Govor

Hvala lepa za besedo. Lepo pozdravljeni spoštovani kandidat, ostali prisotni!

Ja, Ministrstvo za javno upravo je zame krovno ministrstvo, ker dejansko menedžerira 170 tisoč javnih uslužbencev, ki so zaposleni in tudi plačani samo za to, da so servis državljanom, zato je to ministrstvo zame zelo zelo pomembno. Moram reči, da so mi bili določeni detajli iz vaše predstavitve všeč, pa bom tudi povedala, kaj, pa bova videla, če enako razumeva? Najprej, če sem vas prav razumela, ste ugotovili, da je eden glavnih problemov v javni upravi kriza kadrov, to se pravi, staranje javne uprave, kar je značilno tudi za vse ostale sisteme. Vendar ponavljam, govorim o zelo velikem sistemu, ki je namenjen servisu ljudem. Zdaj jaz sem tukaj pogrešala mogoče, da bi se dotaknili vodenja sistemov, zato je moj komentar, da je poleg te pomanjkanja kadrov in predvsem staranje kadrov in premajhnega priliva mladih kadrov v državno upravo, problem tudi vodenje, kriza vodenja. Vas sprašujem, če se s tem strinjate oz. kako bi se lotili tudi tega. Jaz trdim, da vodenje v javni upravi ni učinkovito, pa vam tega zdaj ne bom razlagala, svoje teorije, ker je bolj pomembno, kaj mislite vi, ne kaj mislim jaz. Se pravi, prvo je to vodenje. Drugo, kako bi pomladili javno upravo, kako bi pridobili mlade ljudi. Potem dalje. Omenili ste kar določena področja vaših sogovornikov. Jaz vas bom na ene spomnila in to so seveda občine, ki ste jih vi že lepo izpostavili. Jaz mislim, da so občine eden od pomembnejših vaših sogovornikov, ker glejte, edino vaše ministrstvo ima direktorat za lokalno samoupravo in vsa vprašanja, ki se na občini nabirajo tako glede strokovnih, pa kot tudi kadrovskih, procesnih in še marsikaterih drugih postopkov, se obračajo na ta direktorat, zato je prav, da ga imate okrepljenega, da je okrepljen, da ima vašo posebno, bi rekla, skrb za njega. Bi pa rada vas vprašala, kakšen je vaš odnos do medobčinskih služb, čeprav ste že nekaj omenili, do financiranja medobčinskih služb. Namreč, v vaši koalicijski pogodbi piše, da boste spodbujali medobčinsko sodelovanje skozi širjenje možnosti ustanavljanja medobčinskih skupnih služb. Podpišem. Vendar, da ne bi zašli v skušnjavo, kot je bivša ministrica, ki je na pogajanju z združenji občin rekla, da bo, da ministrstvo razmišlja o ukinitvi financiranja, tega delnega financiranja, ki ga vi najbrž dobro poznate, če pa ne, pa se boste še o tem podučili, da bi popolnoma ukinili sofinanciranje skupnih medobčinskih uprav. Torej, kakšen je vaš odnos do tega in tudi do te namere, ki potem k sreči ni postala realnost v tem trenutku, ko so se pogajali o povprečnini in o rebalansu proračuna, ki ga je potem Državni zbor sprejel. To se pravi, plačni sistem je nekaj česar se bo treba lotiti in vi ste, zdaj govorim spet iz koalicijske pogodbe, napisali, zdaj ne mislim vi osebno, ampak stranka, da boste takoj en mesec po ustanovitvi Vlade lotila pogovora s sindikati in socialnimi partnerji. Zdaj vemo v kakšni situaciji smo, dejansko smo že o tem govorili. Jaz bi vas prosila, da ta socialni dialog dejansko vzamete resno in z javnimi uslužbenci resno vzpostavite dialog, kajti slišim, da so v posameznih sektorjih, ministrstvih, javnih zavodih, javni uslužbenci tako demotivirani, da dejansko ne opravljajo svojega dela tako kot bi ga morali. Nekateri celo govorijo o tako imenovanih belih stavkah, ali drugače povedano, da se zatekajo ali k bolniškim, ali k iskanju drugih služb. In da je to res, vam bom povedala, da je minister Šarec, ko je začasno prevzel vodenje Ministrstva za kmetijstvo, napisal zaposlenih eno zelo lepo motivacijsko pismo, ki sem ga jaz dobila, kot dober primer komuniciranja z zaposlenimi, ampak to ministrstvo je imelo izgleda tak razpad sistema, da je bilo treba tako nagovoriti zaposlene in upam, da boste šli skozi vsa ministrstva, ker ste vi krovno ministrstvo in poskušali motivirati nazaj, če kje temu ni tako, javne uslužbence, da bodo delali. Rada bi vas vprašala, kakšen je vaš odnos do tega. Kakšen je vaš odnos do inšpekcijskih služb? Kot veste, boste po Zakonu o inšpekcijskem nadzoru tudi vi predsednik inšpekcijskega sveta, ki je koordinativni organ za vse inšpekcijske službe, mislim, da trenutno deluje v Sloveniji 27 različnih inšpekcij, zelo so različne, vendar trdim, da lahko te inšpekcije združijo moči in znanje in da so pri posameznih nadzorih lahko zelo učinkovite, če združijo moči in grejo skupaj in pogledajo neke, bi rekli, neke nosilce dejavnosti in s tem naredijo veliko preventivne koristi za prebivalce, pa tudi so učinkovitejši. Me zanima vaš odnos do Inšpekcijskega sveta.

In zadnje, zelo mi je bilo všeč, da ste omenili revizijo Zakona o upravnem postopku. Mislim, da ima Zup več kot 300 členov. Naloga Zup-a je ščititi pravice stranke, ne ščititi javnih uslužbencev. Javni uslužbenci morajo delati v skladu z Zupom, da ima stranka vse pravice, ki mu grejo in težko je delati v skladu s 300 členi in mnogokrat lahko rečem, da imajo javni uslužbenci težavo in če jo imajo oni, imajo tudi stranke. Zato sem prepričana, da dokler takšen Zup, kot je, obstaja, se ga je treba sveto držati, ker vsak odklon od Zupa pomeni lahko grožnjo kršenja pravic posameznih strank. Vendar kot sem rekla, zelo podpiram, da bi ga se poenostavilo, zato vas sprašujem ali veste kako daleč je priprava spremembe Zupa? Zelo sem vas razumela, da ste rekli, da do konca mandata želite, da bi bil nov ZUP sprejet, sem vas prav razumela? Pozdravljam. Vas, pa sprašujem, katere vrste strokovnjakov neimensko boste pritegnili zraven k pripravi novega Zupa, če že verjetno, da delovna skupina obstaja, omenili ste tudi Pravno fakulteto, ampak prepričana sem, da boste prevetrili delovne skupine znotraj ministrstva. Kateri so po vaše tisti strokovnjaki, ki morajo absolutno sodelovati pri reviziji Zupa? Hvala lepa.