Govor

Mitja Gorenšček

Predsedujoča, hvala za besedo. Lepo dobro jutro, spoštovane poslanke, poslanci in drugi prisotni.

Komisija Državnega sveta za gospodarstvo, obrt in turizem in finance je na 16. seji 10. januarja obravnavala Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb, ki ga je v Državni zbor v obravnavo po nujnem postopku vložila Vlada Republike Slovenije. Komisija predlog zakona podpira zakon. Spreminja in dopolnjuje Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb, ki določa obdavčitev pravnih, pravnih oseb. Predlaga se, posega se v določbe, ki za davčne namene opredeljujejo nastanek poslovne enote, dodatno pa je v predmetni zakon vključen še nov ukrep, tako imenovano pravilo EBIDA. Navedeno pravilo je določeno v direktivi Evropske unije o ukrepih proti izogibanja davkom, imenovani direktivi ATAD. Gre še za zadnji neprenesen ukrep iz navedene direktive, ki posega na področje priznavanja obresti za davčne namene. Pravilo EBIDA zavezancu, ki je del mednarodne skupine podjetij, za davčne namene omeji priznavanje presežnih stroškov izposojanja. Ukrep omejevanja presežka stroškov izposojanja, ki je eden od ukrepov direktive ATAD, naslavlja vrzel, ki jih mednarodne skupine podjetij izkoriščajo pri svojem čezmejnem poslovanju. Gre za situacije, ko se s posojanjem denarnih sredstev znotraj mednarodne skupine podjetij ustvarjajo prakse, ki omogočajo erozijo davčne osnove v jurisdikcijah z visoko obdavčitvijo, saj obresti predstavljajo odhodke, ki znižuje davčno osnovo. S predlogom zakona se izpolnjuje tudi mednarodne zaveze Slovenije na ravni EU in OECD-ja v delu, ki se nanaša na določanje obstoja oziroma statusa poslovne enote. Dodatno se s predlogom zakona predlaga skrajšanje časovnega obdobja, opredelitev gradbišč kot poslovne enote z 12 na 6 mesecev.

V razpravi članov komisije je bilo izpostavljeno nerazumevanje razlogov za stalno spreminjanje Zakona o davku od dohodka pravnih oseb, saj se ga je v zadnjem času spreminjalo že trikrat. Če je razlog usklajevanje zakonodaje z evropsko zakonodajo, zakaj se tega ne izvede v paketu, enkrat. Stalno spreminjanje zakonodaje naslavlja tudi tako imenovano davčno nepredvidljivost, ki se je izkazala kot eden od razlogov za slabšanje in…, za slabše investiranje investitorjev v naši državi.

Zanimalo jih je tudi, zakaj se skrajševanje časovnega obdobja z 12 na 6 mesecev za opredelitev poslovne enote na gradbišču uvaja. Predstavnica ministrstva je pojasnila, da gre za vsebinske, za vsebinsko različne zakonske rešitve, ki so res v določenih segmentih povezane, vendar bi jih v vsakem primeru morali obravnavati ločeno. V tem primeru gre za prenos evropske v našo zakonodajo, ki je že dalj časa pripravljena, vendar se je zaradi naravnih nesreč v poplavah v avgustu dalo prednost ureditvi dviga davčne stopnje, kar pa se je namenoma zaradi vsebinske povezave uredilo v okviru Zakona o obnovi, razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev. Se je pa strinjala, da je davčna in pravna predvidljivost pomembna tudi investitorjem, tako tujim kot domačim. Žal na globalni ravni prihaja do velikih sprememb in povečane aktivnosti, kar bo imelo za posledice dodatne spremembe davčne zakonodaje vendar meni da zaradi tega ne bi smela trpeti davčna predvidljivost, saj gre za prenos evropskih direktiv v nacionalno zakonodajo vseh držav članic. Razlog za skrajšanje roka za prepoznavno, prepoznavno poslovne enote na gradbiščih je, da ima Slovenija sklenjene nekatere bilateralne sporazume z državami, v katerih je ta rok skrajšan od 12 na 6 mesecev, s čimer se izenačujemo s temi drugimi državami.

Komisija k predlogu zakona ni imela vsebinskih pripomb in je v okviru glasovanja izrekla podporo.

Hvala vam.