Govor

Hvala lepa, spoštovani predsedujoči. Spoštovani gostje, kolegice in kolegi.

Kot rečeno, je včeraj Poslanska skupina Nova Slovenija - krščanski demokrati v skladu z določili Poslovnika Državnega zbora vložila zahtevo za sklic nujne seje Komisije za nadzor javnih financ z naslednjo točko dnevnega reda: Sumi podkupovanja, kartelnega dogovarjanja in prirejanja javnih razpisov na Družbi za avtoceste Republike Slovenije. Ker je zahteva, zahteva relativno kratka in zaradi interesa javnosti bom zahtevo v celoti predstavil. Kakšna je naša obrazložitev za sklic te nujne seje? Prvič, podkupnine za pridobitev posla na Družbi za avtoceste Republike Slovenije POP TV je v nedeljo 26. tega meseca v oddaji 24 ur Fokus razkril posnetek, na katerem Rok Snežič prejema 5 tisoč evrov. Kot je v oddaji zatrdila neidentificirana priča, ki naj bi podkupnino dajala, naj bi šlo za pridobitev posla z Družbo za avtoceste Republike Slovenije. Priča trdi, da je Roku Snežiču plačala za 90 tisoč evrov podkupnin z namenom, da pridobi posel v podjetju Dars. Del denarja naj bi šel tudi za stranko SDS. Neidentificirana priča je povedala, citiram: "V zameno za podkupnino bodo pustili, da delaš naprej, če podkupnine ne bi bilo, pa te vržejo ven". V posnetku, ki je bil objavljen na POP TV, priča trdi, da je Rok Snežič po celi Sloveniji iskal takšne kombinacije, da bi dobil denar za stranko. Na podvprašanje,ali je prav Rok Snežič govoril, da je to denar za stranko SDS, je priča odgovorila pritrdilno. Citiram: "Tako je". Kot izhaja iz medijskih poročil, lahko utemeljeno sklepamo, da je bila podkupnina za pridobitev posla dana, podkupovalec pa kljub podkupnini posla na Darsu ni dobil. Na seji Komisije za nadzor javnih financ v Novi Sloveniji pričakujemo pojasnila glede morebitne korupcije in morebitnega plačila podkupnin za pridobitev poslov na Dars.

Drugič, sumi kartelnega dogovarjanja pri poslu avtovleke tovornih vozil. Kriminalisti so že maja 2019 na območju policijskih postaj Celje in Žalec opravili dve hišni preiskavi zaradi suma storitve kaznivega dejanja preslepitve pri pridobitvi posla ali ugodnosti. Šlo je za preiskave v podjetju Žonta d. o. o., ki naj bi se leta 2018 na Darsov razpis za avtovleko tovornih vozil, odstranjevanje ovir in pomoč na avtocesti prijavilo s ponarejeno dokumentacijo. Podjetje se je namreč na razpis, da bi zadostilo pogojem, prijavilo tudi z dvema popolnoma uničenima tovornima voziloma, s katerima naj bi opravljalo ponujeni in naposled tudi dobljeni posel. Zaradi številnih pritožb in kršitev pogodbe je Dars pogodbo z Avtovleko Žonta prekinil leta 2021, njihov posel pa je bil razdeljen med obstoječe izvajalce storitev. Nekateri neizbrani ponudniki upravo Dars obtožujejo, da je pri razdelitvi omenjenega posla prišlo do kartelnega dogovora. Pri aktualnem razpisu za izvajanje storitev odstranjevanje poškodovanih ali pokvarjenih vozil, katerih največja dovoljena masa presega 3 tisoč 500 kilogramov, z avtocest in hitrih cest, je Dars postavil pogoj, da se na razpis ne morejo prijaviti podjetja, katerim je bila v preteklosti prekinjena pogodba. Po poročanju nekaterih naj bi se v izvedbo projekta tudi neposredno vpletala uprava Darsa oz. njen predsednik. Na seji Komisije za nadzor javnih financ bo Nova Slovenija zahtevala pojasnila glede sumov kartelnega dogovarjanja in navedbo razlogov za prekinitev pogodb z nekaterimi podjetji, ki so izvajala storitve avtovleke.

In še tretjič, domnevne nepravilnosti pri izvedbah javnih razpisov. Mediji so razkrili tri potencialno sporne Darsove javne razpise. Prvi je javni razpis za dobavo specialne mehanizacije, ki so ga morali zaradi nedovoljenega stika razveljaviti, drugi je bil javni razpis za dobavo tovornih vozil, kjer so se pojavili očitki, da je bil prirejen za točno določenega ponudnika, pri tretjem javnem razpisu pa gre za nakup več kot 100 tisoč soli, ki jo Dars uporablja za zimsko posipavanje avtocest. S ponudniki je bilo sklenjenih več aneksov, dvignila se je tudi cena dobave soli. Na današnji seji Komisije za nadzor javnih financ Nova Slovenija zahteva, da se uprava Darsa opredeli do navedenih domnevnih nepravilnosti in jih verodostojno pojasni.

Komisiji za nadzor javnih financ predlagamo, da po končani razpravi sprejme dva sklepa. Prvič: Komisija za nadzor javnih financ poziva Policijo, Komisijo za preprečevanje korupcije in Javno agencijo Republike Slovenije za varstvo konkurence, da začete postopke preverjanja sumov nepravilnosti v Družbi za avtoceste Republike Slovenije vodijo prednostno in da skladno z zakonskimi pooblastili preverijo vse očitke, ki so se v zvezi s poslovanjem družbe pojavili v javnosti. In drugi sklep: Komisija za nadzor javnih financ poziva Slovenski državni holding, da v okviru svojih pristojnosti preveri vse očitke, ki so se v zvezi s poslovanjem Družbe za avtoceste Republike Slovenije pojavili v javnosti, o izsledkih in izvedenih ukrepih pa v 7 dneh po prejemu poročila obvesti komisijo Poslanska skupina Nova Slovenija.

Kot predlagatelji nujne seje Komisije za nadzor javnih financ smo predlagali, da se na sejo povabi, prvič, Družbo za avtoceste Republike Slovenije upravo, drugič, Slovenski državni holding - upravo in tretjič, nadzorni svet Družbe za avtoceste Republike Slovenije - mag. Andreja Šušteršiča, predsednika. Vsem se zahvaljujem za vašo udeležbo.

Pričakujemo kvalitetno razpravo in tudi sprejetje predlaganih, morda pa še kakšnih dodatnih sklepov za zdaj. Hvala za vašo pozornost k temu predlogu. Naj še to povem, smo seveda dodali tudi štiri naslove do spletnih člankov, ki govorijo o temi, o kateri bo zdaj tekla tudi razprava. Hvala lepa.