Govor

mag. Andrej Rajh

Spoštovana predsednica odbora, cenjeni poslanke in poslanci!

Pred nami je res Predlog uredbe o uporabi železniške infrastrukture na enotnem železniškem območju, ki se v Sloveniji nanaša na podjetje Slovenske železnice - Infrastruktura, ki upravlja z javno železniško infrastrukturo v Sloveniji.

Predlog uredbe, ki je pravno direktno izvršljiva, prenaša pristojnost upravljavca železniške infrastrukture iz nacionalne na evropsko raven. Taka delitev se vzpostavlja zato, da se vsem prevoznikom na železniškem omrežju na evropski ravni zagotovi nediskriminatoren dostop do železniških tirov, torej do javne infrastrukture. Upravljavci infrastrukture morajo tako učinkovito upravljati železniški promet in infrastrukturne zmogljivosti in to se večinoma izvaja na ravni nacionalnih omrežij. Storitve čezmejnega železniškega prometa pa zahtevajo boljše usklajevanje med omrežji, kot smo mu priča danes. Predlagana uredba zato predvsem določa mehanizme za usklajevanje med nacionalnimi upravljavci infrastrukture in drugimi, ki sodelujejo v čezmejnem, izvajanju čezmejnih železniških storitev. V tem smislu gre za pravočasno usklajevanje voznih redov, vključno z minimalnimi roki za uskladitev. Ti se na primer danes, ti se bodo na primer s to uredbo skrajšali iz leta pa pol na leto. Prav tako je danes na primer odpoved vlakovne poti regulirana precej dolgo, v prihodnje bo nekoliko prožnejše. Hkrati se učinkoviteje naslavlja dodeljevanje železniške infrastrukturne zmogljivosti z uvedbo prožnosti v postopek in zagotovitev večje vloge in da je večja vloga upravljavcu infrastrukture pri določanju potreb po prevozu.

Upravljavci železniške infrastrukture bodo tako na primer lahko rezervirali nekatere železniške zmogljivosti, ki bodo dodeljene pozneje in to bo predvsem koristilo storitvam železniškega tovornega prometa ki jih ni mogoče vedno načrtovati dovolj vnaprej tako da bodo ustrezale načrtovanemu letnemu voznemu redu pri tem pa se bo to zagotavljalo to da se bo zakonodajno vzpostavil mehanizem spodbud spodbude je bistven izraz za penale oziroma ne za upravljavce infrastrukture in prevoznike v železniškem prometu, s ciljem, da izpolnijo obveznosti, povezane z zmogljivostmi in da se izognejo spremembam v kratkem času, ki bi sicer imele negativne posledice za druge uporabnike omrežja. To pomeni, da se sankcionira, da se vzpostavi enotna sankcija za tiste, ki bodo kršili ali pa ad hoc spreminjali in se jih na tak način spodbudi, da tega ne bi počeli. Hkrati se vzpostavlja digitalizacija postopkov, povezanih z zmogljivostmi, kar bo pripomoglo k večji učinkovitosti storitev in izboljšanju njihove kakovosti. Upravljavcem infrastrukture pa bodo zagotovljena tudi orodja za obvladovanje nepričakovanih dogodkov. Zavedati se moramo, da smo v Sloveniji danes priča številnim ad hoc odpovedim vlakovnih poti, kar pa pri nas zaenkrat ni sankcionirano in uredba vpeljuje te sankcije. Poti, ki so v Sloveniji trenutno odpovedane, pa se dodeljujejo po ad hoc postopku in tudi to bo s to uredbo na nivoju EU v čezmejnem prometu ustrezno naslovljeno. Hkrati predlog uredbe predvideva dodatno krepitev regulatornih sistemov na ravni EU, na eni strani vzpostavitev evropske mreže železniških regulatornih organov, po drugi strani pa tudi ustanovitev neodvisne skupine strokovnjakov za železniški promet.

Slovenija načeloma podpira predlog uredbe o uporabi zmogljivosti železniške infrastrukture na enotnem evropskem železniškem območju. V postopku pogajanj pa bo opozorila na nujnost prilagoditve posameznih določb ter na zmanjšanje administrativnega in finančnega bremena upravljavcev, kot tudi regulatornih organov.