Govor

Hvala lepa, spoštovana gospa podpredsednica.

Kolegice in kolegi, poseben pozdrav spoštovanemu kolegu Francu Propsu, bodočemu ministru, in seveda tudi kandidatu, gospodu Jožetu Novaku!

Dobra praksa je to, da poslanci na seji Državnega zbora lahko gledamo v oči kandidatom. Do sedaj je bilo tako, da so bili kandidati nekje zaprti, kar sem, zaradi tega sem večkrat tudi to zadevo problematiziral. Res je, da danes tukaj nimata možnosti za odgovore, zato bo tudi moja razprava več ali manj splošna.

Minister je visoki državni politik, visoki državni politik. Pravijo, da je politika obrt, da ko začnemo s politiko smo vajenci in potem se počasi, nekateri manj, nekateri bolj izostrimo in postajajo, postajamo mojstri v politiki. Kolega Props ima leto in pol izkušenj, gospod Jože Novak ne, ampak to pravzaprav lahko tudi ne pomeni popolnoma nič. Ključno je kolikšna bo vajina politična moč v vladi, koliko bosta slišana. Ne bi si želel, da bosta vidva številka 18 ali pa 19. Želel bi si, da bosta recimo številka 3 ali 4, zaradi tega, ker po rangu namreč zaradi tega, ker pokrivata oziroma bosta odgovorna za izjemno zahtevne resorje, za izjemne izzive, ki so danes pred našo državo in družbi, družbo.

Kolegica dr. Vida Čadonič Špelič je že povedala, mi smo v naši poslanski skupini večkrat problematizirali, da ta vlada pravzaprav nima normativnega programa dela, ni ga bilo za leto 2023, ki se izteka, ne vem, morda pa bo za leto 2024. In če ti nimaš programa, potem si ti dober tudi, če ne delaš nič, če nič ne dosežeš. A je tako? Je. Tako da tukaj je moj apel najprej na predsednika Vlade, da vendarle Vlada sprejme normativni program dela, da potem vlado, delo vlade lahko tudi Državni zbor nadzira. Državni zbor je tisti, ki nadzira delo Vlade.

Pred bodočim ministrom Propsom je seveda gotovo največja naloga reforma plačnega sistema, ki ga je začela ta koalicija oziroma ta vlada. Upam, da ga boste uspeli izpeljati do srečnega konca, ker to bo dejansko tudi preprečilo, kar zdaj vidimo, če ne bo prišlo do neke prave reforme plačnega sistema, bodo nenazadnje tudi upravne enote, za katere boste odgovorni, bodo prazne oziroma bodo zaposlovale nekompetentne kadre, vi ste strokovnjak na tem področju, kolega Props, in se najbrž tukaj z mano strinjate. Upravne enote imajo hude težave glede pridobivanja kadrov. Ta plačni sistem enostavno je preživet.

Pa še ena malenkost, ker prihajam iz Prekmurja. V Prekmurju imamo tudi, kot veste dvojezična območja, ampak nekaj je, spoštovani kolega Props, 11. člen Ustave pravi, uradni jezik v Sloveniji je slovenščina. Na območjih občin, v katerih živita italijanska in madžarska narodna skupnost je uradni jezik tudi italijanščina ali madžarščina. Ta območja… Kolega Uranič, prosim, da ne motite spoštovanega kandidata, ker me zdaj posluša. Na dvojezična tako imenovana dvojezična območja določajo občinski akti. Drži? Drži. In zdaj poglejte anomalijo, s katero se sam že nekaj časa borim, nekaj sem uspel v prejšnjih vladah, ne pa še vsega. Če ste vi, recimo, se preselite v Lendavo, Lendava je dvojezična občina, ampak ne cela, ne vsa naselja, in greste po novi potni list ali greste po novo osebno izkaznico, vi dobite dvojezično osebno izkaznico in dvojezični potni list. Nimate izbire, da bi rekli, glejte, jaz sem rojen nekje drugje, pojma nimam o madžarščini, želim slovensko osebno izkaznico, želim slovenski potni list. Ne bo šlo. Ne bo šlo, gospod Props na Upravni enoti Lendava. In kaj potem naredijo ljudje? Ja saj ljudje so pametni, gredo v Ljutomer v sosednjo upravno enoto, ki je pa, bom rekel, slovenska, ni dvojezična. Ali je to prav? To je sistemska napaka. Dajte to urediti. Zelo majčkeno je potrebno v aplikaciji narediti da vi pridete tja in vas uslužbenec upravne enote vpraša: "Želite slovenski dokument? Ali želite dvojezičnega?" - in vi boste rekli, pa jaz tudi slovenskega. Kako malo je potrebno, da ljudi zadovoljimo, ker upravne enote so servis. Je tako? Dajte to narediti, vam bom prvi čestital. Izjemno težko poslanstvo bo imel tudi minister gospod Jože Novak, videli smo ga na nekaj nastopih. Moram reči, da je naredil dober vtis in všeč mi je tudi to, ko je povedal na hearingu, da opaža odsotnost odločanja, da ni, da tisti, ki bi moral odločiti, minister je tisti, ki mora odločiti, da ne odloči. Jaz tukaj od vas, gospod Novak pričakujem, da boste odločili, da ne boste cincali. To sem očital tudi vašemu predhodniku in se je zdelo, da so ga nekako vodili uradniki, ki so tam že 30 let ali več. Torej, prosim vas, ne izogibajte se sprejemanju odločitev, minister mora odločiti. In še, če sem že pri ministru, če ta beseda prihaja od latinske besede ministrare, to pomeni, ministrare pomeni služiti. Služiti komu? Ne kralju, ljudem, in to pričakujemo od ministrov.

