Govor

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa, predsedujoča. Spoštovane poslanke in poslanci! Pred nami je uredba o evropski agenciji za pomorsko varnost, ki ustanavlja Evropsko agencijo za pomorsko varnost s ciljem, da zagotovi visoko enotno in učinkovito stopnjo pomorske varnosti, pomorske zaščite, preprečevanja onesnaževanja z ladij in reševanja z njimi povezanih problemov ter problemov povezanih z onesnaževanjem morja z naftnih in plinskih ploščadi. Predlog uredbe je tako zadnji med obravnavanimi akti v okviru zakonodajnega paketa v katerem Evropska komisija predlaga revizijo petih zakonodajnih aktov s ciljem posodobitve pravil Evropske unije o pomorski varnosti in trajnosti ter zagotavlja orodja Evropske unije za podporo čistemu in sodobnemu pomorskemu prevozu, ki smo jih tudi obravnavali v tem Državnem zboru in matičnem delovnem telesu. Zakonodajni paket poleg predmetne uredbe obravnava revizijo aktov, ki smo jih že obravnavali, torej direktive o skladnosti z zahtevami države zastave, direktive o pomorski inšpekciji države pristanišča, direktive o preiskavah nesreč v pomorskem prometu in direktive o onesnaževanju morja z ladji in uvedbi kazni za kršitve. Torej, to je ta zadnja v sklopu teh petih.

Od leta 2002, ko je bila sprejeta prvotna ustanovna uredba je v pomorskem sektorju prišlo do pomembnih sprememb, zato je bila uredba petkrat dopolnjena, spremenjena in leta 2013 se je vzpostavilo razlikovanje med glavnimi in pomožnimi nalogami. To razlikovanje je danes nekoliko zastarelo. Poleg tega pa je bila od zadnje bistvene spremembe uredbe leta 2013 so bila spremljana tudi pravila o pravnem in finančnem upravljanju agencije Evropske unije.

Poglavitne spremembe in novosti, ki jih predlaga uredba, se torej nanaša na poglavje 2, poglavje 3, poglavje 4, 5, 6 in 7.

V poglavju 2 opisuje naloge Evropske agencije, pri čemer odpravlja razlikovanje med glavnimi pomožnimi nalogami ter naslavlja teme in naloge na področjih pomorske varnosti, trajnosti, razogljičenja, kibernetske varnosti, pomorskega nadzora in kriz, digitalizacije in poenostavitve ter obiskov v državah članicah in inšpekcijskih pregledih.

Poglavitna novost poglavja 3 predstavlja naloge, povezane z mednarodnimi odnosi in sodelovanjem evropske obalne straže, ki predstavlja širšo pomoč Evropski komisiji in Evropski službi za zunanje zadeve v zvezi s tretjimi državami.

Spremembe pravil v poglavju 4 in 5 se nanašajo na pravila o organizaciji evropske pomorske agencije in izvršnega direktorja.

Poglavje 6 vsebuje finančne določbe, poglavje osem pa vključuje splošne in končne določbe.

Za samo zagotavljanje ustreznih finančnih virov za izvrševanje spremenjenega mandata Evropske pomorske agencije bo za preostanek večletnega finančnega okvirja 2021-2027 potreben dodaten proračun v znesku 51 milijonov evrov in 33 dodatnih zaposlitev. Proračunski učinek dodatnih finančnih sredstev se bo izravnal z izravnanim zmanjšanjem načrtovane porabe Evropske unije v proračunski vrstici promet, zato posledic za državni proračun Republike Slovenije ni pričakovati.

Republika Slovenija predlagane spremembe uredbe podpira in pri tem poudarja štiri stališča. Republika Slovenija pozdravlja prizadevanja Evropske komisije, da se bolje opredeli ter upošteva sedanje naloge in cilje evropske agencije za pomorsko varnost v njeni ustanovni uredbi, da bo pravno pooblaščena za njihovo izpolnjevanje ter bo države članice in evropsko komisijo podpirala s potrebno tehnično, operativno in znanstveno pomočjo za zagotavljanje pomorske varnosti in zaščite ter zelenega in digitalnega prehoda pomorskega sektorja. Zato predlog uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o evropski agenciji za pomorsko varnost in razveljavitev uredbe podpira.

Drugič. Republika Slovenija podpira predlog uredbe, ki bo omogočila nadaljnjo spodbujanje in vzpostavitev visoke, enotne in učinkovite ravni varnosti pomorskega prometa, da bi se preprečile nesreče, zagotovila pomorska zaščita, zmanjšale emisije toplogrednih plinov z ladij in zagotovile trajnost pomorskega prometa, pa tudi preprečevanje onesnaževanj z ladij in odzivanje nanj ter odzivanje na onesnaževanja morij, ki ga povzročajo naftni in plinski objekti.

Tretjič. Republika Slovenija podpira prizadevanja Evropske komisije za zagotovitev možnosti, da bo lahko Evropska agencija za pomorsko varnost pomorski sektor Evropske unije čim učinkoviteje podpirala pri odpravljanju dvojnega, to je zelenega in digitalnega prehoda.

In četrtič, Republika Slovenija pričakuje, da bo v nadaljevanju sprejemanja uredbe pridobila dodatna pojasnila in podrobnejše informacije glede načrtovanih izdatkov za dodatni proračun in dodatna delovna mesta za delovanje Evropske agencije za pomorsko varnost.