tem istem letu pravzaprav v prekršku oziroma so bile te mejne vrednosti prekoračene, vendar pa se je potem po zaslugi odpustkov kot je štiriindvajset urno povprečje, so se te mejne vrednosti preračunale na štiriindvajset ur in na ta način je potem zagotovila lahko oziroma izkazala skladnost delovanja z okoljevarstvenim dovoljenjem, zato je treba te standarde in takšno delovanje v bistvu zaostriti, kajti te prekoračitve, za katere mi prebivalci, ki živimo ob takih napravah ne vemo kdaj se dogajajo, pomenijo za naše zdravje, za zdravje ljudi, ki so že obremenjeni, ki so bolni. Kaj to pomeni za mamico, ki se z dojenčkom sprehaja tam mimo v tem okolju, tega ne vemo. Še enkrat poudarjam, da se teh prekoračitev v bistvu v lokalnih skup…, da za te prekoračitve izvemo šele po dobrem letu, ko pristojno ministrstvo prosimo oziroma od njih zahtevamo, da nam posredujejo uradne podatke kot informacijo javnega značaja, takrat šele izvemo koliko je bilo teh kršitev in kdaj so se dogajale. Zaradi vsega navedenega je nujno potrebno, da se standardi za sosežig izenačijo s tistimi za sežig v specializiranih sežigalnicah odpadkov. Izenačitev standardov je edina odgovorna, pravilna in pravična odločitev, ki si jo zaslužimo prebivalci in nenazadnje tudi naše okolje v Posočju, ki je že več kot stoletje izpostavljeno eni najbolj umazanih in okoljsko uničujočih industrij. Predlog novele zakona med drugim uvaja tudi določbo, da se na vseh večjih izpustih naprave izvaja enak obratovalni monitoring kot na glavnem izpustu. To predlagamo zato, ker pri trenutni, ker je pri trenutni ureditvi zelo veliko izpustov na industrijskih napravah pravzaprav nenadzorovanih in zanje sploh ne vemo. Samo za primer bom spet navedla primer iz Salonita, namreč iz okoljevarstvenega dovoljenja je razvidno, da ima naprava 49 različnih odvodnikov odpadnih snovi, trajne meritve se zagotavljajo samo na glavnem dimniku oziroma na enem izpustu.
Predlog novele zakona uvaja povečanje frekvence poročanja o obratovalnem monitoringu iz letne v mesečno, kar je nujno z vidika ustreznega nadzora in preglednosti delovanja onesnaževanja. Prej sem tudi že povedala zakaj je to nujno potrebno. Cilj predloga zakona je zagotoviti prebivalcem, ki živijo v okolici takšnih obratov, enako raven zaščite kot našim sodržavljanom, ki živijo ob sežigalnicah. Mi s tem predlogom zakona ne zahtevamo ničesar drugega kot samo to, da bi bili deležni enake obravnave kot naši sodržavljani. Ne zahtevamo luksuza, ampak le minimalne standarde, ki bodo pripomogli k odpravi krivic, ki so nam bile prizadejane v preteklosti.
Drage, spoštovane članice, člani odbora, poslanke in poslanci. Čez dober mesec dni bodo minila natanko 4 leta kar smo skupaj sedeli tukaj na takratni skupni seji dveh odborov, in sicer Odbora za zdravstvo in Odbora za infrastrukturo. Več kot štiri leta je že minilo odkar je skoraj 600 slovenskih zdravnikov in zobozdravnikov s podporo zdravniške zbornice takrat pozvalo odločevalce naj mejne vrednosti teh emisij, torej za vsakršno obremenitev okolja določijo po meri zdravja ljudi in ne po meri onesnaževalcev. V tem času sta se zmenili dve vladi, zgodil se je covid in še mnogo drugih stvari, za nas prebivalce se žal ni spremenilo popolnoma nič oziroma stvari so se spremenile v bistvu na slabše. Prav nasprotno pa je cementarna v lanskem letu obratoval..., obratovala rekordno število ur, prav tako so bili rekordni njeni lanskoletni dobički, ki so se seveda prelili v zasebne avstrijske in italijanske žepe. Prav tako v vsem tem času cementarna ni nikoli skrivala ambicij po povečanju proizvodnje klinkerja in tudi povečanje količine, povečanju količine sežganih smeti v rotacijski peči navkljub ostremu nasprotovanju lokalne skupnosti, v kateri deluje. Če bi se načrti cementarne uresničili, bi to za nas in za naše okolje pomenilo kolaps, dokončno uničenje in tega ne bomo nikoli zapustili.
Dovolite mi samo zaključek, bom kratka. Danes imate spoštovane poslanke in poslanci članice in člani odbora priložnost in odgovornost, da odpravite krivice in glasujete tako kot je prav. Predlog novele zakona ne bo ogrozil obstoja nobenega podjetja, jih bo pa seveda prisilil v nujno potrebne posodobitve. Predlog novele zakona prinaša majhno od rešitev prebivalcem, ki živimo v takih okoljih. Izenačitev normativov izpustov je nujno potrebno urediti na zakonski sistemski, sistemski ravni, saj lahko le na takšen način postane pravno zavezujoča, kar je po našem mnenju nujno potrebno. Vsaka druga alternativa, ki ne bo podprla izenačitve na zakonski ravni, bo še en odpustek onesnaževalcem, za nas prebivalce pa še ena v vrsti praznih obljub in birokratskih predpisov, ki nam in našemu okolju ne bodo prinesle boljših časov. Življenje v čistem in zdravem okolju je pravica vseh nas ne glede na politično prepričanost, status v družbi, socialni položaj, versko pripadnost, politično opredelitev, spolno usmerjenost. Prebivalci srednjega Posočja s podporo več kot 6 tisoč volivk in volivcev zahtevamo nič drugega kot le ustavno pravico do zdravega življenjskega okolja. In danes imate, spoštovani, izjemno priložnost, da prekinete že znano politiko ohranjanja statusa quo, nas podprete v prizadevanjih za čistejše za življenje v čistejšem okolju in seveda podprete to našo predlagano novelo zakona. Hvala.