In samo dve zadevi, čisto na kratko, ker mi danes ne morete odgovarjati, gospod Novak, se bova pa najbrž srečala že na prvi priložnosti ob ustnih vprašanjih, pa jih kar zdaj najavim: "geotermija in izgradnja nasipa ob reki Muri." V prejšnjem mandatu smo praktično cel mandat nekako optimirali Uredbo o emisiji snovi in toplote pri odvajanju odpadnih voda v vode in javno kanalizacijo. Glejte ena od ključnih primerjalnih prednosti, na kateri temelji dolgoročni razvoj statistične regije Pomurje je izkoriščanje geotermalne energije. Izkoriščanje toplote, geotermalne energije in zdravilnih učinkov geotermalnih vod predstavlja ključne prednosti naše regije, kar je zapisano praktično v vseh razvojnih dokumentih Pomurja, ki jih je vedno sprejela tudi vsakokratna vlada. Ugotavljamo, spoštovani gospod Novak, da se nekateri problemi, kot so nesmiselne birokratske ovire rešujejo preveč počasi. Pri tem vsi izgubljamo, kar je še posebej evidentno v trenutni energetski krizi. Primer. Strokovni izračuni, ki so nam bili predstavljeni pravzaprav vsem pomurskim poslancem, kažejo, da bi samo v Pomurju z dovoljenimi, nekoliko večjimi načrpanimi količinami geotermalne vode lahko prihranili približno en milijon kubičnih metrov plina. Vi poznate uspešne zgodbe v Pomurju, ki uporabljajo geotermalni potencial. In kot sem že povedal na koncu prejšnjega mandata, smo optimirali imenovano uredbo. Jaz preprosto ne razumem in sem užaloščen kot Prekmurec, da je sedanja Vlada, pa ministri to niti niso vedeli, na dopisni seji se mi zdi 15. decembra lani to uredbo, ki smo jo mi spremenili, optimirali, enostavno zradirala, kot se po domače reče temu. Lahko rečem, da je to ukrep iz neke maščevalnosti. Glejte, tisti, ki se ljudem maščuje ne bo dobro končal, to oba veva. In tukaj vas lepo prosim, čeprav je Pomurska gospodarska zbornica, pomurski poslanci že praktično, evo, zdaj kmalu bo eno leto, prosimo, rotimo Vlado, da vendarle vzame to uredbo ponovno na mizo in da pogleda kaj se da narediti. In tukaj mi je spet všeč vaša trditev, ki ste jo povedali na hearingu, nekako v tem smislu, da nekaterih evropskih predpisov ne tolmačimo pravilno. Mi smo, vsi vemo, bolj papeški od papeža. Tudi do tega nivoja, da se nas enostavno zaduši, da se zaduši naš razvoj. In investicije v Pomurju v geo, geotermijo, če smem tako reči, so ustavljene, sosednje države, poglejva Madžarsko, poglejva Hrvaško, pa pišejo kar zelo uspešne zgodbe. In še nasipi. Zelo sem bil vesel, da smo v interventnem zakonu sprejeli tudi naš, konec avgusta je bil sprejet tukaj, je bil sprejet tudi naš amandma, tudi z glasovi koalicije, ki bi dal nek pospešek gradnji 40 kilometrov nasipov ob reki Muri, za katere smo zagotovili iz načrta za okrevanje in odpornost približno 40 milijonov. Lepo vas prosim, pridite na teren, tam boste slišali tudi krajane, tako kot mi, poslanska NSi, krajane krajevne skupnosti Krapje, to je občina Ljutomer, kjer za živo glavo, kot se po domače reče, ne bodo dali kmetijskih zemljišč, seveda ne, ker je na razpolago tista zarašča, ni gozd, ampak je šikara, kot mi pravimo, kjer je veliko prostora za izgradnjo nasipov. In ja, seveda, vodi je treba dati prostor, ampak prostor je tridimenzionalen.

Obema želim, iskreno želim veliko uspehov. Težko delo vaju čaka. In sprejemajte odločitve vidva, ne tretji nivo.