Najlepša hvala za besedo, gospa predsednica.
Spoštovani navzoči!
Vlada Republike Slovenije je v Državni zbor v obravnavo po nujnem postopku posredovala Predlog zakona o nujnih ukrepih na področju zdravstvenega varstva. Dejstvo je, da se zdravstveni sistem sooča z organizacijskimi slabostmi, z dolgimi čakalnimi dobami, poslabšane razmere pa povzročajo slabo delovanje nekaterih podsistemov, kar zahteva nekatere takojšnje ukrepe za zagotovitev delovanja javnega zdravstvenega sistema. Vlada je predlagala obravnavo zakona po nujnem postopku ker meni da je z ukrepi nanizanimi v zakonu mogoče preprečiti nekatere posledice za delovanje javnega zdravstvenega sistema kot enega izmed podsistemov države. Predlog zakona vsebuje nujne in ciljno usmerjene ukrepe v zdravstvu s katerimi se vpliva na organizacijo zdravstvenega sistema.
Zadnja novela Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju je uvedla obvezni zdravstveni prispevek OZP, ki je nadomestil premijo dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. S predlogom interventnega zakona se primarno naslavlja področje obveznega zdravstvenega prispevka v delu, ki se nanaša na zagotovitev učinkovitega pobiranja tega prispevka. Predlog zakona določa postopek in pravne podlage za izmenjavo podatkov, vezanih na OZP, hkrati pa vključuje tudi kategorije zavarovancev, ki so bili z novelo ZZVZZT izpuščeni.
Poudarjam, da se s tem zakonom urejajo zgolj nekatere določbe novele ZZVZZT, z njimi ne spreminjamo ureditve sistema. Razprava o sistemskih spremembah bo sledila, ko bomo pripravljali sistemske spremembe financiranja zdravstvenega sistema. Nujnost zakona je izkazana tudi z določbami, ki naslavljajo področje skupinskih zdravstvenih programov, ki so bili z novelo ZZVZZP iz pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja preneseni v košarico pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Glede na podatek, da pravilnika, ki bi podrobneje uredil izvajanje skupinskih zdravstvenih programov, še ni, interventni zakon predvideva časovni zamik za sprejetje pravilnika do konca leta 2024, obenem pa konkretizira izvajanje skupinskih zdravstvenih programov v letu 2024. Ti bodo v letu 2024, kot izhaja iz predloga zakona, izvedeni na podlagi razpisa, ki ga bo objavil Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije, sredstva pa bo zagotovil proračun Republike Slovenije.
Zakon predvideva tudi ukrepe na področju zmanjšanja posledic absentizma, ki vpliva na zagotavljanje stabilnosti delovanja zdravstvene blagajne in zagotavljanje virov za realizacijo pravic iz naslova zdravstvenega zavarovanja. Med ukrepi s tega področja predlog zakona predvideva skrajšanje obdobja prejemanja nadomestila za čas odsotnosti v breme OZZ. Torej, podaljšuje se doba, ki jo krije delodajalec, in sicer iz 20 na 30 dni, ter uvedbo najvišjega nadomestila v višini dvainpolkratnika povprečne mesečne bruto plače.
Zakon prav tako naslavlja vidik zagotavljanja kadra v zdravstvu, kot predpogoja za stabilno delovanje zdravstvenega sistema. Predlagani členi olajšujejo pogoje za pridobivanje zdravstvenega kadra iz tujine z odpravo administrativnih omejitev glede zgornje meje števila ponudb za delo v Republiki Sloveniji za zdravstvene delavce iz tujine, se stroški postopka priznavanja poklicne kvalifikacije prenašajo iz zdravstvenega delavca na izvajalca zdravstvene dejavnosti. Dodatno se ureja tudi zaposlitev zdravstvenega delavca v času priprave na in opravljanja preizkusa strokovne usposobljenosti. Ureja se tudi možnost povračil stroškov javnim zdravstvenim zavodom za tečaje slovenskega jezika. Za ohranitev kadra v mreži javne zdravstvene službe in privabljanje novega je treba zagotoviti stimulativne pogoje za delo. S tem namenom predlog zakona določa tudi podaljšanje ukrepa dodatka za izbiro specializacije iz družinske medicine, ki ga je vpeljal zakon o nujnih ukrepih za zajezitev širjenja in blaženja posledic nalezljive bolezni covid 19 na področju zdravstva.
Predlog zakona določa tudi dodatke za bolj aktivne ambulante družinske medicine ter otroške in šolske dispanzerje.
Hkrati z zakonom naslavljamo ukrepanje ob posebnih pogojih v zdravstveni dejavnosti. V zadnjem obdobju se soočamo s situacijami, kot so denimo epidemije, naravne ujme v obliki žledu in nazadnje obsežne poplave letos poleti. Zaradi zavedanja, da lahko ob izrednih dogodkih zdravstveni sistem doleti pomanjkanje kadra na določenem območju je v zakonu predlaganih nekaj ukrepov, kot denimo možnost začasne premestitve, zagotovitev dodatnih zmogljivosti v sistemu nujne medicinske pomoči ter prilagojeno izvajanje pripravništva, sekundariata in specializacij.
Predlog določa še druge ukrepe na področju zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja ureja pravico do preventivnih pregledov na primarni ravni za športnike do dopolnjenega 26 leta in določa zagotavljanje podatkov ZZZS Ministrstvu za zdravje za namen opravljanja upravnih nalog.
V predlogu zakona so predvidene še spremembe glede pristojnosti za opravljanje upravnega in sistemskega nadzora v zdravstvu ter inšpekcijskega nadzora na področju čakalnih seznamov oziroma čakalnih dob. Upravni nadzor bo opravljalo in sistemske nadzore odrejalo Ministrstvo za zdravje, nadzore na področju čakalnih seznamov oziroma čakalnih dob pa bo ponovno prevzel Inšpektorat za zdravje. Vlada je v postopku medresorskega usklajevanja in po predložitvi predloga v zakonodajni postopek prejela številne pobude in mnenja.
Dodatno naj na koncu izpostavim, da predlog zakona vsebuje ukrepe, ki so usmerjeni v zagotavljanje delujočega zdravstvenega sistema, zato je Vlada ob upoštevanju nujnosti časovnih okvirjev, predlagala nadaljevanje obravnave zakona po nujnem postopku.
Hvala.